|

صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن برکت توسط وزارت بهداشت

واکسن برکت بدون انتشار نتایج کارآزمایی بالینی مجوز مصرف گرفت

صدور مجوز مصرف واکسن برکت در حالی که نتایج کارآزمایی بالینی آن منتشر نشده، موجب نگرانی‌هایی در افکار عمومی شده است.

لینک کوتاه کپی شد

وزیر بهداشت و درمان روز دوشنبه 24 خرداد اعلام کرد که برای واکسن ایرانی کرونا با نام «کوو ایران برکت» مجوز مصرف اضطراری صادر شده است. سعید نمکی ضمن اعلام این خبر گفت: «واکسن تولید مشترک انستیتو پاستور و کوبا، آخرین مراحل دریافت مجوز را طی می‌کند و از هفته آینده، استفاده از این واکسن نیز شروع می‌شود.» همچنین به گفته وزیر بهداشت دو واکسن رازی و فخرا هم در آینده‌ای نزدیک در داخل کشور تولید خواهند شد.  نمکی ظرفیت تولید واکسن ایرانی را طی دو ماه اول پنج تا شش میلیون دوز برآورد کرده و افزود « در ماه‌های بعد ظرفیت تولید به صورت تصاعدی بالا رفته و به 50 تا 60 میلیون دوز در ماه هم می‌رسد.» او وعده داد که تا آخر تیرماه 15 میلیون نفر و تا آخر پاییز همه جمعیت هدف در کشور، واکسینه شوند. این در حالی است که از زمان شروع واکسیناسیون علیه کرونا در کشور از بهمن‌ماه 99 تا به حال فقط به نیم درصد جمعیت ایران هر دو دوز واکسن کرونا تزریق شده است.

واکسن برکت علیرغم عدم انتشار نتایج کارآزمایی بالینی مجوز گرفته است

صدور مجور مصرف اضطراری واکسن برکت توسط وزارت بهداشت قبل از انتشار نتایج کارآزمایی بالینی آن موجب نگرانی‌هایی بین متخصصان و افکار عمومی شده است. وزارت بهداشت کشور در حالی به واکسن ایرانی برکت مجوز برای مصرف داده که نتایج کارآزمایی پیش‌بالینی این واکسن یعنی آزمایش آن بر روی حیوانات، چند روز پیش منتشر شده است.

از طرف دیگر با اتمام محموله‌های واکسن وارداتی و عدم امکان تزریق دوز دوم واکسن به کسانی که پیش‌تر دوز اول را دریافت کرده بودند، برخی مسئولان احتمال تزریق واکسن ایرانی برکت به عنوان دوز دوم را به جای واکسن‌های خارجی مطرح کردند. کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو روز 18 خرداد در یک برنامه رادیویی اعلام کرد در صورت تامین نشدن واکسن وارداتی در روزهای آینده، تزریق دوز دوم با برخی واکسن‌های داخلی مشکلی ندارد. جهانپور افزود: « از آن‌جا که ساخت واکسن‌های چینی و هندی با واکسن ایرانی کوو ایران برکت یکسان است، اگر واکسن خارجی تامین نشود می‌توان برای دوز دوم واکسن ایرانی تزریق کرد.» البته وی درباره تزریق واکسن ایرانی به عنوان دوز دوم واکسن‌های اسپوتنیک و آسترازنکا گفت که انجام این کار نیاز به مطالعات و بررسی بیشتر دارد.

چرا وزارت بهداشت می‌خواهد کووبرکت را جایگزین واکسن‌های خارجی کند

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و از اعضای تیم سازنده واکسن کووبرکت، این واکسن را موثرتر از تمامی واکسن‌های جهان خواند و تاکید کرد «تزریق کوو برکت به جای دوز دوم واکسن چینی هیچ مشکلی ندارد.» محرز در گفتگویی اعلام کرد: «چون واکسن برکت از نظر ساختاری شبیه سینوفارم است می‌توان از آن به عنوان دوز دوم استفاده کرد.» 

دکتر مینو محرز در بهمن سال گذشته همزمان با ورود اولین محموله‌های واکسن روسی اسپوتنیک به کشور به رسانه‌ها گفت از تزریق واکسن روسی خودداری خواهد کرد زیرا این واکسن هنوز مجوز مراجع بین‌المللی را دریافت نکرده است؛ حالا وی تزریق واکسن برکت را به مردم، آن هم به عنوان جایگزین دوز دوم واکسن خارجی توصیه می‌کند که نه تنها هیچ مجوزی از مراجع بین‌المللی ندارد بلکه نتایج کارآزمایی بالینی آن هم منتشر نشده است. این رفتار دوگانه متخصصان و مسئولان وزارت بهداشت، این ظن را در بین افکار عمومی تقویت کرده است که آن‌ها به دلیل منافع شخصی و عضویت در شرکت‌های دارویی سازنده واکسن داخلی، تهیه واکسن ایرانی را به جای واکسن خارجی در اولویت قرار داده‌اند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی