|

چرا این روزها وقت خرید خانه است؟

خریدارانی که وارد بازار شدند و فروشندگانی که عقب نشستند

هیچ‌وقت اتفاق نیفتاده است که مسکن دچار افزایش قیمت شود و سپس بتواند در مسیر برگشت به همان اندازه کاهش قیمت داشته باشد.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- بازار مسکن در سال جاری، یک روند تقریبا خطی را طی کرد؛ به گفته مشاوران ملکی، از اوایل سال تاکنون، متقاضی خرید مسکن کاهش یافته و در رکود به سر می‌برد.

یک واسطه‌گر ملکی در دربند در گفتگو با اکوایران با اشاره به وضعیت رکود در هر دو بازار خرید و فروش و اجاره ملک این محله می‌گوید: در چند روز اخیر چند متقاضی داشتیم که فروشندگان منصرف شدند؛ بازار مسکن بسیار راکد است و متقاضی کاهش یافته است.

به گفته وی، هم‌اکنون در محله دربند رهن کامل یک واحد با 120 مترمربع مساحت و دارای امکاناتی همچون پارکینگ، انباری و آسانسور، یک میلیارد و 200 میلیون است و اگر مستاجر قصد داشته باشد اجاره پرداخت کند، این رقم به 800 میلیون تومان رهن و 10 میلیون تومان اجاره تغییر می‌کند.

در این محله، برای آپارتمانی با 165 مترمربع زیربا و 7 سال عمربنا، 300 میلیون رهن و 55 میلیون تومان اجاره ماهانه و برای واحدی دیگر با 180 مترمربع زیربنا و 10 سال عمربنا، 600 میلیون رهن و 55 میلیون اجاره ماهانه تعیین شده است.

رهن کامل آپارتمانی 186 متری و 17 سال ساخت، 2 میلیارد و 300 میلیون تومان و رهن واحدی 220 متری و 7 سال ساخت یک میلیارد و اجاره آن، 45 میلیون تومان است.

photo_2024-02-03_14-07-11

اما آیا افزایش قیمت دلار، بازار مسکن را حرکت داد؟

منصور غیبی، کارشناس بازار مسکن در مورد وضعیت کنونی این بازار به «تجارت‌نیوز» گفت: «در هفته‌ای که گذشت بازار ارز تاثیر خود را به‌صورت روانی و حتی عملیاتی بر بازار مسکن گذاشت. در این راستا می‌توان گفت یکی از شاخص‌ها و متغیرهایی که مردم را به سوی بازار مسکن سوق می‌دهد مسئله افزایش قیمت ارز است.»

او ادامه داد: «اکنون مشاهدات میدانی نیز نشان می‌دهد، مردم با شروع التهابات در بازار موازی از جمله بازار ارزهای خارجی به بازار مسکن مراجعه می‌کنند؛ پیگیری آنها از بازار افزایش می‌یابد، اقدام به خرید و فروش می‌کنند و به حفظ سرمایه خود از طریق درگیر کردن آن در بازار مسکن می‌پردازند.»

متقاضیان مصرفی برای خرید خانه اقدام کنند

این کارشناس مسکن درباره تاثیر قرار گرفتن در ماه‌های انتهایی سال بر رفتار فعالان بازار مسکن، بیان کرد: «حدود دو ماه تا پایان سال باقی مانده است؛ از سویی حضور طبیعی مردم به‌ویژه برای تبدیل کوچک‌متراژها به متراژهای متوسط و بالاتر در جریان است و از سوی دیگر التهابات بازار ارز بار دیگر سوداگران و دلالان را به سمت این بازار کشانده است.»

وی افزود: «سوداگران، رقیب جدیدی برای مصرف‌کنندگان هستند که در نهایت باعث می‌شود مصرف‌کننده واقعی دچار زیان شود.»

غیبی همچنین در مورد زمان مناسب برای ورود به بازار مسکن اظهار کرد: «توصیه می‌شود اگر مردم خریدی دارند و به‌جای سرمایه‌گذاری در پی سرپناه هستند، خرید خود را به تاخیر نیندازند، زیرا هیچ‌وقت اتفاق نیفتاده است که مسکن دچار افزایش قیمت شود و سپس بتواند در مسیر برگشت به همان اندازه کاهش قیمت داشته باشد.»

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی