|

اعلام کاندیداتوری فائزه هاشمی

چهره جنجالی خانواده هاشمی وارد انتخابات 1400 می‌شود

فائزه هاشمی که چهره جنجالی و پرحاشیه رفسنجانی‌ها محسوب می‌شود، اعلام کاندیداتوری برای انتخابات 1400 کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

فائزه هاشمی رفسنجانی فرزند آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی به تازگی به لیست داوطلبان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 1400 اضافه شده و برای حضور در انتخابات آتی اعلام آمادگی کرده است.

فائزه هاشمی؛ چهره جنجالی خانواده هاشمی

فائزه هاشمی دارای دکترای حقوق بشر از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز است و ریاست فدراسیون اسلامی ورزش زنان، مدیر مسئولی روزنامه زن، نمایندگی مردم تهران در پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی و ریاست شاخه زنان حزب کارگزاران سازندگی را در کارنامه خود دارد. وی جنجالی‌ترین فرد در بین فرزاندان مرحوم  آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است که در مقاطع مختلف با اظهارنظرات خود سروصدای زیادی به پا کرده و البته مورد انتقاد چهره‌های اصلاح‌طلب و اصول‌گرا قرار گرفته است.

چند ماه پیش هم گفتگوی زنده اینستاگرامی فائزه هاشمی با پایگاه خبری انصاف نیوز موجب جنجال رسانه‌ای و انتقادات زیادی نسبت به وی شد. خانم هاشمی در این مصاحبه درباره طیف گسترده‌ای از مسائل و موضوعات روز اظهارنظر کرده و از عملکرد دولت روحانی در دوره دوم رییس جمهوری‌اش انتقاد کرده بود.

دعوای رسانه‌ای فائزه هاشمی و برادرش

البته جنجالی‌ترین بخش سخنان فائزه هاشمی مربوط به ابراز علاقه وی برای ادامه ریاست جمهوری ترامپ بود. وی در این مصاحبه گفته بود: «برای ایران دوست داشتم آقای ترامپ انتخاب شود ولی اگر یک آمریکایی بودم به آقای ترامپ رای نمی‌دادم. به خاطر همین فشارهایی که می‌آورد، بالاخره شاید یک تغییر سیاستی اتفاق بیفتد. شاید اگر فشارهای آقای ترامپ ادامه پیدا می‌کرد، بالاخره ما مجبور می‌شدیم یک تغییر سیاست‌هایی را داشته باشیم. این تغییر سیاست‌ها حتما به نفع مردم می‌توانست اتفاق بیفتد. دمکرات‌ها کمی شل و ول هستند، یعنی با آمدن دمکرات‌ها این موضع خطای ما بیشتر تقویت می‌شود و امیدوارم نشود ولی چنین چشم‌اندازی دارد.»

بعد از این مصاحبه فائزه هاشمی، چهره‌های بسیاری و حتی بردارش، محسن هاشمی به تندی از وی انتقاد کردند. محسن هاشمی در نامه‌ای سرگشاده به خواهرش نوشت: «می‌دانم که در سال‌های اخیر برخوردهای نادرستی با تو، خانواده و فرزندت شده است که شاید باعث کشاندن تو به تندروی و خارج شدن از مشی میانه‌روی پدر گردیده، ولی این دلیل نمی‌شود که به رییس جمهور کشور بیگانه امید ببندی و دم از استقلال بزنی! لذا از تو صمیمانه تقاضا دارم صحبت‌های خود را اصلاح و از این موضع عذرخواهی کنی و مانع تخریب پدر از طرف تجدیدنظر طلبان خارجی و افراطیون داخلی شوی.»

حضور فائزه هاشمی در اعتراضات 88

از طرف دیگر حضور فائزه هاشمی در اعتراضات بعد از انتخابات 88، همراه با انعکاس وسیع در رسانه‌ها و حملات تند به خانواده وی بود و برای خانم هاشمی هم گران تمام شد؛ وی در نتیجه این اقدامش در سال 90 به جرم تبلیغ علیه نظام به شش ماه حبس تعریزی و پنج سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی و رسانه‌ای محکوم شد و در سال 91 هم برای گذراندن دوران محکومیت خود به اوین رفت. همچنین فائزه هاشمی در اردیبهشت 95 به ملاقات فریبا کمال‌آبادی، یکی از رهبران بهاییان کشور رفت که به تازگی از زندان آزاد شده بود و هم‌بندی خانم هاشمی در زندان بود؛ این اقدام فائزه هاشمی هم با واکنش‌های تندی از سوی چهره‌های سیاسی روبرو شد و حتی غلامحسین محسنی، سخنگوی وقت قوه قضاییه وی را تهدید به برخورد قضایی کرد.

با توجه به سوابق و اقدامات فائزه هاشمی به نظر می‌رسد که وی برای ورود به رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری در 1400 شانس کمی برای تایید صلاحیت دارد. البته یکی دیگر از موانع خانم هاشمی برای تایید صلاحیت توسط شورای نگهبان به کار رفتن واژه رجل سیاسی در قانون اساسی به عنوان یکی از شرایط رییس جمهور شدن است. در دهه‌های گذشته هیچ کدام از زنانی که در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده‌اند توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت نشده‌اند. حالا باید دید فائزه هاشمی و دیگر دواطلبین احتمالی زن در انتخابات 1400، موفق به رد شدن از سد شورای نگهبان خواهند شد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی