|

نامه ایران به آزانس

ایران غنی‌ سازی ۲۰ درصد اورانیوم را آغاز می ‌کند

نامه ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین اتریش، ایران غنی ‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم را آغاز می ‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

"ایران به آژانس اطلاع داده که بر اساس مصوبه قانونی اخیر مجلس کشور سازمان انرژی اتمی ایران قصد دارد در سایت غنی ‌سازی فردو اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد تولید کند." علی ‌اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی با حضور در برنامه «قرار قاسم» در شبکه ۵ سیما، از آغاز فرآیند غنی سازی ۲۰ درصد اورانیوم و آمادگی سازمان انرژی اتمی در این خصوص خبر داد.

او گفت: "نامه ‌ای به نماینده جمهوری اسلامی در آژانس بین ‌المللی در وین داده ‌ایم که تسلیم این نهاد شود. به اعتبار مصوبه مجلس می‌ خواهیم غنی سازی ۲۰ درصد را آغاز کنیم، چون باید به آژانس اعلام کنیم بازرسان این نهاد بیایند برخی چیزهایی که پلمب شده را فک پلمب کنند."

ایران غنی‌ سازی ۲۰ درصد اورانیوم را آغاز می ‌کند

او توضیح داد: «کپسول‌های گاز اورانیوم را باید عوض کنیم. الان کپسول گاز اورانیوم طبیعی وصل است و غنی سازی چهار درصد انجام می ‌دهیم. حالا باید چهار درصد را وصل کنیم تا ۲۰ درصد را تولید کنیم. این باید تحت نظارت آژانس باشد اعلام کردیم در آینده نزدیک می ‌‌خواهیم این کار را انجام دهیم و شما هم اقدامات لازم را انجام دهید.»

معاون رئیس جمهور گفت: «ما باید مصوبه مجلس را اجرا کنیم و مصوبه مجلس و قانون است، آیین ‌نامه ‌ای را نیز دولت در این ارتباط درباره چگونگی اجرای آن را نوشته است. انشاء الله به زودی ۲۰ درصد را آغاز خواهیم کرد. رئیس جمهور باید دستور را بدهد. دستور اولیه را دادند که ما نامه را دادیم و به آژانس اعلام کرده ‌ایم. ما سربازی هستیم که دستمان روی ماشه است و فرمانده دستور دهد شلیک کنیم. این آمادگی را داریم و انشاءالله در اسرع وقت تولید می ‌کنیم.»

رئیس سازمان انرژی اتمی برای آغاز غنی سازی ۲۰ درصد در فردو گفت که این کار خیلی سریع انجام خواهد شد.  در همین حال آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه ‌ای در این باره نوشت: "ایران به آژانس اطلاع داده که بر اساس مصوبه قانونی اخیر مجلس کشور سازمان انرژی اتمی ایران قصد دارد در سایت غنی‌ سازی فردو اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد تولید کند." به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران تاریخی برای شروغ غنی‌ سازی اورانیوم با غلظت بالا تر اعلام نکرده است.

چندی پیش مجلس شورای اسلامی در پاسخ به روند اقدامات خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و همراهی کشور های اروپایی با آن، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ‌ها را به تصویب نهایی رساند.  دولت با تصویب این قانون مخالف بود اما شورای نگهبان آن را تائید کرد. 

بر اساس ماده ۱ مصوب این قانون سازمان انرژی اتمی ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، جهت مسائل صلح آمیز نسبت به تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند و همچنین سازمان مذکور موظف است نیاز کشور برای مصارف صلح آمیز به اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند. دولت نیز آیین نامه اجرایی این قانون را هفته گذشته ابلاغ کرد. 

منبع نوشته: فرارو

 

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی