|

ایران در کدام سید جام جهانی 2022 قطر قرار می گیرد؟

تیم ملی فوتبال ایران به احتمال فراوان در سید سوم رقابت‌ های جام جهانی 2022 قطر، قرار می گیرد..

لینک کوتاه کپی شد

تیم ملی فوتبال ایران موفق شد به عنوان چهاردهمین تیم مجوز حضور در جام جهانی 2022 قطر را کسب کند. پیش از این تیم‌های قطر(میزبان)، برزیل، آرژانتین، آلمان، دانمارک، بلژیک، فرانسه، کرواسی، اسپانیا، صربستان، انگلیس، سوئیس و هلند توانسته بودند حضور خود در جام بیست‌ودوم را مسجل کنند.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از فوتبال360؛ حالا که صعود ملی‌پوشان قطعی شده، فوتبال‌دوستان به دنبال این هستند تا بدانند ایران ممکن است در چه گروهی قرار بگیرد و به مصاف چه تیم‌هایی برود. پیش از این و از جام جهانی 1998 که مسابقات 32 تیمی شد ایران 4 بار در سال‌های 1998، 2006، 2014 و 2018 به مصاف رقبا رفته که به جز سال 2018 که در سید سوم قرار داشتیم در سه دوره دیگر در سید چهارم جای گرفته بودیم.

قرعه‌کشی جام جهانی 2022 در تاریخ 12 فروردین 1401 برگزار می‌شود. یک روز قبل، آخرین رنکینگ فیفا اعلام می‌شود. رنکینگی که ملاک فیفا برای قرار گرفتن تیم‌ها در سیدهای مختلف است. ایران تا آن تاریخ باید 3 دیدار را مقابل امارات، کره‌جنوبی و لبنان انجام دهد. پیروزی در این دیدارها می‌تواند در رتبه نهایی ایران موثر باشد و به همین دلیل نیاز است تا دراگان اسکوچیچ این سه دیدار را جدی بگیرد. حالا باهم مرور کنیم تا ببینیم که با رنکینگ فعلی فیفا، تیم ملی ایران (رتبه 21) در چه شرایطی قرار دارد و در چه سیدهایی می‌تواند قرار بگیرد.

سید یک

حضور ایران در این سید از همین حالا منتفی است و امیدی نداریم. به جز قطر میزبان، هفت تیم نخست رنکینگ فیفا که مجوز حضور در جام جهانی را کسب کنند به این سید راه می‌یابند و برای ایران که رتبه 21 را در اختیار دارد، شانسی وجود ندارد. فعلا بلژیک، برزیل، فرانسه، انگلیس، آرژانتین و اسپانیا به طور قطع در سید یک هستند. از بین پرتغال و ایتالیا در بهترین شرایط یک تیم صعود می‌کند و هر کدام موفق به انجام این کار شوند دیگر تیم سید یک خواهند بود. اگر هم هیچکدام صعود نکنند، نوبت به دانمارک خواهد رسید تا به سید یک بیاید.

سید دوم

امکان حضور ایران در سید دوم هم بسیار اندک است. فعلا تیم‌های دانمارک، هلند، آلمان، سوئیس، کرواسی حضور خود در جام جهانی را قطعی کرده‌اند. البته ممکن است دانمارک به سید یک برود. تیم‌های آمریکا، مکزیک، کلمبیا، اروگوئه هنوز به جام جهانی صعود نکرده‌اند. آمریکا و مکزیک وضعیت خوبی دارند اما کلمبیا و اروگوئه کار سختی برای صعود دارند. سوئد، ولز و سنگال هم جلوتر از ایران در رده‌بندی هستند. سوئد و ولز در پلی‌آف حضور دارند و سنگال نیز صعودش به جام جهانی قطعی نشده است. 

اگر دانمارک در سید یک قرار داشته باشد، 4 تیم حضورشان در سید دوم قطعی است. از بین آمریکا، مکزیک، کلمبیا، اروگوئه، سوئد، ولز و سنگال باید 3 تیم نهایتا به جام جهانی راه پیدا کند تا ایران در سید دوم جای داشته باشد. حال اگر دانمارک به سید دوم بیاید کار سخت‌تر از این خواهد شد و از بین تیم‌هایی که برشمردیم تنها 2 تیم می‌بایست جهانی شوند که احتمال وقوعش بسیار ناچیز است. پس امکان قرار گرفتن ایران در سید دوم بسیار ضعیف است. البته که باید این نکته را هم در نظر داشت که ایران در صورت پیروزی در 3 دیدار پیش رویش می‌تواند در جدول فیفا کمی اوضاعش را بهبود ببخشد که این به نتایج دیگر تیم‌ها هم بستگی دارد.

سید سوم

اگر اتفاق خاص و عجیبی رخ ندهد و ایران در بازی‌های پیش روی خود شکست‌های سنگینی را متحمل نشود به عنوان یکی از تیم‌های سید سوم به جام جهانی می‌رسیم. اتفاقی که در دوره قبل هم رخ داد. طبیعتا قرار گرفتن در سید سوم بهتر از سید چهارم و بدتر از سید دو خواهد بود اما این امر قطعی نیست. دوره قبل ما در سید سوم بودیم ولی با سخت‌ترین قرعه ممکن روبرو شدیم. 

سید چهارم

شکست ایران در سه دیدار پیش رو و پیروزی و موفقیت تیم‌هایی که پایین‌تر از ایران هستند منجر به قرارگیری ایران در سید چهارم می‌شود. البته که موفقیت تمامی تیم‌های بالاتر از ایران هم موثر است. در آن شرایط ایران در بدترین شرایط تیم بیست‌ویکم خواهد بود و باخت در بازی‌های پیش رو ممکن است تحت شرایطی خاص ما را به سید چهارم برساند که تقریبا امری محال است.

گفتنی است از دسامبر ۱۹۹۲ تاکنون، بهترین رتبه ایران در رنکینگ فیفا مربوط به جولای و آگوست ۲۰۰۵ بوده که در رتبه ۱۵ دنیا ایستاده است. قرارگیری در رتبه ۲۰ دنیا در جون ۲۰۱۹ و رتبه فعلی ۲۱ دنیا، بهترین جایگاه ایران در رنکینگ فیفا بوده است

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی