|

شایعه فیلتر لایو اینستاگرام

حواشی لایو اینستا از نوجوان 14 ساله تا فردوسی پور

با حواشی مختلف لایو اینستاگرام در ماه گذشته، شایعه فیلتر لایو یا یخش زنده ویدئوی اینستاگرام جدی شده است.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- به تازگی خبری در رسانه‌ها مبنی بر فیلتر قابلیت لایو یا پخش زنده ویدئوی اینستاگرام منتشر شده و بحث فیلتر احتمالی اینستاگرام را دوباره بر سر زبان‌ها انداخته است. به نوشته سایت اسکان نیوز، یکی از کانال‌های تلگرامی نزدیک به محافل امنیتی مدعی شده است که به بهانه انتشار لایو نوجوان 14 ساله، به زودی لایو اینستاگرام مسدود خواهد شد. البته براساس ادعای این کانال وزارت ارتباطات به دلیل تاثیرات اقتصادی با فیلتر لایو این شبکه اجتماعی مخالفت کرده است.

داستان نوجوان 14 ساله و بقیه حواشی لایو اینستاگرام

در حال حاضر قابلیت لایو یا پخش زنده ویدئو به یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های اینستاگرام به ویژه برای سلبریتی‌ها و افراد مشهور تبدیل شده است. کاربران با استفاده از این قابلیت به راحتی می‌توانند با فالوورهای خود به صورت زنده تعامل کرده و به سوالات آن‌ها هم پاسخ دهند؛ اما در ماه‌های اخیر برخی از لایوهای اینستاگرامی در کشور باعث جنجال‌های رسانه‌ای و حواشی زیادی در فضای مجازی شده‌اند. یکی از پربحث‌ترین لایوهای اینستا در ماه گذشته مربوط به گفت‌و‌گوی یک نوجوان 14 ساله با بلاگر خانم معروفی بود؛ طرح مسائل جنسی و محتوای مکالمات پسر 14 ساله با بلاگر مشهور، موجب انتقادات بسیاری از سوی افکار عمومی شد. البته برخی‌ها هم از عدم نظارت بر رفتار نوجوانان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی انتقاد کردند.

پیشنهاد می شود: ماجرا لایو غیر اخلاقی بلاگر معروف با پسر 14 ساله

گزارش زنده فینال لیگ قهرمانان آسیا توسط عادل فردوسی پور از صفحه اینستاگرام AFC هم یکی از ماجراهای پرسروصدای ماه اخیر بود. فردوسی پور که مدت‌ها بود با حذف از شبکه 3 هیچ بازی فوتبالی را در تلویزیون مجری‌گری نکرده بود با دعوت AFC بازی فینال قهرمانان آسیا را از لایو اینستاگرام کنفدراسیون فوتبال آسیا گزارش کرد. با وجود پخش زنده این بازی از تلویزیون، بسیاری از ایرانی‌ها به تماشای آن از اینستاگرام پرداختند و تعداد ببینندگان این لایو به رکورد قابل توجهی رسید. البته با این ماجرا، برخی‌ها گفتند لایو اینستاگرام در حال تبدیل به یک رقیب جدید و قدرتمند برای صداوسیماست.

طرح دوباره بحث فیلتر اینستاگرام با آغاز دوره جدید مجلس

آغاز دوره جدید مجلس، یکی دیگر از عوامل زمینه‌ساز طرح مجدد بحث فیلتر اینستاگرام و لایو آن در سطح افکار عمومی بود. چندی پیش، رییس جدید مجلس شورای اسلامی از وزیر ارتباطات خواست تا توسعه شبکه ملی اطلاعات(اینترنت ملی) را در اولویت خود قرار دهد. کمی بعد هم جوکار، نماینده یزد با انتقاد از فیلتر نشدن اینستاگرام گفت: «این‌که تلگرام فیلتر می‌شود و اینستاگرام باز می‌ماند، کاملا اشتباه است. این چه نوع فیلتری است که یکی باز و دیگری بسته باشد.» همچنین یکی دیگر از نمایندگان مجلس خواستار محدودیت پهنای باند برای شبکه‌های اجتماعی شده بود.

البته بعد از اظهارات نمایندگان مجلس درباره ضرورت محدودیت شبکه‌های اجتماعی، عده‌ای هم با اظهارات نمایندگان مجلس مخالفت کردند. محمد مهاجری، یکی از فعالان اصول‌گرا در توییتر با انتقاد از فیلتر شبکه‌های اجتماعی نوشت: «مخالفان فضای مجاز می‌گویند برای اینستاگرام و واتساپ باید پهنای باند را محدود کنیم. محدود کردن پهنای باند، اسم مستعار فیلترینگ است. فیلتر کردن شرافتمندانه‌تر است از این‌که با کند شدن شدید سرعت مردم را عصبانی و فحاش بار بیاورید. اصلا دو شاخه اینترنت را بکشید و خلاص. مثل کره شمالی.»

براساس آمارهای مختلف اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در بین ایرانی‌هاس که تخمین زده می‌شود بیش از 30 میلیون ایرانی، کاربر آن هستند. البته بیشترین طرفداران اینستاگرام در ایران و البته بیشتر کشورها، جوانان هستند. نتایج نظرسنجی ایسپا نشان می‌دهد 54 دصد جوانان ایرانی بین 18 تا 29 سال، کاربر شبکه اجتماعی اینستاگرام هستند. علاوه بر این کسب و کارهای زیادی هم در کشور در این شبکه اجتماعی فعال شده‌اند. به همین دلیل بسیاری از مسئولان از جمله در وزارت ارتباطات جزو مخالفان جدی اینستاگرام هستند زیرا فیلتر این شبکه اجتماعی احتمالا موجب ضرر یا حتی ورشکستگی کسب و کارهای اینستاگرام خواهد شد.

از طرف دیگر تجربه فیلتر ناموفق تلگرام، نقش زیادی در فیلتر نشدن اینستاگرام داشته است؛ زیرا فیلتر تلگرام نتوانست کاربران ایرانی آن را کاهش چشمگیری دهد بلکه فقط موجب رونق بازار فیلترشکن‌ها شد. حالا باید منتظر ماند و دید آیا دولت حاضر است تجربه ناموفق فیلتر تلگرام را  دوباره با فیلتر کردن لایو اینستاگرام تجربه کند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی