|

مهدی طارمی در آرسنال؟ چرا باورش سخت است؟

این روز‌ها شایعه حضور مهدی طارمی در آرسنال به گوش می‌رسد. با این حال دلایلی برای باورنکردن این خبر وجود دارد.

لینک کوتاه کپی شد
1

مهدی طارمی ستاره ۲۹ ساله ایران، مهیا می‌شود تا روز سه‌شنبه به همراه تیم ملی در دیدار برابر امارات به میدان برود. او این روز‌ها یکی از پرسروصداترین بازیکنان ایران در داخل و خارج از کشور است.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از فوتبال 360؛ طارمی همین پنجشنبه گذشته موفق شد گل صعود ایران به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را بزند و یک‌بار دیگر شایستگی‌هایش را مطرح کند.

پیش از زدن آن گل سرنوشت‌ساز، ماجرای گیرکردنش در برف و بوران ترکیه، دیر رسیدن به اردوی تیم ملی، تمرین نکردن با تیم ملی و نهایتا گل 3 امتیازی‌اش برای تیم ملی، زندگی ۲۴ ساعته این بازیکن را تبدیل به یک سناریوی جذاب کرد. طارمی نهایتا با همان گلی که به تیم ملی عراق زد، نامش را در فوتبال ایران هم جاودانه کرد و حالا تنها بازیکن تاریخ فوتبال ایران است که توانسته 2 گل در بازی‌های صعود تیم ملی در دو دوره مختلف جام جهانی بزند.

قبل از این سناریوی جذاب البته نام مهدی طارمی از طریق دیگری هم در رسانه‌های ایرانی و خارجی مطرح شده شود. ماجرا مربوط به شایعه‌ای بود که عنوان می‌کرد او مورد توجه مسئولان باشگاه آرسنال، به ویژه میکل آرتتا، سرمربی اسپانیایی این باشگاه قرار گرفته و توپچی‌ها می‌خواهند ستاره تیم ملی ایران را جایگزین اوبامیانگ کنند که از تیم کنار گذاشته شده است. این خبر به سرعت در رسانه‌های داخلی بازتاب داده شد، ولی واقعیت‌هایی در این بین وجود دارد که به نظر می‌رسد این خبر را در حد همان شایعه نگه دارد و اجازه ندهد فراتر برود.

منبع خبر علاقه آرسنال به طارمی کجا بود؟

اولین موضوعی که باور این جابجایی را سخت می‌کند، منبع خبر است؛ برای اولین‌بار یک منبع توییتری این خبر را فاش کرد. خود همین مورد کافی است تا این موضوع چندان جدی گرفته نشود؛ معمولا شایعات کم اهمیت‌تر از این، در رسانه‌های نزدیک به دو باشگاه، بازتاب داده می‌شود. با این‌حال، انتشار این شایعه از یک صفحه توییتری، مهمترین دلیلی است که می‌شود آن را چندان جدی نگرفت.

موضوع دیگر، اما مربوط به جایگاه مهدی طارمی در ترکیب تیم پورتو است؛ درست است که مهاجم تیم ملی ایران در ماه منتهی به سال جدید میلادی نمایش قابل قبولی با پیراهن پورتو نداشت، ولی آن قدر جایگاهش اهمیت دارد که به این راحتی‌ها اجازه خروج به او ندهند. نباید فراموش کرد که پورتو، ابتدای فصل، آن قدر به مهدی طارمی باور داشت که موسی مارگا، دیگر ستاره خط حمله‌اش را فروخت و امیدوار ماند که با مهدی طارمی هم می‌تواند به عنوان قهرمانی برسد. در این میان البته به تازگی اتفاق جدیدتری رخ داده که بازهم شایعه حضور مهدی طارمی در آرسنال را باورناپذیر جلوه می‌دهد. اتفاق اخیر مربوط به خروج لوئیس دیاس، یکی از ستاره‌های هجومی پورتو و پیوستنش به لیورپول است. پس سخت است که پذیرفته شود، پورتو حاضر شده دو چهره کلیدی‌اش در خط حمله را در همین زمستان از دست بدهد.

ارزش طارمی چقدر است؟

مهدی طارمی در این فصل با وجود خاموشی چندهفته‌ای که در ترکیب پورتو داشته همچنان آمار قابل قبولی دارد و بعد از ۱۹ بازی در لیگ پرتغال موفق به زدن ۱۱ گل و دادن ۷ پاس گل به هم‌تیمی‌هایش شده است. تاثیرگذاری مستقیم او روی ۱۸ گل، آن‌هم در ۱۹ بازی، به اندازه کافی گواه مهم بودن این بازیکن در ترکیب پورتو است.

با این وجود، اما نشانه‌های دیگری هم می‌توان یافت که رفتن مهدی طارمی به آرسنال در این مقطع از فصل شایعه است؛ عنوان شده که پورتو بند فسخ ۶۰ میلیون یورویی در قرارداد طارمی گنجانده است. رقمی بسیار بالا که با توجه به ۲۹ ساله بودن طارمی، بعید است به این سادگی‌ها تیمی قبول کند آن را بپردازد. این مورد به معنی بی‌کیفیت بودن مهدی طارمی و بازی‌اش در ترکیب پورتو نیست؛ برعکس، مهدی طارمی آن‌قدر برای این تیم ارزش دارد که چنین بندی در قراردادش گنجانده شود. ضمن اینکه به غیر از لیگ پرتغال، طارمی توانایی‌هایش در لیگ قهرمانان را هم نشان داده و بی‌دلیل نیست که پورتویی‌ها حاضر نیستند به این سادگی این بازیکن را از دست بدهند. درباره رقم فسخ قرارداد طارمی با پورتو البته حرف و حدیث زیاد است و نمی‌شود زیاد به این مورد استناد کرد؛ به ویژه اینکه ارزش مهدی طارمی در ترانسفرمارکت این روز‌ها ۱۵ میلیون یورو عنوان شده است.

آخرین موردی که نهایتا می‌تواند شایعه بودن حضور مهدی طارمی در آرسنال، آن‌هم در همین زمستان را تقویت کند واکنش خود مهدی است. او بعد از بازی با عراق در واکنش به پیشنهاد آرسنالی‌ها، اظهار بی اطلاعی کرد و گفت که چنین موضوعی صحت ندارد.

نکته مهم در این مورد اما این است که کیفیت بازیکنان خط حمله تیم ملی ایران آن‌قدر بالا رفته که یکی جذب لورکوزن شود و دیگری شایعه حضورش در باشگاه آرسنال به گوش برسد. بدون تردید این‌ها همگی حاصل پیشرفت ستاره‌های ایرانی در فوتبال اروپا است که باعث می‌شود شایعات مربوط به آن‌ها در این روزها، باورپذیرتر باشد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی