|

تحلیل بورس

علت منفی شدن بازار بورس امروز شنبه 18 بهمن 99 چه بود؟

چرا بورس امروز شنبه 18 بهمن 99 نیز منفی شد؟ سیگنال منفی بازار چه بود؟

لینک کوتاه کپی شد

بازار بورس در هفته گذشته و در روز چهارشنبه 15 بهمن 99 افت 32 هزار واحدی را تجربه کرد. اما امروز شنبه 18 بهمن 99 شاهد رکورد شکنی در منفی شدن بازار بورس هستیم. امروز شنبه 18 بهمن 99 نیز بازار بورس قرمز و تمامی نماد های شاخص ساز خونین شدند. به نظر می رسد این روند نزولی بازار بورس افزایشی است و شاخص کل بورس امروز ریزش سنگین تری را تجربه کند. اما علت منفی شدن بازار بورس امروز شنبه 18 بهمن 99 چیست؟

پیشنهاد می شود: عرضه دسته‌ جمعی نمادهای شاخص ‌ساز بورس امروز 18 بهمن

علت منفی شدن بازار بورس امروز شنبه 18 بهمن 99 چه بود؟

همانطور که اشاره کردیم در نیمه معاملات بورس امروز شنبه 18 بهمن 99 شاهد افت و ریزش شدید شاخص کل بازار هستیم. تا به این لحظه شاخص کل بورس نزدیک به 35 هزار واحد افت کرده است. اما علت این ریزش سنگین شاخص کل بورس چیست؟ 

هفته گذشته وزیر اقتصاد در اظهاراتی عنوان کرد که دولت باید هر سال از بازار سرمایه هزار میلیارد تومان تامین مالی و درامد داشته باشد. خداروشکر امسال نزدیک به 500 هزار میلیارد تومان تامین مالی از بازار سرمایه داشته ایم. 

پیشنهاد می شود: نتایج قرعه کشی 9 محصول ایران خودرو امروز شنبه 18 بهمن

همین سخن موجب ایجاد شایعات و موج های منفی و هیجانات در بازار بورس هفته گذشته و روز چهارشنبه شد. که این روند هیجانی و منفی تا به امروز نیز ادامه دار است. سهامداران و سرمایه گذاران از این سخن وزیر اقتصاد برداشت هایی منفی و شاید هم درست و به جا کرده اند. عمده برداشت ها از این حرف وزیر اقتصاد این است که دولت به به ضرر انداختن سهامدارن و بالا کشیدن پول سرمایه گذاران 500 هزار میلیارد تومان تامین مالی داشته است. به همین دلیل است که امروز هم سرمایه گذاران سهام های خود را در صف فروش قرار داده و خبری از تقاضا در بازار امروز شنبه 18 بهمن 99 نیست. 

چرا بورس امروز هم منفی شد؟

در قسمت قبلی در خصوص علت منفی شدن بازار بورس امروز شنبه 18 بهمن 99 اشاره کردیم که بازار بورس به دلیل اخبار منفی ، شایعات و جو و هیجاناتی که در بازار ایجاد شده است، منفی شده است. اگرچه تحلیل گران اقتصادی و کارشناسان بازار بورس منفی شدن بورس در روز های سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته را به دلیل ایجاد نقدینگی برای خرید عرضه اولیه کزغال می دانستند. اما با ادامه روند ریزش شدید و وحشتناک شاخص کل امروز 18 بهمن 99 می توان بدون شک اذعان داشت که سرمایه گذاران به کلی اعتماد خود را به بازار سرمایه از دست داده اند. 

اگرچه روز گذشته نشست و جلسه فوری با حضور رئیس جدید سازمان بورس برگزار شد و شب گذشته نیز اخباری از وجود سیگنال های مثبت بر بازار سرمایه به گوش می رسید. اما طبق پیش بینی های کارشناسان شایانیوز بورس امروز منفی شد. و به نظر می رسد منفی هم به پایان برسد. 

هیجانات منفی در بازار بورس امروز 18 بهمن 99

بورس امروز را هم در مدار منفی آغاز کرده است. به طوری که طی ساعت اول معاملات شاخص کل ۲۵ هزار واحد (معادل ۲.۲ درصد) و شاخص هم‌وزن هم ۱.۱ درصد ریزش داشته است. این افت ‌های بورس در حالی است که دیروز در جلسه هیات مدیره سازمان بورس با دهقان دهنوی ۸ مصوبه مهم برای حمایت از بازار تصویب شد. افزایش ضریب اعتبار خرید سهام از ۴۵ به ۶۰ درصد و اجازه به صندوق توسعه بازار سرمایه که تا سقف سه هزار میلیارد تومان نسبت به تأمین مالی از طریق انتشار اوراق اختیار فروش تبعی سهام اقدام کند، دو مورد از این تصمیمات بودند. این موارد قرار است امروز در جلسه شورای‌عالی بورس مورد بررسی قرار گیرند.

پیشنهاد می شود: بورس امروز شنبه 18 بهمن 99 چه می شود؟ 

طی ۴۵دقیقه اول معاملات امروز ارزش معاملات خرد ۳۱۰۰ میلیارد تومان بود. خودروسازها، فلزات و سیمانی‌ها صنایعی هستند که تا اینجای کار بیشترین ارزش معاملات را داشته ‌اند. در بین نمادها هم پالایشی یکم، شستا، شپنا و دارا یکم بیشترین ارزش معاملات را داشته ‌اند. 

به نظر می‌رسد یک دلیل مهم این که ارزش معاملات در سطوح چندان بالایی قرار نگرفته صف‌های فروش سنگین نمادها باشد. به طوری که در ساعت ۹: ۴۵ صبح امروز حدود نیمی از نمادها با صف فروش مواجه بودند. در این میان ارزش صف‌های فروش این نمادها به حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است. در سمت مقابل هم ۹ درصد نمادها صف خریدهایی به ارزش ۱۲۰۰ میلیارد تومان را تجربه می‌کنند.

طبق معمول روزهای اخیر، حقیقی‌ ها باز هم در سمت فروش سهام فعال شده‌اند. به طوری که طی ۴۵ دقیقه نخست معاملات امروز خالص فروش حقیقی‌ها به بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است. به عبارتی دیگر با توجه به ارزش معاملات، درجه حمایت حقوقی‌ها در اوایل بازار امروز به حدود ۲۰ درصد رسیده است.

عامل نجات بازار بورس چیست؟

در قسمت های قبلی در پاسخ سوال علت منفی شدن بازار بورس امروز شنبه 18 بهمن 99 چه بود؟ علت ها و عوامل تاثیر گذار بر منفی شدن بازار بورس امروز شنبه 18 بهمن 99 را بررسی کرده ایم. به نظر می رسد تنها عامل نجات بازار بورس و جلوگیری از ریزش آن به زیر کانال یک میلیون ورود پول حقیقی و هوشمند به بازار و کاهش هیجانات می باشد. 

پیشنهاد می شود: گزارش لحظه ای بورس امروز شنبه 18 بهمن 99 ، بورس قرمز شد

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی