|

بررسی «شایا نیوز» از بازار رهن و اجاره در سال ۱۴۰۰ در تهران و کرج

التهاب بازار اجاره و مهاجرت معکوس

تهران و کرج دو کلانشهری که یکی پایتخت و دیگری به دلیل نزدیکی به پایتخت بیشترین گرانی را در باراز مسکن تجربه کردند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه اقتصادی- بهار و تابستان فصل های پرالتهاب برای اجاره نشین هاست. دو فصلی که همیشه با نارضایتی برای مستاجران آغاز و باز هم با گلایه به پایان می رسد.

به گزارش شایا نیوز، افزایش 20 درصدی اجاره بها در این دوفصل روندی قانونی است اما این قانون به این راحتی و با این مبلغ اجرا نمی شود. اجاره نشینی یکی از معضلات شهر های بزرگ در ایران محسوب می شود. سایه مافیا بر سر بازار مسکن که تاثیر مستقیم بر بازار اجاره دارد حال این بخش مولد اقتصاد را با تب و لرز همراه کرده است.

آغاز نوسان در بازار ارز و پس از آن کرونا این بخش را به رخوت برده است. رخوتی که انتظار می رفت با آغاز اتفاقات سیاسی داخلی و خارجی و ضعیف شدن کرونا تا حدی از بین برود اما با یک بررسی میدانی به درستی می توان به این نتیجه رسید که سال 1400 به زعم کارشناسان و مشاورین املاک باز هم شرایط مانند سال گذشته و هنوز این بازار در رکود به سر می برد.

کرونا بازار اجازه مسکن را هم آلوده کرد!

سال گذشته به دلیل شیوع کرونا بازار اجاره ملتهب شد؛ رکود و تورم با هم گریبان این بخش را گرفت، از این جهت دولت برای کمک به اجاره نشین ها تصمیم به پرداخت وام گرفت هرچند این وام تب این بازار را کاهش نداد و حتی برخی بر این عقیده بودند که خود یکی از عوامل گرانی شد!

تهران و کرج دو کلانشهری که یکی پایتخت و دیگری به دلیل نزدیکی به پایتخت بیشترین گرانی را در این حوزه تجربه کردند. در عین حال کرج به جهت نزدیکی به پایتخت و گرانی افسارگسیخته اجاره در تهران پذیرای بسیاری از شهروندان تهرانی شد و بدین ترتیب مهاجرت معکوس شد.

در سال گذشته آژانس های املاک تحلیل و پیش بینی بازار مسکن در سال 1400 یا همان قرن جدید کمی دشوار می دانستند اما در یک تحلیل مختصر پیش بینی کردند که با نگاهی به نمودارهای قیمت،بازار مسکن وارد یک رکود می شود که این پیش بینی درست از آب درآمد! البته به گفته کارشناسان هرچند این رکود هرساله دامن گیر این بازار می شود اما فصل نقل و انتقال شرایط را تغییر می دهد اما این مساله در 1400 اتفاق نیفتاد.

کاهش توان خرید مصرف کننده عامل افزایش قیمت مسکن

میثم گودرزی،که هم در ساخت و ساز فعالیت می کند و هم صاحب دفتر مشاور املاک «استراتوس» است در این خصوص می گوید:در سال جاری برخی پیش بینی انتخاب دوباره ترامپ را داشتند، از این جهت به دلیل هراس از افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی درصدد سرمایه گذاری در بازار مسکن کرده و خرید کردند، این روند سبب ایجاد یک حباب در بازار و افزایش غیر عادی قیمت ها شد، در حالی که خریداران همه دلال بودند نه مصرف کننده. بعد از انتخابات آمریکا و انتخاب بایدن بسیاری از پیش بینی ها نادرست از آب درآمد وقیمت ملک به شدت بار دیگر افزایش یافت و مصرف کننده توان خود را برای خرید از دست داد و این مساله سبب شد تا وارد دوران رکود شویم .

وی در خصوص راهکارهای خروج از رکود نیز گفت: سیاست های دولت در این زمینه مشخص نیست اما نظر می رسد، تا توان  مصرف کننده به خرید نرسد، از دوره رکود خارج نمی شویم. وی در ادامه افزود: متاسفانه ما هر چند سال یکبار به دلیل سیاست های دولت، تحریم و سایر موارد اقتصاد با افزایش قیمت ارز مواجه می شود که به دلیل اینکه قیمت مسکن تابع ارز است، این بخش نیز با یک افزایش قیمت و حباب مواجه می شود.البته باید این مساله را نیز گفت که افزایش قیمت که از آن به رونق یاد می شود، به نفع سرمایه گذار است نه مصرف کننده.  در عین حال بازار اجاره که متاثر از این این بخش است نیز با مشکلات به مراتب بیشتری مواجه می شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی