|

کارشناس بازار سرمایه پاسخ می دهد:

بورس چه زمانی دوباره رونق می گیرید؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: تا زمانی که تیم جدید ریاست جمهوری مستقر نشود، نه می توان از بازار بورس توقع رشد آنچنانی داشت و نه اینکه سهام…

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- تا زمانی که تیم جدید ریاست جمهوری مستقر نشود، نه می توان از بازار بورس توقع رشد آنچنانی داشت و نه اینکه سهام ها قیمت ارزنده ای است.

بهزاد احمدی نسب در گفت و گو با شایانیوز با بیان این مطلب ادامه داد: درواقع نمی توان گفت که سهام ها قیمت بالایی دارند و حباب در بازار موجود است. منتهی به نظر می رسد که بازار بورس منتظر انتخابات ریاست جمهوری و همچنین نتیجه مذاکرات برجام می ماند.

وی با بیان اینکه به نتیجه رسیدن برجام در گروی عملکرد دولت جدید است اظهار داشت: درمجموع بازار سرمایه در آبان یا آذر ماه سال جاری به ثبات می رسد و احتمالا شروع حرکت جدیدی را در این بازار خواهیم داشت.

احمدی نسب ابراز امیدواری کرد: تا آن مقطع زمانی روند بازگشت اعتماد سرمایه گذاران به بازار بورس تا حدودی بهبود پیدا کند.

حرکت سرمایه از ارزهای دیجیتال به بازار سرمایه

وی با بیان اینکه طی چند روز اخیر بازارهای ارز دیجیتال کمی منفی بوده و بخشی از پول از آن سمت به سوی بازار سرمایه سوق داده شده است، گفت: البته متاسفانه حجم این نقدینگی زیاد و در حدی نیست که در بازار سرمایه حرکت جدیدی شروع شود. اما به طور کلی نسبت به آینده بازار سرمایه خوشبین هستم.

این کارشناس، بازار سرمایه را جای خوب و مطمئنی برای سرمایه گذاری برشمرد و ادامه داد: درواقع اگر اکنون سرمایه گذاران وارد بازار سرمایه شوند، چیزی را از دست نمی دهند ولی در آبان و آذر ماه امسال بازار باثباتی شکل می گیرد.

وی با اشاره به خسارات مالی سرمایه گذاران بورس در سال گذشته عنوان کرد: متاسفانه روندی که در سال گذشته شکل گرفت و بسیاری از سرمایه گذاران بورس متحمل ضرر و زیان شدند، ناشی از روندی بود که در دولت شکل گرفت و قرار شد که بازار سرمایه تمام سرمایه ها را به خود جذب کند.

احمدی نسب ادامه داد: این در حالی بود که هیچ نظارتی اعمال نشد تا این سرمایه ها از کانال صحیح وارد بازار سرمایه شود. درواقع این پول ها عملا پول هوشمندی نبودند و صرفا کارگزاری ها به افراد مشاوره می دادند یا افراد از یک کانالی سیگنال دریافت می کردند و بدون اینکه تحلیل درستی انجام دهند، هیجان زده وارد بازار بورس شدند.

وی افزود: در حالی که هیچ سختگیری هم اعمال نشد که افراد فاقد دانش وارد بازار سرمایه نشوند و صرفا از مجاری درست مثل صندوق سرمایه گذاری وارد این بازار شوند و یا سبدگردان دارایی آنها را مدیریت کند که در نتیجه این رویکرد، ضربه شدیدی به بازار سرمایه وارد شد.

حتی روستاییان وارد بورس شدند

به گفته این کارشناس بورس، باید حداقل هایی برای سرمایه گذاری در بورس مورد نظر قرار بگیرد و افراد فاقد مدرک اصول بازار سرمایه نشوند و از مجرای صحیح یعنی به صورت غیرمستقیم و از طریق اهالی بازار سرمایه، سرمایه آنها مدیریت شود. در حالی که ما سال گذشته دیدیم که روستاییان با فروش محصول و دستگاه های خود وارد سرمایه گذاری در بازار بورس شدند.

وی در خصوص راهکار پیشنهادی برای این سرمایه گذاران تصریح کرد: به لحاظ اینکه سهم ها متفاوت است و ممکن است برخی از آنها فاقد ارزش باشد یا ورشکست شده باشد و یا ارزشمند باشد، نمی توان نسخه کلی برای تمام آنها پیچید، اما اگر بر اساس تحلیل درست و دقیق سهم خود را انتخاب کرده باشند، جای نگرانی وجود ندارد و در بلندمدت قطعا به پول خود دست می یابند.

احمدی نسب با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری با دلالی در بورس فرق دارد؛ اظهار داشت: قرار نیست سرمایه گذاران بورس تصور کنند که امروز اگر سهام خریداری کنند، فردا می توانند آن را بفروشند و سود زیادی به دست بیاورند. درواقع قرار است سهمی را برای بلند مدت ارزیابی کنند و با بررسی طرح های توسعه ای و عملکرد آنها و همچنین بازار داخلی و خارجی آنها در نهایت تصمیم بگیرند که این سهم را به دارایی خود اضافه کنند یا خیر و به این صورت باید سرمایه گذاری شود.

وی با ابراز تاسف از اینکه امروز سرمایه گذاران به دنبال سودهای 400 درصدی و 8 برابری در بازار سرمایه هستند، گفت: سطح توقع مردم از بورس بالا رفته در صورتی که قبلا این طور نبود و سالانه اگر 60 درصد و به عبارتی ماهانه اگر 5 درصد بازدهی داشت، سود بسیار خوبی به حساب می آمد و راضی کننده بود.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر ضرورت تعدیل نگاه سرمایه گذاران در بازار بورس گفت: سطح توقع سرمایه گذاران بازار سرمایه چند برابری شده و این دید باید تعدیل و در بازار سرمایه فرهنگ سازی شود و انتظار سودهای چند برابری را از بازار بورس نداشته باشند.

وی یادآور شد: بورس مثل نهالی است که بعد از کاشت نیازمند آبیاری و رسیدگی است تا درنهایت به ثمر بنشیند و نباید انتظار داشت که به سرعت به بار بنشیند و باید این دیدگاه منفی که در بازار شکل گرفته تعدیل شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی