|

طرز تهیه اصیل رنگینک؛ دسر جنوبی خوشمزه که دنیایی از عطر و طعم و مزست

یکی از دسرهای خیلی خوشمزه که مخصوص جنوب ایرانه و از عطر و مزه هیچی کم نداره، رنگینک نام داره. توی این مقاله طرز تهیه اصیلش رو یاد میگیری.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- دسرهای ایرونی، پر از عطر و طعم هستن و با خوردنشون میشه تا خاطرات دور سفر کرد. مثلا کیه که با خوردن شیربرنج، شله زرد و فرنی یاد روزای خوب کودکی نیفته؟ عطر دارچین، زعفرون، گلاب و هل توی بیشتر دسرهای ایرونی غوغا میکنه! یکی دیگه از دسرهای خیلی خوشمزه که مخصوص جنوب ایرانه و از عطر و مزه هیچی کم نداره، رنگینک نام داره و ماده اصلی اون خرمای له شده ست. توی این مقاله طرز تهیه اصیل رنگینک رو بهتون آموزش میدیم. تا پایان همراه ما باشید.

ranginak3

مواد لازم برای تهیه رنگینک

خرما۵۰۰ گرم

آرد سفید 2 فنجان

کره بدون نمک یک فنجان

گردوی خرد شده نصف فنجان

پودر دارچین نصف قاشق چایخوری

پودر هل یک ‌چهارم قاشق چایخوری

پودر زنجبیل یک قاشق چایخوری

پودر پسته و پودر نارگیل برای تزئین

ranginak7

طرز تهیه رنگینک

مرحله اول

برای درست کردن رنگینک، ابتدا خرماها رو شسته و داخل آبکش می ریزیم تا آب اون خارج بشه. سپس پوست خرماها رو می گیریم، کاملا اونها رو له می کنیم و کنار می ذاریم.

مرحله دوم

یک قابلمه روی حرارت ملایم گاز می ذاریم و آرد سفید رو که الک کردیم، اضافه کرده و تفت می دیم. آرد رو به مدت 20 تا 30 دقیقه و به صورت مداوم هم می زنیم تا رنگش تغییر کنه.

ranginak5

مرحله سوم

در این مرحله پودر هل، پودر دارچین و پودر زنجبیل رو به همراه کره به آرد تفت داده شده اضافه کرده و مخلوط می کنیم. حدود 20 دقیقه مواد رنگینک رو هم می زنیم تا به رنگ دلخواهمون برسیم. قابلمه رو از روی حرارت برمی داریم و اجازه می دیم خنک بشه.

مرحله چهارم

خرمای له شده و گردوی خرد شده رو کاملا مخلوط می کنیم. ته ظرف مناسبی مقداری از آرد تفت داده شده می ریزیم و اون رو کف ظرف پهن می کنیم.

ranginak4

مرحله پنجم

مخلوط خرما و گردو رو داخل ظرف می ریزیم و با پشت قاشق مواد رو کف ظرف پهن و فشرده می کنیم. بقیه آرد تفت داده شده رو روی مخلوط خرما و گردو می ریزیم و سطح مواد رو با قاشق صاف می کنیم.

مرحله ششم

روی ظرف رنگینک رو می تونید با پودر نارگیل یا پودر پسته تزئین کنید. ضمن اینکه رنگینک رو به صورت ولرم و یا خنک می تونید میل کنید. نوش جان.

ranginak

نکات پخت رنگینک

-جنوبی ها دسر رنگینک رو با خرمای کبکاب یا خرمای شیره ای درست می کنن چون مزه بهتری برای این نوع دسر دارن.

-بهتره از خرمای تازه در درست کردن رنگینک استفاده کنید.

-اگه طعم شیرینی زیاد دوست دارید، می تونید از 2 تا 3 قاشق غذاخوری پودر قند در تهیه رنگینک استفاده کنید.

-رنگینک رو می تونید با خرمای درسته که هسته اون رو خارج کردید و مغز گردو گذاشتید، درست کنید. در این روش، خرماها رو کف ظرف سرو بچینید و آرد تفت داده شده رو روی اونها بریزید و بعد تزئین کنید.

-اگر رنگینک رو یکی دو ساعت داخل یخچال بذارید، کاملا سفت میشه و می تونید اون رو با چاقو برش بزنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی