|

رتبه بندی معلمان و درگیری مجلس و دولت بر سر تصویب آن

رتبه بندی معلمان

عضو کمیسون اجتماعی مجلس درباره رتبه‌ بندی معلمان گفته است که این لایحه درگیر اختلاف بین دولت و مجلس است.

لینک کوتاه کپی شد

بر اساس آخرین خبرها از رتبه بندی معلمان علی بابایی کارنامی عضو کمیسون اجتماعی مجلس درباره رتبه‌ بندی معلمان گفته است که این لایحه درگیر اختلاف بین دولت و مجلس است، بند «و» تبصره دو که به تامین مالی اشاره دارد، تا سقف پانزده هزار میلیارد تومان را در نظر گرفته است، اما دولت اکنون موافق ۲۵ هزار میلیارد تومان است که ده هزار میلیارد تومان مازاد است و به اصل بودجه خدشه وارد می‌کند.

به گزارش«شایانیوز»، هئیت رئیسه به دولت تاکید کرد که در چارچوب ۱۵ هزار میلیارد عدد بیاورد. عضو کمیسون اجتماعی مجلس با بیان اینکه این بحث، محل اختلاف است، خاطرنشان کرد: البته با همه این احوال و با توجه به اعتراضاتی که فرهنگیان داشتند و اینکه این افزایش بودجه شامل اصل ۷۵ می‌شود، اگر شورای نگهبان مخالفتی نکند چون به اصل کار اعتقاد داریم و تلاش داریم زمینه را محکم ببندیدم و هر چه سریعتر به سمت قانون شدن این لایحه پیش برویم و فرهنگیان به حقوق چندین ‌ساله خودشان که رتبه‌ بندی معلمان و در ادامه آن همسان‌سازی حقوق‌ها است، برسند، آن را می‌پذیریم. وی درباره زمان تصویب، ابلاغ و اجرایی شدن این طرح تصریح کرد: می‌بایست تا پایان امسال اجرایی شود یعنی از ۱.۱. ۱۴۰۰ اساس مقررات بودجه‌ای قابلیت اجرایی دارد.

در این میان بر اساس اخبار رتبه بندی معلمان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم گفته پیگیر «طرح رتبه‌بندی معلمان» خواهم بود. وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: در برنامه‌های چهار ساله‌ام سعی کرده‌ام برای اجرایی شدن سندتحول بنیادین چهار محور اصلی «مدیریت و راهبری»، «معیشت و منزلت معلمان »، «کیفیت آموزشی» و « عدالت آموزشی» را تعیین و با تمرکز بر این محورها، اقداماتی را برای تحقق اهداف در این چهار ۴ سال و سال های بعد انجام دهم.

وی گفت: تا زمانی که مسائل معیشتی معلمان از طریق دولت حل و فصل نشود. نمی توان انتظار داشت که شأنیت معلمان در جامعه پذیرفته شود. لذا پیگیری «طرح رتبه بندی» حتماً در دستور کار ما قرار خواهد گرفت البته نگاه تخصصی که از آن صحبت کردیم با استفاده از ظرفیت های رتبه بندی به ما کمک خواهد کرد که کیفیت توانمندی های معلمانمان در این مسیر افزایش پیدا کند.

جبران کمبود نیرو با اجرای رتبه بندی معلمان

هفته گذشته یک مقام مسئول وزارت آموزش و پرورش از فرهنگیان خواسته است بازنشستگی خود را به دلیل اجرای ربته بندی به تعویق بیاندازند. علی الهیار ترکمن  معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پروش گفته است : بازنشستگان سال جاری با استفاده از ظرفیت های ماده ۱۰۳ قانون خدمات کشوری می‌توانند خدمتشان را استمرار دهند. با توجه به اجرای رتبه بندی، خیلی ها خودشان درخواست بازنشستگی نداده‌اند و توصیه ما این است که امسال و سال بعد اگر همکاری شرایط ادامه خدمت دارد، درخواست بازنشستگی ندهد زیرا رتبه بندی به هرشکلی، تصویب و اجرا می شود و اثرات خوبی دارد. بسیاری معتقدند آموزش و پرورش از اجرای رتبه بندی معلمان به عنوان ابزاری برای استفاده بازنشستگان و جبران کمبود نیروی انسانی خود استفاده می کند. این در حالی است که ترکمن از مجوز استخدام ۵۰ هزار نفر در سال جاری خبر داده است. به گفته ترکمن کمبود نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش همان ۱۹۷ هزار نفر که با سازمان اداری استخدامی تفاهم شده و هنوز برقرار است

اعتبارات رتبه‌بندی معلمان در بودجه ۱۴۰۰

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: لایحه رتبه‌بندی معلمان به محض تصویب در مجلس از ابتدای فروردین‌ماه اجرا می‌شود و اعتبارات آن نیز در بودجه سال ۱۴۰۰ دیده شده است. فرهنگیان مانند همه کارمندان و کارکنان دولت مشمول فوق‌العاده حقوق می‌شوند، اما با توجه به مسئولیتی که دارند باید برای آنها رتبه‌بندی نیز در نظر گرفته شود که پس از تصویب نظام رتبه بندی در مجلس، از ابتدای سال اجرایی می‌شود.وی ادامه داد: با مصوبه مجلس، نظام رتبه بندی از فروردین ماه سال جاری اجرایی می شود و اعتبارات آن نیز در نظر گرفته شده است. در سال ۹۸، نظام رتبه‌بندی را با اعتبار ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اجرا کردیم که سال گذشته این رقم به ۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

 پنج طبقه رتبه بندی معلمان

علیرضا منادی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تشریح جزئیات لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان، اعلام کرد: تمامی ۵۰۳ هزار معلم رسمی آموزش و پرورش تا پایان سال ۱۴۰۰ در پنج طبقه رتبه‌بندی می‌شوند.

وی ادامه داد: بیش از ۱۰۰ سال از آغاز سبک نوین آموزش در ایران می‌گذرد اما در طول این سال‌ها تنها جایگاه اساتید دانشگاه‌ها مشخص شده و همچنان جایگاه معلمان در سیستم آموزشی مشخص نبود و شکاف زیادی بین جایگاه معلم و استاد وجود داشت. اکنون لایحه رتبه بندی معلمان در کمیسیون آموزش مجلس تصویب شد و بر این اساس نسبت به شایستگی، تخصص، حرفه‌ای‌گری و کسب امتیازات لازم در رتبه بندی پنجگانه به ترتیب از بدو استخدام تا ۲۱ سال سابقه معلمی شامل آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم طبقه بندی شد.

وی با بیان اینکه معلمان هر پنج سال یک رتبه و در مناطق محروم، مرزی و عشایری هر چهار سال یک رتبه ارتقا می یابند، افزود: بر اساس سیاست های ابلاغی مجموع حقوق و مزایای رتبه های پنج گانه معلمان همه ساله از ۸۰درصد مجموع حقوق و مزایای اعضای هیات علمی دانشگاه ها خواهد بود و این  موضوع تبدیل به قانون شد. رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مجموع حقوق و مزایای رتبه‌های مندرج در لایحه رتبه‌بندی معلمان نباید کمتر از ۸۰ درصد از حقوق اعضای هیات علمی رتبه متناظر در وزارت علوم با در نظر گرفتن استان و شهر محل خدمت باشد در واقع استادیار معلم باید ۸۰ درصد حقوق استادیار دانشگاه را دریافت کند.

منادی درخصوص رتبه بندی معلمان بازنشسته نیز گفت: دولت مکلف است همه امتیازات قانون خدمات کشوری را در مورد معلمان اعمال و در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز لزوم تمام وقت شدن معلمان را اجرایی کند و لذا حقوق معلمان بازنشسته نباید کمتر از ۹۰ درصد معلمان همتراز شاغل باشد. تا ۲ هفته آینده احتمالا این مصوبه کمیسیون آموزش در لایحه رتبه بندی در نوبت صحن قرار می‌گیرد. منادی اظهار کرد: این لایحه در ابتدا ۱۱ بند داشت که مورد قبول مجلس قرار نگرفت اما لایحه را با حساسیت بیشتری در مجلس پیگیری کردیم. قرار بود معلمان در گروه های یک تا پنج تقسیم بندی شوند ولی پیشنهاد دادیم بجای عدد از عناوینی مانند عناوین اساتید دانشگاه استفاده شود.

وی گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون آموزش، معلمان جدید در بدو ورود به آموزش و پرورش، در صورت داشتن مدرک لیسانس، به عنوان آموزشیار معلم، مدرک فوق لیسانس، مربی معلم و مدرک دکترا، استادیار معلم رتبه بندی شوند. در این طرح حقوق ها نباید بیش از ۲۰ درصد بین ۲ رتبه فاصله داشته داشته باشند، معلمان باید برای رسیدن به رتبه دانشیارمعلم حداقل ۱۵ سال سابقه و برای رسیدن به رتبه استادمعلم ۲۱ سال  سابقه داشته باشند در حالیکه در لایحه ارائه شده دولت این مدت ها به ترتیب ۲۰ و ۲۶ سال بود.

منبع: اندیشه معاصر

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی