|

چگونه بازار رمز ارزها آباد و بازار سرمایه متروکه شد؟

بازار سرمایه دیگر بازیگر مهمی برای اقتصاد کلان کشور به شمار نمی‌رود. 

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش شایانیوز، طی یک سال گذشته شاهد افزایش معنادار حضور سرمایه گذاران در بازار سرمایه بودیم، اتفاقی که به تازه واردان وفا نکرد و منجر به قرمزی تابلوی تالار شیشه‌ای شد.

گفتنی است که بازار بورس ایران به دلیل دستکاری، نوسان گیری و موارد دیگر شاید هیچ‌گاه نمی تواند مانند یک بورس واقعی به فعالیت خود ادامه دهد،که این خود نوید دهنده برای بازارهای موازی دیگر است ،چرا که با افزایش نقدینگی در در میان مردم احتمال سرمایه گذاری در بازارهای موازی مانند مسکن، طلا و یا رمز ارزها بیش از هر زمان دیگری وجود دارد،هر چند این مهم عاملی برای افزایش تورم و گرانی خواهد بود.

نگاهی به مشکلات بازار سرمایه

اساسی ترین مشکل امروز بورس عدم ورود پول و رغبت عمومی به سرمایه گذاری با خاطره تلخ سال گذشته است، چرا که مردم دیگر به بازار سرمایه اعتماد چندانی ندارند و با وعده و وعید به این بازار دلخوش نخواهد شد.

پر واضح است که دخالت ها و دستکاری دولت به بازار سرمایه این بازار را از رمق انداخته و سرمایه گذاران خود را با ضررهای بسیاری مواجه کرده است.

روزهای پرنوسان بورس

باید در نظر داشت ارزش دادوستد سهام همچنان پایین است و نشان از شک و تردید سرمایه‌گذاران در خصوص پایان اصلاح دارد. در این میان بلاتکلیفی نرخ دلار هم مزید بر علت است. بنابراین در چنین شرایطی احتمال رونق بازار سرمایه بسیار دور از ذهن خواهد بود و نمی توان به آینده این بازار چندان دلخوش بود.

از سوی دیگر باید یادآور شد که با وجود قیمت‌های جهانی جدید کالایی و بهبود شرایط صادراتی شرکتهای داخلی ، اگر دخالتهای بی تدبیرانه دولت نبود امروز بورس راه طبیعی خود را می پیمود و سرمایه گذاران سود خوبی را از این بازار سهیم بودند. بر اساس آمار موجود تعداد معامله گران در بازار سرمایه به ۲۰ میلیون نفر رسیده و به طور تقریبی روزانه ۲۰ هزار میلیارد تومان معامله می‌شود.

روزهای طلایی رمز ارز

جالب است بدانیم که طی چند روز گذشته ایلان ماسک،به دلایل زیست محیطی اعلام کرد، دیگر قادر به پذیرش بیت‌کوین برای فروش تسلا نیست و موجب روند منفی در نرخ رمزارزها شده است . گروهی تفسیر کرده اند که او بدنبال ارتقای جایگاه رمرز ارز خود است ،گروهی هم عقیده دارند که او با اشراف به شرایط تکنیکال رمزارزها،خود را روی موج کاهش قیمتها انداخته و این را هشداری برای ورود این بازار به بازار خرسی پنداشته اند. اما این در حالی است که طبق اظهار نظر کارشناسان بازار ارزرمز این بازار در بلند مدت همچنان سودده باقی خواهد ماند.

نگاهی به آمار معامله گران رمز ارز در ایران

اتاق بازرگانی طی تحقیقی اعلام کرد ۱۲ میلیون نفر در ایران مشغول خرید و فروش یا نگهداری رمز ارز هستند، البته جزئیاتی از مدل تحقیق و جامعه آماری بطور دقیق منتشر نشده است و به نوعی این عدد از تعمیم یک جامعه آماری کوچک بدست آمده که احتمال دارد محدود به جامعه آماری مرتبط با مخاطبان اتاق بازرگانی یا کلان شهرها باشد و تعمیم آن می تواند موجب کاهش دقت در نتیجه تحقیق شده باشد .

در پایان باید خاطر نشان کرد ضرر و زیان ۴۰ میلیون نفر در بورس ایران با بی تدبیری دولت، احتمال ورود بسیاری به این عرصه را دور از ذهن نمی دارد .

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی