|

امير علی سردار افخمی معمار تئاتر شهر درگذشت + بیوگرافی و آثار

 اميرعلی سردارافخمی طراح و معمار ساختمان مجموعه تئاتر شهر و مجلس شورای اسلامی به دلیل کهولت سن در فرانسه درگذشت وی مدرک دکتری معماری از…

لینک کوتاه کپی شد
امير علی سردار افخمی طراح و معمار ساختمان مجموعه تئاتر شهر به دلیل کهولت سن درگذشت. امير علی سردار افخمی طراح و معمار ساختمان مجموعه تئاتر شهر به دلیل کهولت سن در فرانسه درگذشت.

بیوگرافی سردار افخمی

مرحوم امیر علی سردار افخمی (۱۳۰۸، تهران) از معماران پیشرو ایرانی است. از آثار مهم او ساختمان تئاتر شهر و ساختمان جدید مجلس شورای اسلامی است که در سال ۱۳۵۵ طراحی و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال‌های ۱۳۷۶-۱۳۸۰ اجرا شد. وی در سال ۱۳۰۸ در تهران به دنیا آمد. در سال ۱۳۲۳، زمانی که شاگرد دوره متوسطه بود برای ادامه تحصیلات راهی فرانسه شد و پس از ورود به رشته معماری در مدرسه هنر‌های زیبای پاریس «بوزار» شاگرد اول شد. سردار افخمی پس از أخذ مدرک دکتری معماری از دانشکده هنر‌های زیبای پاریس در سال ۱۳۴۲ به ایران بازگشت و در دانشگاه تهران به تدریس مشغول شد وی بعد از کار تدریس را رها کرد و منحصراً به کار معماری در دفتر خود در تهران «شرکت مهندسان مشاور سردارافخمی» پرداخت.

پیشنهاد می شود: واکنش عباس عبدی به اجرای حکم حبس کیوان صمیمی بهبهانی + بیوگرافی

آثار معماری

  • تئاتر شهر (کارفرما: دفتر مخصوص شهبانو فرح پهلوی)
  • ساختمان جدید مجلس شورای ملی (در سال ۱۳۵۵ طراحی و در سال‌های ۱۳۷۶-۱۳۸۰ اجرا شد)
  • خانه کودکان بی‌سرپرست تهران
  • ساختمان شیروانی پارک نیاوران
  • هتل ماریوت تهران
  • هتل اسنوبِرد ایروان
  • ساختمان تالارها دانشگاه صنعتی اصفهان

تئاتر شهر

ساختمان تئاتر شهر

ساختمان تئاتر شهر، بنای استوانه‌ای به قطر تقریبی 34 متر و ارتفاع 15 متر است که نمای خارجی آن تماماً با کاشی فیروزه‌ای­‌رنگ پوشیده شده، رواقی با ستون‌های کشیده دارد و یک قاعده‌ی ستاره‌ی سه‌پر، گرداگرد آن را فرا گرفته که با تیرهای منحنی، سقف پیش­‌آمده‌ی ساختمان را برپا نگه داشته است. ساختمان چهار طبقه دارد. طبقه‌ی همکف شامل سالن انتظامات و سالن نمایش اصلی است. این سالنِ نمایشِ استوانه‌ای در درون استوانه‌ی حجم اصلی جای گرفته و با آن هم‌مرکز نیست. رواقی هم بر گرد حجم استوانه‌ای­‌شکل ساختمان قرار گرفته است. همه‌ی جوانب ساختمان باز است و امکان تماشای آن را به مخاطبان می‌دهد. شمایل بنا نیز از هر زاویه‌­ی دید کمابیش به یک شکل است

ساختمان جدید مجلس شورای ملی

ساختمان مجلس شورای اسلامی در نزدیکی میدان بهارستان تهران قرار دارد و محل برگزاری نشست‌های مجلس شورای اسلامی است. بدنه این ساختمان به شکل هرم با قاعدهٔ مثلث و از جنس سنگ است و از سال ۱۳۸۳ تاکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد. نخستین جلسه علنی که در این ساختمان برگزار شد، نخستین جلسه دوره هفتم مجلس شورای اسلامی بود که این ساختمان را جایگزین ساختمان قدیمی کرد. این ساختمان که شامل صحن علنی، راهروها، اتاق اینترنت، اتاق ترجمه همزمان و بخشهای مختلف الکترونیکی است، در مجموع ۲۵٬۰۰۰ متر مربع وسعت دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان، راژه

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی