|

توصیه صداوسیما به مردم برای قناعت

تاوان ناکارآمدی مسئولان را مردم بدهند؟

به تازگی کارشناس صداوسیما مردم را دعوت به قناعت و نخوردن گوشت و میوه در برابر گرانی‌ها کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

به تازگی اظهارات یک کارشناس در صداوسیما که مردم را به قناعت و صرف‌نظر کردن از خوردن گوشت و میوه دعوت کرده، موجب خشم و انتقاد افکار عمومی در رسانه‌ها و فضای مجازی شده است.

صداوسیما به جای مسئولان، مردم را تحت فشار قرار می‌دهد

پریناز بنیسی که دارای دکترای مدیریت آموزشی و استاد دانشگاه است، چند روز پیش در برنامه «زنده باد زندگی» شبکه دو با اشاره به گرانی‌های اخیر گفت: «ما باید سطح انتظارات و توقعات خود را پایین بیاوریم، تا حالا خیلی پایین آوردیم، از این هم باید کمتر کنیم و گرنه زندگی حرکت نمی‌کند... باید برنج را خالی بخوریم، دیگر خورشت نخوریم. الان میوه گران شده خب چه لزومی دارد همیشه در سفره ما میوه باشد. اگر یک هفته میوه نخوریم، اتفاقی نمی‌افتد. باید قناعت کنیم.»

این اظهارات کارشناس صداوسیما در برنامه زنده باد زندگی با انتقاد و حملات تند بسیاری روبرو شد و عده‌ای وی را به عدم درک وضعیت افراد کم‌درآمد جامعه متهم کردند. مصطفی تاجزاده، فعال اصلاح‌طلب در واکنش به سخنان این کارشناس در توییترش نوشت: «با نظارت استصوابی، شایستگان را  حذف کرده، بله‌قربان‌گوها را در صدر می‌نشانند و با سیاست خارجی ماجراجویانه منابع کشور را هدر می‌دهند. آنگاه که ناکارآمدی/فساد/تورم زندگی را بر مردم سخت می‌سازد، حل مشکل گرانی را حذف گوشت/مرغ/میوه از سفره‌ مردم اعلام می‌کنند.»

البته این اولین بار نیست که کارشناس‌ها و مجریان صداوسیما در مواجهه با تورم افسارگسیخته و مشکلات معیشتی، مردم را دعوت به قناعت و کنار آمدن با وضعیت اسفناک اقتصادی می‌کنند و توپ را به زمین مردم می‌اندازند. هفته گذشته بود که اظهارات رامبد جوان در خندوانه مبنی بر دعوت مردم به مقاومت در برابر شرایط سخت اقتصادی، جنجال زیادی به پا کرد. مجری خندوانه در آغاز فصل جدید این برنامه به مخاطبانش گفت: «الان مثل گذشته اگر از شما بپرسم حال‌تان چطور است، دیگر مثل سابق نخواهید گفت عالی... من به شما حق می‌دهم ولی چیزی که همه ما با آن موافق هستیم این است که حتما باید مقاومت کنیم. بجنگیم.»  پیش‌تر هم در مقاطعی همزمان با بالا رفتن قیمت گوشت قرمز، صداوسیما با پخش برخی برنامه‌ها از مضرات گوشت قرمز گفت و از مردم خواست به خاطر حفظ سلامت خود گوشت قرمز نخورند.

رشد قیمت مواد خوراکی و نگرانی از سوءتغذیه دهک‌های پایین

برنامه‌های تبلیغی صداوسیما برای دعوت مردم به مصرف مواد غذایی مانند گوشت در حالی صورت می‌گیرد که مصرف سرانه بسیاری از مواد پروتئینی در کشور ما کمتر از مصرف سرانه جهانی است. برای مثال سرانه مصرف شیر برای هر نفر در کشور طی سال گذشته 70 کیلوگرم اما مصرف سرانه جهانی آن 190 کیلوگرم بود.

حالا با تورم بالای کشور به ویژه در مورد مواد خوراکی بسیاری از کارشناسان تغذیه نگران کمتر شدن چشمگیر سرانه مواد خوراکی در بین مردم و سوءتغذیه در دهک‌های پایین درآمدی هستند. طبق ارقام اعلام شده توسط مرکز آمار  کشور طی 11 ماه گذشته سال 99 تورم برخی کالاهای اساسی مانند عدس، تخم‌مرغ و گوشت مرغ از نرخ تورم عمومی بیشتر بوده است.

در 11 ماه نخست سال جاری عدس با رشد قیمت 17 هزار تومانی از حدود 12 هزار تومان به 29 هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده و رشد قیمت 138 درصدی را به ثبت رسانده است. تخم‌مرغ هم از 10 هزار  و 700 هزار تومان در اسفند 98 به 23 هزار و 300 تومان در هر کیلوگرم در بهمن ماه 99 رسید که معادل رشد 116 درصدی است.همچنین قیمت مرغ طی 11 ماه گذشته با ثبت رشد 78 درصدی از هر کیلوگرم 12 هزار و 800 تومان به بیش از 23 هزار تومان رسیده است.

در شرایطی که رشد قیمت سرسام‌آور مواد غذایی بخش زیادی از جمعیت کشور را دچار مشکل در تامین معاش کرده است، صداوسیما به جای پاسخگو کردن مسئولان و درخواست از آن‌ها برای حل مشکلات تصمیم به سرزنش مردم گرفته است. این رویکرد هم نتیجه‌ای جز انفعال مسئولان و فرارشان  از پاسخگویی در برابر وضعیت نامناسب اقتصادی نخواهد داشت و مردم را بیش از پیش ناامید و عصبانی می‌کند.                                                                   

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی