|

انیو موریکونه درگذشت ؛ زندگی و زمانه انیوی پرآوازه

اِنیو موریکونه درگذشت. انیو یکی از پرآوازه‌ترین و پرکارترین آهنگسازان فیلم در جهان روز دوشنبه، ۱۶ تیرماه، در سن ۹۱ سالگی در رم درگذشت.

لینک کوتاه کپی شد

اِنیو موریکونه درگذشت. انیو یکی از پرآوازه‌ترین و پرکارترین آهنگسازان فیلم در جهان روز دوشنبه، ۱۶ تیرماه، در سن ۹۱ سالگی در رم درگذشت. موسیقی متن فیلم‌های وسترن اسپاگتی با بازی کلینت ایستوود که او را به شهرت رساند، از کارهای او بود. براساس خبرگزاری ایتالیایی انسا، او که از چند روز پیش به دلیل شکستگی ران بر اثر زمین‌خوردگی بستری بود، در بیمارستان فوت کرد. به گفته وکیل خانواده موریکونه، او تا لحظه آخر هوشیار بود و وقار خاص خود را حفظ کرد. این آهنگساز پرآوازه و پرکار، همچنین موسیقی متن فیلم‌های "روزی روزگاری در آمریکا"، "تسخیرناپذیران"، و "سینما پارادیزو" را ساخت. انیو موریکونه درگذشت ؛ زندگی و زمانه انیوی پرآوازه

انیو موریکونه کیست؟

این آهنگساز برجسته که متولد شهر رم است، فعالیت هنری خود را از سال ۱۹۶۱ آغاز کرد. او از سن ۶ سالگی آهنگسازی را آغاز کرد و از سال ۱۹۳۸ تا ۱۹۵۶ در کنسرواتوار سانتا سیسیلیا در رم تحصیل کرد.

پس از پایان تحصیلات با نواختن ترومپت جاز در کلوپ‌های شبانه خرج زندگی خود را تامین می‌کرد. فعالیت در تئاتر و همکاری با صنعت موسیقی آن روزها از پی آمد و بعدتر شغلی در یکی از شبکه‌های تلویزیونی ایتالیا به دست آورد.

از سال ۱۹۶۱ کار ساختن موسیقی برای فیلم را آغاز کرد و از به بعد در موفقیت و شهرت صدها فیلم نقش مهمی ایفا کرد.

علاوه‌ بر «سرجیو لئونه» با کارگردانان سرشناسی مانند «برناردو برتولوچی»، «پیر پائولو پازولینی‌»، «پدرو آلمادوار»، «جوزپه تورناتوره»، «اولیور استون»،‌ «ترنس مالیک‌»، «برایان دی‌پالما» و «بری لوینستون» همکاری داشته است.

موریکونه، که در زادگاهش رم به "مائسترو" یا همان استاد و مرشد معروف بود، برای بیش از ۵۰۰ فیلم در طی ۷۰ سال موسیقی ساخت.

موسیقی فیلم‌هایی مانند «فاشیست» (۱۹۶۱)، «یک مشت دلار» (۱۹۶۴)، «به خاطر چند دلار بیشتر» (۱۹۶۵)، «خوب بد زشت» (۱۹۶۶)، «روزی روزگاری در غرب» (۱۹۶۸)، «روزی روزگاری در آمریکا»(۱۹۸۴)، «سینما پارادیزو» (۱۹۸۸)، «هملت» (۱۹۹۰)، «افسانه ۱۹۰۰» (۱۹۹۸)، «بهترین پیشنهاد» (۲۰۱۳)، «بیل را بکش» و «حرامزاده‌های لعنتی» از دیگر آثار این موسیقیدان برجسته ایتالیایی محسوب می‌شود.

اسکار انیو موریکونه

با وجود جوایز متعدد اما سال‌های زیادی طول کشید تا به موریکونه جایزه اسکار داده شود. در فوریه سال ۲۰۰۷ اسکاری افتخاری به پاس کارنامه‌اش در آهنگسازی فیلم به او داده شد. تا پیش از این اسکار افتخاری او از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۱، شش بار برای دریافت اسکار نامزد شده بود.

موریکونه در سال ۲۰۰۷ اسکار افتخاری دریافت کرد، ولی در سال ۲۰۱۶ بود که برای فیلم "هشت نفرت‌انگیز" ساخته کوئنتین تارانتینو برنده اسکار شد. با این حال، خیلی‌ها او را با ملودی فراموش‌نشدنی می‌شناسند که برای فیلم‌های ژانر "وسترن اسپاگتی" دهه ۶۰ میلادی به کارگردانی سرجو لئونه ساخت.

انیو موریکونه برای موسیقی فیلم "هشت نفرت‌انگیز" ساخته کوئنتین تارانتینو برنده اسکار شد

لئونه اهمیت مشارکت و حضور این آهنگساز در فیلم‌هایش را اجتناب‌ناپذیر توصیف کرده بود، به طوری که می‌گذاشت موریکونه اول موسیقی را بنویسد و بعد او صحنه را بر اساس آن موسیقی هماهنگ می‌کرد.

روبرتو اسپرانزا، وزیر بهداشت ایتالیا در بزرگداشت او توییت کرد: "بدرود استاد! و سپاس برای شور و احساساتی که به ما بخشیدی!"

هانس زیمر، آهنگساز آلمانی به بی‌بی‌سی گفت که موریکونه "آدم منحصر به فرد" و "یک نماد" بود. او گفت که "موسیقی‌های موریکونه همیشه ممتاز بود و مملو از احساسات قوی و اندیشه‌های روشنفکرانه".

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی