|

زمزمه گرانی نان

آیا نان در تهران گران می‌شود؟

در روزهای گذشته اخباری در رسانه‌ها منتشر شده که حکایت از افزایش قیمت نان در تهران دارد. اتحادیه نانوایان تهران خواستار گرانی 70 درصدی نان…

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- در حالی که در ماه گذشته شاهد افزایش نرخ نان در بعضی استان‌ها مانند زنجان، یزد و قم بودیم در چند روز گذشته خبرهایی درباره گران شدن نان در استان تهران در رسانه‌ها منتشر شده است. تعرفه نان آخرین بار در تهران در مهرماه سال 98 بعد از 5 سال ثبات قیمت، افزایش یافت و حالا بعد از حدود یک سال و اندی زمزمه گران شدن آن مطرح شده است.

درخواست افزایش 70 درصدی قیمت نان توسط اتحادیه نانوایان

در اوایل هفته جاری رییس اتحادیه نانوایان سنتی استان تهران به رسانه‌ها گفت نانوایان در تهران خواستار افزایش 70 درصدی نرخ نان هستند. بیژن نوروز مقدم با اشاره به این که قیمت فعلی نان، هزینه‌های نانوایان را پوشش نداده و مورد تایید آنها نیست، اعلام کرد: «در دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تعیین نرخ نان آمده است که نرخ گندم باید ملاک تعیین قیمت‌گذاری نان قرار بگیرد و از ابتدای سال جاری نانوایان می‌توانند مطابق با افزایش قیمت گندم، قیمت نان را افزایش دهند.»

نوروز مقدم همچنین در ادامه افزود که استانداری تهران، خواسته نانوایان برای افزایش قیمت نان را به حق دانسته اما موضوع را به وزارت صمت ارجاع داده است که از نظر اتحادیه نانوایان این خلاف روند قانونی است زیرا تصمیم در مورد قیمت نان باید در کارگروه استانی اتخاذ شود نه در وزارت صمت. همچنین به گفته رییس اتحادیه نانوایان تهران، کارگروه استانداری با افزایش 35 درصدی قیمت نان موافقت کرده است. براساس اظهارت نوروز مقدم حالا قرار است درباره نرخ جدید نان در استان تهران، در هیئت دولت تصمیم‌گیری شود.

احمد نادری، نماینده مجلس بعد از انتشار خبرهایی در رابطه با احتمال گرانی نان در صفحه توییترش به این مسئله واکنش نشان داد و نوشت: «قیمت مواد غذایی ساده کارگران را در سال‌های اخیر چند برابر کرده‌اند و اکنون خبر می‌رسد که می‌خواهند دوباره نان را گران کنند. گران‌سازی چندبرابری کالاهای پایه و اساسی توسط دولت را چگونه باید تحلیل کرد؟ آیا فشار حداکثری بر توده‌های فرودست و محروم در راستای فراهم کردن فضای مذاکره مجدد نیست؟»

سیاست یک بام و دو هوای دولت درباره گرانی نان

بعد از  داغ شدن گمانه‌زنی‌ها درباره گرانی نان در تهران و نگرانی‌ها نسبت به آن دبیر ستاد تنظیم بازار، عباس قبادی این خبر را تکذیب و اعلام کرد: «بحث افزایش قیمت نان فعلا مطرح نیست و اگر بحثی در این رابطه در رسانه‌ها مطرح می‌شود، مسائل کارشناسی است و این به منزله افزایش قیمت نان نیست.» البته برخی از اعضای هیئت دولت از جمله علی ربیعی، سخنگوی دولت هم پیش‌تر در ابتدای سال 99، افزایش قیمت نان در سال جاری را منتفی دانسته بودند.

از طرف دیگر مدتی قبل استانداری تهران از گلایه نانوایان تهرانی و درخواست آن‌ها برای افزایش قیمت نان خبر داده بود. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران گفت: «قیمت نان تغییری نکرده و نانوایی‌ها بسیار گله‌مند هستند. چون علیرغم اینکه هزینه‌هایی مثل آب، برق، گاز، بیمه و حمل آرد بین 30 تا 40 درصد افزایش داشته، قیمت نان تغییر نکرده است.» وی در ادامه تاکید کرده بود که وزارت صمت قرار است درباره افزایش قیمت نان در کل کشور تصمیم بگیرد. با توجه به اظهارات این مقام مسئول در استانداری، افزایش قیمت نان در آینده نزدیک توسط وزارت صمت محتمل است.

نان و فرآورده‌های آن سهم عمده‌ای در سبد غذایی ایرانی‌ها دارد و براساس گزارش‌های مرکز آمار ایران در سال 1397، سهم نان در سبد غذایی خانوارهای ایرانی حدود 20 درصد بود. البته به نظر می‌رسد به توجه به تورم چشمگیر در 2 سال گذشته، احتمالا سهم نان در سفره غذایی ایرانی‌ها به ویژه در خانوارهای با دهک درآمدی پایین، افزایش بیشتری یافته است. با توجه به این مطلب و انتشار برخی گزارش‌ها درباره کمبود نان در تعدادی از استان‌ها، گرانی نان در تهران نگران‌کننده است؛ در سالی که تورم فزاینده موجب حذف بسیاری از مواد غذایی از سفره ایرانی‌ها شده، گرانی نان هم فشار مضاعفی بر خانواده‌های کم‌درآمد و کارگری تحمیل خواهد کرد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • مجید ارسالی در

    سلام .این موضوع مطرح است مگر خانواده های کارگران نانوایی ها در این مملکت زندگی نمیکنند هزینه زندگی آنها در دو سال اخیر بیش از سه برابر شده در امدشان نصف شده (بخاطر هزینه های جاری نانوایی ها ) آقایان مسئول لطفا با کمی فکر نظر بدهند لطفا

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی