|

پیش بینی بازار سهام در هفته آخر آذر ۱۴۰۰

بازار سرمایه بر مدار بی اعتمادی؛ محتمل‌ترین سناریوی شاخص بورس‌ در هفته‌ آتی

پیش بینی بورس

با توجه به مختصات کنونی بازار سهام، سه سناریو برای بورس مطرح است که بر مبنای شاخص های عملکردی می توان محتمل ترین آنان را ارزیابی کرد.

لینک کوتاه کپی شد

معاملات بازار سهام در روزهای آخر پاییز در شرایط سختی به سر می برد؛ شاخص بورس در کانال 1.2 میلیون واحد دنبال میشود و به نظر میرسد در این هفته ای که سپری می‌شود بازار بر همان مدار قبلی در مرز بی اعتمادی به سر برد. نگاه خوش بینانه به بازار این است که به دلیل وضعیت کشش معاملات، احتمالا شاخص دوباره به کانال 1.3 میلیون واحد بر میگردد.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از اقتصادنیوز، بررسی شاخص های عملکرد بازار سهام نشان میدهد که فروشندگان با قوت بیشتری به دنبال تداوم وضعیت موجودند. تقلیل انتظارات خوش بینانه از بودجه همچنان سمت تقاضا را با تردید و دوگانگی روبه رو کرده است. این در حالی است که مذاکرات برجام هم هنوز به نتیجه نرسیده و اخبار ضد و نقیضی از روند مذاکرات به گوش میرسد، هر چند که ایران در دو سه روز اخیر با انجام اقداماتی، سیگنال های مثبتی به روند مذاکرات ارسال کرده بودند. با این وصف معامله گران بازار سهام همچنان نسبت به دورنمای اقتصاد ایران در سپهر سیاست خارجه مردند و دچار تردیدند.

از ناحیه همین تردیدها، حقیقی ها رغبتی به ورود دوباره پول های جدید به بازار سهام ندارند و حتی بخشی از این پول ها به صندوق های با درآمد ثابت با ریسک کمتر هدایت میشود. در بیشتر تحلیل و رفتار حقیقی ها این نکته مشهود است که بازار سهام دورنمایی ندارد و تجربه سال 99 نشان داد به دلیل دلایل متعدد، بازار دوباره چنین موجی از پول حقیقی ها را تجربه نمیکند، مگر اینکه شوک جدیدی به بازار وارد آید که هم میتواند متاثر از اهرم های بیرونی و رویدادهایی همچون روند موفقیت آمیز مذاکرات برجامی باشد و هم اینکه یک دگرگونی اساسی در ساختار اقتصاد ایران شکل گیرد. 

بر مبنای این وضعیت برای هفته پیش رو نیز سه سناریو مطرح است؛ در محتمل ترین سناریو، معاملات بازار سهام در محدوده اندک نوسانی دنبال میشود. دلیل اصلی برای اینکه بسیاری از تحلیلگران و معامله گران روی نوسان محدود معاملات بازار سهام تاکید دارند، نبود مولفه های اثرگذار همچون تعیین تکلیف مذاکرات برجامی وین است. این در حالی است که با اعلام سند بودجه 1401 انتظارات خوش بینانه سهام برآورده نشد و تردیدها و نگرانی ها بیشتر شد. 

برخی از معامله گران هم مطرح میکنند که شاخص های عملکردی بازار سهام نشان میدهد که سیر نزولی بازار گزینه مطرح دیگری است که در غیاب مولفه های مثبت اثرگذار، رسیدن به آن برجسته می نماید. در خوش بینانه ترین وضعیت هم، با توجه به رسیدن شاخص به نقطه های احتمالی کف، ممکن است بازار دوباره از یک نقطه برگردد و دوباره در کانال 1.3 میلیون واحد در نوسان باشد. هر چند که برخی هم خوش بینانه مسیر حرکتی شاخص را در زمستان (اوایل دی) صعودی ارزیابی میکنند. 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی