|

مشکل تاکتیکی پرسپولیس در بازی با سپاهان لو رفت!

بازی دوستانه برابر سپاهان مشکل بزرگ پرسپولیس را به گل محمدی نشان داد.

لینک کوتاه کپی شد

این روزها پرس در دنیای فوتبال حرف اول را می زند. تیم های موفق دنیا به بهترین شکل ممکن پرس می کنند تا هم در کمترین زمان ممکن بازپس گیری توپ را انجام دهند و هم بتوانند بازیسازی تیم مقابل را خراب کنند.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از خبر ورزشی؛ پرسپولیس یکی از اولین تیم هایی بود که در زمان برانکو و در سیستم ۲-۴-۴ خوب پرس می کرد و به گفته خیلی از کارشناسان همین موضوع یکی از عوامل اصلی موفقیت های تیم برانکو بود.

بعد از آمدن یحیی گل محمدی هم این کار انجام می شد ولی یک تفاوت مهم با زمان برانکو وجود داشت. تیم های یحیی به لحاظ بدنی ضعیف تر از تیم برانکو بودند و همچنین تیم های مقابل هم تا حدودی یادگرفتند که ضد پرس را انجام دهند. برای پرس کردن نیاز است که حداقل ۴ بازیکن هجومی تیم دوندگی بالایی داشته باشند و بتوانند اولین خط پرس را در همان نیمه زمین حریف و روی خط دفاعی تیم مقابل به وجود بیاورند. با نگاهی به مهره های هجومی پرسپولیس در این فصل متوجه می شویم مهاجمان این تیم دوندگی بالایی ندارند و نفراتی مثل عبدی ، دیاباته و لوکادیا نمی توانند به خوبی حریف را پرس کنند.

همین موضوع باعث می شود تا خط پرس پرسپولیس به میانه های میدان بیاید و همین موضوع کمی کار را برای این تیم سخت خواهد کرد. خیلی از هواداران پرسپولیس دوست دارند در خط حمله تیمشان شاهد حضور همزمان دیاباته و لوکادیا باشند. دو مهاجم گلزنی که در داخل محوطه جریمه عالی هستند و شم گلزنی بالایی دارند. با این حال دوندگی هر دو مهاجم بسیار پایین است و امکان پرس کردن توسط این دو بازیکن تقریبا وجود ندارد.

در بازی دوستانه پرسپولیس و سپاهان یحیی گل محمدی قصد داشت حضور همزمان این دو بازیکن را در کنار هم تست بکند. اتفاقی که نتیجه عکس داد و اصلا موفق نبود. دیاباته و لوکادیا به دلیل دوندگی پایین اصلا نتوانستند روی خط دفاعی سپاهان فشار بیاورند و مدافعان سپاهان بارها از خط دفاعی به خوبی بازیسازی کردند و صاحب موقعیت گل شدند. هر دو گل سپاهان هم روی کار عالی تیمی و بازیسازی از عقب زمین به ثمر رسید.

وقتی به گل های سپاهان نگاه می کنیم ، متوجه می شویم که مهاجمان پرسپولیس فشاری روی خط دفاعی و هافبک دفاعی حریف نمی آورند و به راحتی اجازه بازیسازی را به حریف می دهند. حتی هافبک های میانی پرسپولیس هم نتوانستند روی بازیکن صاحب توپ فشار بیاورند و همین موضوع باعث گل خوردن پرسپولیس شد. در واقع بازی با سپاهان ایراد بزرگ پرسپولیس را به یحیی نشان داد و گل محمدی متوجه ایراد مشکل تیمش شد.

هرچند دیاباته در بازی دوستانه مقابل سپاهان مصدوم شد و معلوم نیست به دربی برسد یا خیر ، ولی حتی اگر مشکلی برای بازی کردن هم نداشته باشد، بعید است یحیی ریسک بزرگی بکند و همزمان از دیاباته و لوکادیا استفاده کند. چیزی که مشخص است ، حضور همزمان شیخ و لوکادیا تحرک و دوندگی پرسپولیس را به شدت پایین می آورد و مخصوصا در بازی های بزرگ این موضوع کاملا به ضرر پرسپولیس تمام خواهد شد.

در واقع حضور همزمان دو مهاجم خارجی پرسپولیس برای موقعی خوب است که پرسپولیس نیاز به گلزنی دارد و می خواهد از بازی مستقیم استفاده کند. آنطور که مشخص است لوکادیا انتخاب اول یحیی برای بازی در خط حمله است و در کنار او باید از بازیکنی استفاده شود که دوندگی بالایی خواهد داشت و می تواند بازیکنان حریف را تحت فشار قرار دهد و نگذارد به راحتی کار بازیسازی از عقب زمین انجام شود.

در پرسپولیس بازیکنانی که می توانند در این پست و کنار لوکادیا به میدان بروند، کم نیستند و دست گل محمدی کاملا باز است. سیامک نعمتی ، وحید امیری ، امید عالیشاه و مهدی ترابی بازیکنانی هستند که قبلا سابقه بازی به عنوان مهاجم دوم را دارند و میزان دوندگی بالایی هم دارند. از همین رو به احتمال فراوان در دربی هفته آینده ، گل محمدی از یکی از این نفرات در کنار لوکادیا استفاده خواهد کرد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی