|

4 تکنیک برای افزایش طول عمر شاخه های گل رز

گل رز یکی از شاهکار های خلقت است که نظر هر سنی را به خود جلب می کند. این گل به صورت جادویی چشم انسان را به قلب او متصل کرده و احساسات…

لینک کوتاه کپی شد

گل رز یکی از شاهکار های خلقت است که نظر هر سنی را به خود جلب می کند. این گل به صورت جادویی چشم انسان را به قلب او متصل کرده و احساسات زیبایی در او بر می انگیزاند. در دنیای پر از گل های مختلف، رز به عنوان نماد عشق شناخته می شود. گل رز تقریبا در همه جای دنیا رشد می کند و محبوب ترین هدیه در جهان است. علاوه بر این ها، گل رز یک مکمل عالی در طراحی دکوراسیون نیز به شمار می رود. یک دسته گل رز قرمز یا حتی یک شاخه گل رز، از نظر زیبایی شناسی معجزه می کند و به طور قابل توجهی، یک فضای سر زنده و شاداب برای شما به ارمغان می آورد.

امروزه گونه های گل رز در طیف وسیعی از رنگ های چشم نواز و درخشان در گل فروشی ها پیدا می شود. اما واقعیت تلخ این است که گل رز برای همیشه تازه و سرحال نمی ماند و در مواردی خیلی سریع تر از آنچه تصورش را بکنید، پژمرده می شود! 

یک شاخه گل رز پس از جدا شدن از ساقه، اگر در هوای خنک و نور کافی نگهداری شود، حدود یک هفته زنده می ماند. در عین حال، نگهداری گل در شرایط نامناسب، باعث کاهش بیشتر عمر شاخه ها می شود. شاید گمان برید که این مساله چیزی از محبوبیت گل رز کم نمی کند، در حالی که می تواند عاملی باز دارنده در هنگام خرید گل رز برای بعضی از افراد باشد. در این نوشته، روش هایی را برای افزایش طول عمر شاخه های گل رز پیشنهاد کرده ایم تا بتوانید ماندگار ترین دسته گل رز قرمز را در منزل خود نگهداری نمایید.

0c1bae18-4348-4ed8-97d9-1dc90afbd09f

استفاده از گلدان تمیز

اگر گل های رز خود را از طریق سفارش گل آنلاین در تهران تهیه کرده اید، نیازی نیست از بابت تازگی و سالم بودن شاخه ها نگران باشید، البته در صورتی که به خوبی از گل ها مراقبت نکنید، به سرعت شادابی خود را از دست می دهند. اولین کاری که باید انجام دهید، انتقال گل ها به گلدان مناسب است. برای این کار، یک گلدان تمیز انتخاب کنید. گلدان های کثیف، حاوی باکتری هستند و در مدت زمان کوتاهی گل های شما را آلوده و پژمرده می کنند. یک راه ساده برای کشتن باکتری ها، تمیز کردن گلدان با ترکیبی از جوش شیرین و سرکه است. گلدان را ابتدا با این مواد بشویید، خوب آب بکشید، با یک پارچه تمیز، خشک کنید، سپس درون آن آب بریزید و شاخه های زیبای گل را در آن قرار دهید.

توصیه می شود هنگام قرار دادن گل رز در گلدان، برگ ها را از ساقه جدا کنید تا هیچ برگی در آب گلدان غوطه ور نباشد. با این ترفند ساده، از پوسیدگی برگ و تولید باکتری های مخرب در زیر آب جلوگیری می کنید و عمر گل ها افزایش می یابد. همچنین اگر در بین گل های رز، غنچه های نشکفته ای وجود دارد، برای شکوفا شدن آنها می توانید گل های پژمرده یا آسیب دیده را جدا کنید تا آب کافی به غنچه ها برسد. با این کار یک گلدان زیباتر و شاداب تر نیز خواهید داشت.

دمای آب مناسب

در دسترس ترین آب برای گل های رز شما آب شیر است که دمایی بین 10 تا 15 درجه سانتی گراد دارد. راحت ترین کار این است که گلدان خود را با آب سرد شیر پر کنید، اما اگر به فکر افزایش طول عمر شاخه های گل رز هستید، پیشنهاد می کنیم آب ولرم درون گلدان بریزید، زیرا هنگام غوطه ور شدن ساقه های گل در آب، دما اهمیت دارد. پس یک حمام ولرم برای گل های رز تازه بریده شده آماده کنید. در این دمای آب، به شکوفه های ظریف شوک وارد نمی شود و گل ها برای زمان بیشتری تازه می مانند.

اگر گل ها مدت زیادی بیرون از آب مانده باشند، و انتهای ساقه آنها رطوبت خود را از دست داده است، می توانید با افزایش یخ به آب، دمای آب را خنک کنید. زیرا احتمال تشکیل حفره های هوا در داخل ساقه های خشک شده وجود دارد که این مساله جذب آب را کاهش می دهد. آب یخ، با حل کردن حباب های هوا، مسیر را برای جذب آب باز می کند.

بر خلاف باور عموم، آب جوشیده سرد شده برای نگهداری گل ها گزینه مناسبی نیست. زیرا این آب مقدار اکسیژن کمتری دارد و در نتیجه مقدار حباب هوای کمتری برای جذب آب در اطراف ساقه ها ایجاد می شود. در نهایت، گلدان زیبای گل شما خیلی زود پژمرده خواهد شد.

f2255476-02ee-4ff3-9801-d1915f9c1710

برش ساقه های گل 

با تعویض آب گلدان به صورت روزانه گل ها را تازه نگاه دارید. هر بار که آب گلدان را عوض می کنید، ساقه گل رز را حدود دو تا پنج سانتی متر با زاویه حدود 45 درجه به کمک یک قیچی تیز کوتاه کنید. می توانید این کار را در یک سطل آب خنک یا زیر شیر آب جاری نیز انجام دهید. بدین ترتیب، اطمینان حاصل می کنید که آوند های چوبی گیاه توسط حباب هوای میکروسکوپی مسدود نمی شوند و در جذب آب و مواد مغذی خللی وارد نمی آید. هرچه ساقه را کوتاه تر ببرید، گل رز ماندگاری بیشتری خواهد داشت. زیرا آب کمترین مسافت را برای پیمودن تا جوانه های رز طی خواهد کرد. اگر گل رز مدت زمان طولانی بدون آب مانده باشد، توصیه ما این است که به میزان 5 تا 10 سانتی متر از ساقه کوتاه شود تا آلودگی های احتمالی از بین برود.

استفاده از مواد مغذی برای گل ها

تیر آخر در افزایش ماندگاری گل رز شما، جلوگیری از رشد باکتری ها و قارچ ها در گلدان است که با کمک گرفتن از مواد مغذی امکان پذیر می شود. این مواد به خصوص برای افزایش طول عمر شاخه های گل رز که به تازگی از شاخه جدا شده اند، معجزه می کنند. بسته های غذای گل معمولا حاوی مخلوطی از شکر، اسید سیتریک و سفید کننده هستند. در این بسته ها، شکر به عنوان یک ماده مغذی برای ساقه ها عمل می کند، ماده اسیدی pH آب گلدان را کاهش می دهد و سفید کننده برای دفع باکتری ها استفاده می شود. سفید کننده از کدر شدن آب و ایجاد بوی نا مطبوع نیز جلوگیری می کند. 

همچنین برخی از مخلوط های غذایی، حاوی مواد شیمیایی معروف به جدا کننده های ساقه هستند که از تجمع باکتری ها جلوگیری کرده و به ساقه ها اجازه هیدراته شدن می دهند. با این تفسیر، بسته غذایی به عنوان یک ویتامین برای گل های شما عمل کرده و مواد مغذی لازم جهت استحکام و افزایش طول عمر را به آن ها می رسانند. به هنگام سفارش گل آنلاین در تهران، می توانید بسته های آماده مواد مغذی را نیز تهیه کنید.

سخن پایانی

همانگونه که مشاهده می کنید، افزایش نگهداری شاخه های گل رز با انجام چند ترفند ساده به راحتی امکان پذیر است، ضمن این که از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه بوده و هزینه زیادی به همراه ندارد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی