|

اینتوبه شدن چیست و چگونه برای علی انصاریان انجام شد؟

به دلیل پایین آمدن سطح اکسیژن خون علی انصاریان، مجبور شدند که اینتوبه کنند

لینک کوتاه کپی شد

اینتوبه شدن در وافع روشی استاندارد برای عبور لوله به مجاری تنفسی انسان است. علی انصاریان و مهرداد میناوند دو پیشکسوت فوتبال ایران که به دلیل بیماری کرونا در بیمارستان بستری شده بودند، نیازمند تنفس مکانیکی بودند. اینتوبه شدن در زمان اضطرار انجام می شود. البته خطراتی هم دارد.

دکتر هاشمیان از پزشکان معالج علی انصاریان، پیشکسوت پرسپولیسی ها که در بیمارستانی در تهران به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ بستری شده بود درباره آخرین وضعیت این هنرمند فوتبالیست کشورمان در بخش ICU بیمارستان فرهیختگان تهران گفته بود که به دلیل پایین آمدن سطح اکسیژن خون علی انصاریان، مجبور شدند که اینتوبه کنند و شرایط بسیار ناپایداری داشته است.

هدیه_تهرانی-20

اینتوباسیون چیست؟

لوله گذاری تراشه یا اینتوباسیون یا اینتوبیشن (intubation) در واقع لوله گذاری نای است که Tracheal intubation نام گذاری شده است. یعنی لوله ای که انعطاف بالایی دارد داخل نای قرار بگیرد تا فردی نیازمند تنفس مکانیکی، اکسیژن لازم را دریافت کند.

این کار برای این انجام می شود که از آسپیراسیون جلوگیری شود. اگر فردی هوشیار نیست، با استفاده از لارنگوسکوپ، با لوله تراشه مناسب، لوله گذاری در نای وی انجام می شود. بعد از آن که پزشک مطمئن شد که لوله داخل نای قرار گرفته است، لوله ثابت شده و انتهای آن به ونتیلاتور یا آمبوبگ وصل می شود.

هدیه_تهرانی-17

تصویری از فرآیند اینتوبه شدن در اتاق عمل

 

اهداف اینتوبه کردن 

اهداف اینتوبه کردن را می توان در موارد زیر برشمرد:

  • باز کردن راه هوایی به منظور تزریق اکسیژن و دارو و اعمال فعالیت بیهوشی روی بیمار.

  • حذف انسداد در ریه.
  •  کمک به بیمار تا در صورت ریزش ریه ها و نارسایی قلبی، نفس بکشد.
  • مسدود کردن راه های هوایی به صلاحدید پزشک.
  • جلوگیری از تنفس مایعات توسط بیماران.

تخصص های مربوط به اینتوبه کردن می توان به: هوش بری، پزشکی قلب، پزشکی داخلی، عصب شناسی، پزشکی کودکان، پزشکی ریه و تروماتولوژی اشاره داشت.

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی