|

آیا میوه خشک خواص اصلی خود را از دست می دهد؟

اگر به دنبال یک روش خوشمزه برای بهبود سلامت عمومی‌تان هستید میوه‌های خشک دارای پروتئین یکی از بهترین گزینه‌ها هستند.

لینک کوتاه کپی شد

میوه ها جزو تنها گروه غذایی هستند که تمام ارزش های غذایی را دارا هستند و سرشار از ویتامین ها، فیبرها و آنتی اکسیدان ها هستند که برای حفظ شادابی و در امان ماندن از هر گونه بیماری باید آنها را مصرف کنید. فرایند خشک کردن و نگهداری این میوه‌ها، نه فقط کمک می‌کند این خوراکی‌های خوشمزه مدت زمان بیش‌تری سالم و قابل خوردن بمانند، بلکه مواد مغذی این میوه‌ها را به طور کامل حفظ می‌کند و باعث می‌شود بتوانید از فوایدشان برای سلامتی‌تان به طور کامل بهره‌مند شوید. میوه خشک شده را مى توان براى مدت بسیار طولانى تر از میوه هاى تازه نگهدارى کرد و به ویژه در سفرهاى طولانى که یخچال در دسترس نیست. در متن زیر چند مورد از فواید میوه خشک را آورده ایم:

میوه خشک شده چیست؟

میوه های خشک یا برگه ها همان میوه های تازه ای هستند که تقریبا تمام آب خود را از طریق خشک کردن از دست می دهد و در فرایند خشک شدن حجم میوه کاهش پیدا می‌کند. که به دو صورت خشک می شوند: طبیعی (آفتابی) و یا با دستگاه (صنعتی). از آنجایی که میوه خشک فاقد آب می­باشد، فاسد شدن این محصول در مقایسه با خود میوه زمان بیشتری طول می­کشد. این درحالیست که اگر میوه به روش طبیعی خشک شود، بیشتر خواص یک میوه تازه در میوه خشک حفظ می­شود. در‌‌ میان میوه‌های خشک رایج ‌ترین آن کشمش است و سپس می‌توان به آلو، انجیر و زردآلو اشاره کرد.

1527573064میوه-خشک
 

میوه خشک چه خاصیت هایی دارد؟

میوه های خشک حاوی انرژی و ارزش غذایی بالایی هستند. میوه های خشک شده سرشار از  پلی فنول، کاروتنوئیدها و سایر آنتی اکسیدان ها هستند. 

بهبود هضم

تقویت سیستم ایمنی بدن

سلامت پوست

افزایش انرژی

پیشگیری و کنترل دیابت

کمک به درمان فقر آهن

 

بیشتر بخوانید:راه های افزایش انرژی چیست؟

بیشتر بخوانید:از کجا بفهمیم کم خونی داریم؟

 

سیب 

یکی از دلایلی که آدم‌ها عاشق سیب هستند این است که خوردن این میوه هنگام صبحانه برای سلامتی انسان بسیار مفید است. ولی، سیب خشک (یا برگه سیب) چه‌طور؟ آیا می‌دانید حتی سیب خشک نیز به عنوان میان‌وعده‌ای سالم شناخته می‌شود؟ دلیل این مسئله نیز کم کالری بودن میوه‌ خشک سیب است.

به عبارت دیگر، هر وقت هوس خوردن تنقلات کردید، ولی در عین حال، نمی‌خواهید وزن‌تان زیاد شود یا کربوهیدرات  بیش‌تری به رژیم غذایی تان اضافه شود، شاید افزودن مقداری سیب خشک به فهرست خریدتان فکر بسیار خوبی باشد.

سیب-خشک

 

خواص میوه خشک آلبالو

آلبالو خشک از خوراکی‌هایی است که برای درمان سنگ مثانه، تقویت قوای جنسی، درمان حساسیت های پوستی ناشی از گرما و درمان سوء هاضمه، بهبود عملکرد صفرا، درمان بیماری نقرص، ورم کلیه و ورم معده مفید است.

آلبالو خشک دارای طبع سرد است و بهتر است تا به صورت افراط گونه مصرف نشود.

آلبالو سرشار از ویتامین‌های A , B , C است؛ موادی چون کلسیم، آهن، منیزیم، سدیم، پتاسیم، روی و فسفر را هم دارد.

این خوراکی برای افراد مبتلا به بیماری‌های کلیه بسیار مفید است؛ آلبالو خشک یک داروی تصفیه کننده خون است که از رسوب نمک در رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند. آلبالو خشک یک خوراکی ادرار آور است به همین دلیل فشار خون را کنترل می‌کند. این میوه خشک به مکانیسم گردش خون در بدن هم کمک می‌کند. خرید آلبالو خشک برای پایین آوردن فشار خون و تأمین مواد معدنی بدن انجام می‌شود.

 

آلو 

یکی از فواید شناخته شده‌ی میوه آلو برای سلامتی، غنی بودن آن از آهن است. آهن یکی از مواد معدنی ضروری است که بدن جهت کمک به بهبود فرایند سوخت و ساز به شدت به آن نیاز دارد، زیرا فایده‌ی اصلی و کلیدی آهن در بدن عبارت است از افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون.

کمبود آهن به بروز علائم اولیه‌ی کم خونی منجر می‌شود، زیرا میزان گلبول‌های قرمز خون و هم‌چنین اکسیژنی که توسط هموگوبین در گلبول‌های قرمز خون جا به جا می‌شود، کاهش می‌یابد. بنابراین، مصرف آلو خشک به عنوان میان‌وعده ممکن است به تامین آهن ضروری بدن کمک کند.

خواص-آلو-خشک-2

 

فواید خرما خشک

مصرف خرما به خصوص برای زنان باردار بسیار مفید بوده و به پیشگیری از عوارض بارداری کمک می کند. مصرف روزانه خرمای خشک در طول چند هفته آخر بارداری به باز شدن دهانه رحم در هنگام زایمان کمک کرده و باعث کاهش درد زایمان می شود.

بررسی ها نشان می دهد مصرف منظم خرمای خشک در چند هفته آخر بارداری باعث سهولت زایمان می شود. زنان بارداری که به طور منظم خرما مصرف می کردند نسبت به زنانی که هیچ گونه خرمایی در رژیم غذایی خود نداشتند در هنگام زایمان 4 درصد کمتر به روش های القای زایمان نیاز داشتند. همچنین مصرف خرمای خشک می تواند به درمان ناباروری مردان کمک کند.

میوه خشک خرما فوق العاده شیرین است. آنها منبع خوبی از فیبر، پتاسیم، آهن و چندین آنتی اکسیدان قوی هستند.

از بین میوه های خشک، خرما یکی از غنی ترین منابع آنتی اکسیدان ها است که به کاهش آسیب اکسیداتیو بدن کمک می کند. همچنین میوه خشک شده خرما دارای شاخص گلیسمی پایینی است، به این معنی که خوردن آن باعث افزایش چشمگیر قند خون نمی شود.

کشمش

کشمش هایی که از انگورهای سیاهِ فوق‌العاده مغذی درست می‌شوند، به عنوان منبع بسیار خوبی برای مواد معدنی نظیر پتاسیم و منگنز شناخته می‌شوند.

فواید انگور های سیاه برای سلامتی در سرتاسر جهان شناخته شده هستند، و از آن‌جا که مصرف آب انواع انگور برای بدن بسیار سودمند است، بدون شک باید نتیجه گرفت کشمش نیز می‌تواند فواید خارق‌العاده‌ای برای سلامتی به همراه داشته باشد. هر گاه احساس کردید بدن‌تان به مواد معدنی بیش‌تری نیاز دارد، کشمش به عنوان میان‌وعده‌ای بسیار پر خاصیت می‌تواند نیاز بدن‌تان را بر طرف کند.

raisin

 

هلو

 اگر هلوی خشک را مرتب مصرف کنید شانس ابتلای خود را به بیماری‌های قلبی، دیابت و کلسترول پایین می‌آورید، چون هلو مقادیر زیادی ویتامین A. و آنتی‌اکسیدان دارد و موجب بهینه‌سازی گوارش می‌شود. آهن آن برای جریان خون ضروری است و ویتامین C. آن دستگاه ایمنی بدن را تقویت و رشد و بازسازی سلولی را بهبود می‌دهد.

barge-holo-zaferani

 

زرد آلو 

 زردآلوی خشک به خاطر مقادیر فراوان فیبر خوراکی که دارد برای رشد و بهبود گوارش عالی است. چون نسبتاً کم‌کالری است برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند مناسب است و به دلیل داشتن پتاسیم برای فشارخون بالا هم مفید است. ویتامین A. موجود در آن بینایی را بهبود می‌دهد، استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد و جریان خون در بدن را بالا می‌برد.

Dried-apricots

 

انجیر 

انجیر خشک کلسترول را کاهش می‌دهد، سطح قند خون را تنظیم می‌کند. از انجیر خشک معمولاً برای ملین استفاده می‌شود، اما علاوه بر آن فشارخون بالا را پایین می‌آورد، به خواب بهتر کمک می‌کند، استخوان‌ها را تقویت می‌کند و در افرادی که اختلالات خونریزی دارند به انعقاد خون شان کمک می‌کند.

94-3_Resized

 

آیا میوه خشک شده قند طبیعی دارد؟

میوه‌ها حاوی مقادیر قابل توجهی از قندهای طبیعی هستند. از آن جا که در فرایند خشک شدن، میوه‌ی تازه میزان زیادی از آب خود را از دست می‌دهد، در نتیجه تمام قند و کالری را در حجم بسیار کوچکتر متمرکز می کند؛ به همین دلیل، میوه های خشک شده دارای کالری و قند بسیار زیادی همچون گلوکز و فروکتوز هستند. از آن جا که میوه های خشک شده شیرین هستند و انرژی بسیار زیادی دارند، مصرف آن‌ها به صورت میان وعده دلچسب است.

بسیاری از شرکت هایی که در زمینه‌ی تولید میوه خشک فعالیت دارند برای خوشمزه شدن میوه‌ی خشک قبل از فرایند خشک شدن، آن ها را در شکر و یا شربت آغشته می‌کنند و سپس فرایند خشک کردن را شروع می کنند. اضافه کردن شکر برای بهتر شد طعم میوه خشک برای سلامتی مضر است و افزایش خطر ابتلا به چاقی، بیماری های قلبی و حتی سرطان را بالا می‌برد. استفاده از شکر و شربت ذرت برای میوه‌های ترش مانند گیلاس و زغال اخته استفاده می‎شود.

 

دلایل استقبال از میوه های خشک چیست؟

حمل و نقل آسان ، عدم نیاز به سرد خانه، پایین آمدن هزینه حمل و نقل به خاطر سبک بودن، بسته بندی آسان ، دور ماندن محصول از فساد و حشرات ، منع شدن بعضی افراد از خوردن میوه خام به خاطر بیماری، تزیین مجالس گوناگون با میوه خشک.

87860867

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی