|

روند نزولی در بازار سرمایه

رکود در بازار سرمایه؛ شاخص کل بورس سرخ‌پوش ماند

معاملات بورس همانند روزهای گذشته روند نزولی را پشت سر گذاشت و به نوعی فضای رکود در بازار سرمایه حاکم بود.

لینک کوتاه کپی شد

معاملات بورس همانند روزهای گذشته روند نزولی را پشت سر گذاشت و به نوعی فضای رکود در بازار سرمایه حاکم بود. بورس تهران امروز سه‌شنبه چهارم مرداد ۱۴۰۱ با افتی ۹۶۸ واحدی به کار خود پایان داد. شاخص کل با افتی بیش از ۹۶۸ واحد، رقم یک میلیون و ۴۳۸ هزار واحدی را به ثبت رساند. هم‌وزن نیز با افت مواجه شد با کاهش دو هزار و ۸۳۱ واحدی باعث تثبیت این شاخص در محدوده ۳۸۸ هزار واحدی شد. شاخص فرابورس هم کاهش حدود ۵۶ واحدی را ثبت کرد و تا ارتفاع ۱۸هزار و ۸۱۹ واحدی رسید.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از تجارت نیوز، این شاخص دو روزی که وارد کانال جدید شده و از دید تحلیلگران این تغییر کانال برای سهامداران نگران کننده است. اهمیت این موضوع برای سهامداران بورس به مراتب بیشتر از نزول شاخص کل به کانال های پایین‌تر است. بسیاری از تحلیلگران نیز این امر را به عنوان نشانه‌ای منفی از روند بازار ارزیابی می‌کنند.

فشار عرضه‌ها در بورس افزایش یافت

امروز هم همانند روزی‌های اخیر فشار عرضه‌ها در بورس افزایش یافت. افزایش عرضه‌ها باعث شد که شاخص همچنان سرخ‌پوش بماند. فشار عرضه‌ها می‌توان ناشی از افزایش نرخ بهره دانست. نرخ بهره بین بانکی به محدوده ۲۱ درصد رسید و به نوعی خلاف وعده وزیر اقتصاد عمل شد. براساس گزارش بانک مرکزی نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی تیر ماه برابر با ۲۱.۱۴ درصد شد. حداقل نرخ توافق بازخرید نیز ۲۰.۹۱ درصد معین شد و در سال جاری بالاترین رقم را ثبت کرد.

سیداحسان خاندوزی در آذر ماه پارسال وعده تثبیت نرخ سود را با رعایت سقف ۲۰ درصدی داده بود. این وعده وزیر اقتصاد در قالب طرحی موسوم به بسته ۱۰ بندی حمایت از بورس ارائه و این طرح توسط ستاد اقتصادی دولت و با تایید ابراهیم رییسی تصویب شده بود با انتقاداتی جدی از سوی اقتصاددانان همراه شد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی