|

دانه کتان، مهم در حفظ سلامتی

هفت خاصیت مهم دانه کتان در سلامتی

Health Benefits of Flax Seeds

امروزه دانه های کتان به عنوان یک ماده ی فوق العاده در حال ظهور کردن هستند چراکه تحقیقات علمیِ صورت گرفته، فواید سلامتی آن ها را ثابت می کند.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- دانه های کتان از جمله مواد غذایی هستند که تاثرات بی شماری در حفظ سلامتی انسان دارند اما متاسفانه آن طور که باید و شاید این روز ها به آنها توجه نمی شود در حالیکه در گذشته در مرکز توجه افراد قرار داشته اند. در هر حال امروزه دانه های کتان به عنوان یک ماده ی فوق العاده در حال ظهور کردن هستند چرا که تحقیقات علمی بیشتری روی آنها صورت گرفته است که فواید سلامتی آن ها را ثابت می کند. ما قصد داریم تا 7 خاصیت باورنکردنی دانه کتان در حفظ سلامتی را با شما به اشتراک بگذاریم.

1.سرشار از مواد مغذی

دانه های کتان یکی از قدیمی ترین محصولات زراعی هستند. دو نوع قهوه ای و طلایی از این دانه ها وجود دارد که به یک اندازه مغذی هستند. اندازه مصرف معمولی برای دانه های کتان آسیاب شده 1 قاشق غذاخوری  برابر با 7 گرم می باشد. فقط یک قاشق غذاخوری از این دانه های اعجاب انگیز کافی است تا حجم زیادی از مواد معدنی را به شما تحویل دهد.

یک قاشق غذاخوری دانه کتان آسیاب شده حاوی مواد زیر می باشد:

  • 37 کالری
  • 1.3 گرم پروتئین
  • 2 گرم کربوهیدرات
  • 1.9 گرم فیبر
  • 3 گرم چربی کل
  • 0.3 گرم چربی اشباع شده
  • 0.5 گرم چربی تک غیر اشباع
  • 2 گرم چربی چندگانه غیر اشباع
  • 1597 میلی گرم اسید های چرب امگا 3
  • 8 درصد از ارزش روزانه ویتامین B1
  • 2 درصد از ارزش روزانه ویتامین B6
  • 2 درصد از ارزش روزانه کلسیم
  • 2 درصد از ارزش روزانه آهن
  • 7 درصد از ارزش روزانه منیزیم
  • 4 درصد از ارزش روزانه فسفر
  • 2 درصد از ارزش روزانه پتاسیوم

توجه داشته باشید که اگر گیاهخوار هستید یا ماهی نمی خورید، دانه های کتان می توانند بهترین منبع چربی های امگا 3 شما باشند. آنها منبعی غنی از آلفا لینولنیک اسید (ALA) هستند که عمدتاً یک اسید چرب امگا 3 بر پایه گیاهی می باشد. ALA یکی از دو اسید چرب ضروری است که باید از غذایی که می خورید به دست آورید، زیرا بدن شما آنها را تولید نمی کند.

خیلی کوتاه...

دانه های کتان منبع خوبی از بسیاری از مواد مغذی هستند هرچند که مزایای سلامتی آنها عمدتاً به دلیل محتوای چربی های امگا 3، لیگنان ها و فیبر موجود در آنها شناخته می شود.

green-spinach-smoothie-FlaxSeeds

2.دانه های کتان منبع غنی از فیبر و لیگنان هستند

لیگنان ها ترکیبات گیاهی هستند که دارای خواص آنتی اکسیدانی و استروژن هستند، که هر دو می توانند به کاهش خطر ابتلا به سرطان و بهبود سلامت کمک کنند. جالب توجه است که دانه های کتان تا 800 برابر بیشتر از سایر غذاهای گیاهی لیگنان دارند. همچنین مطالعات نشان داده اند که کسانی که دانه‌های کتان می‌خورند، به‌ویژه خانم های یائسه، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار می گیرند.

از طرفی دیگر تنها یک قاشق غذاخوری دانه کتان حاوی 3 گرم فیبر می باشد که به ترتیب 8 تا 12 درصد از ارزش روزانه برای خانم ها و آقایان می باشد. جالب است بدانید که دانه های کتان هر دو نوع فیبر محلول و نامحلول را شامل می شوند که به تنظیم قند خون، کاهش کلسترول و حرکت منظم روده کمک می کنند.

خیلی کوتاه...

دانه های کتان حاوی گروهی از مواد مغذی به نام لیگنان هستند که خواص آنتی اکسیدانی و استروژن قوی دارند. آنها می توانند به پیشگیری از سرطان سینه و پروستات و همچنین انواع دیگر سرطان کمک کنند. از طرفی دیگر فیبر موجود در دانه های کتان حرکات منظم روده را تقویت می کند و می تواند سلامت گوارش شما را بهبود بخشد.

3.کنترل سطح کلسترول

یکی دیگر از مزایای سلامتی دانه های کتان توانایی آنها در کاهش سطح کلسترول است. طی مطالعه ای روی افراد مبتلا به کلسترول بالا نشان داد که، مصرف 3 قاشق غذاخوری (30 گرم) پودر بذر کتان روزانه به مدت سه ماه، کلسترول کل را تا 17 درصد و کلسترول بد LDL را تقریباً 20 درصد کاهش می دهد.

مطالعه دیگری روی افراد مبتلا به دیابت نشان داد که مصرف روزانه 1 قاشق غذاخوری (10 گرم) پودر بذر کتان به مدت یک ماه منجر به افزایش 12 درصدی کلسترول خوب (HDL) می شود. به نظر می رسد این اثرات به دلیل فیبر موجود در دانه های کتان می باشد، زیرا به نمک های صفراوی متصل شده و سپس توسط بدن دفع می شود.

خیلی کوتاه...

محتوای فیبر بالای دانه های کتان می تواند به کاهش کلسترول کمک کند در نتیجه می تواند نقش مهمی در بهبود سلامتی قلب داشته باشد.

Seeds-Flax

4.کاهش فشار خون

مدت هاست که مطالعات مربوط به دانه های کتان بر توانایی آن ها در کاهش فشار خون متمرکز شده است. یک مطالعه کانادایی نشان داده است که خوردن 30 گرم دانه کتان در روز به مدت شش ماه، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را به ترتیب 10 میلی‌متر جیوه و 7 میلی‌متر جیوه کاهش می‌دهد. برای کسانی که قبلا داروهای فشار خون مصرفی می کردند حتا این کاهش بیشتر هم بود.

علاوه بر این، طبق یک بررسی بزرگ که به داده‌های 11 مطالعه پرداخته است، مصرف روزانه بذر کتان برای بیش از سه ماه فشار خون را تا 2 میلی‌متر جیوه کاهش می‌دهد. هرچند ممکن است ناچیز به نظر برسد اما کاهش 2 میلی‌متر جیوه در فشار خون می‌تواند خطر مرگ ناشی از سکته مغزی را تا 10 درصد و در اثر بیماری قلبی تا 7 درصد کاهش دهد.

خیلی کوتاه...

مطالعات متعدد ثابت کرده است که دانه کتان می تواند فشار خون را بویژه در افرادی که معضل فشار خون بالا دارند، کاهش دهد.

5.حاوی مقادیر بالای پروتئین با کیفیت بالا

دانه‌های کتان منبع بسیار خوبی از پروتئین گیاهی هستند. در حقیقت پروتئین دانه کتان سرشار از اسیدهای آمینه آرژنین، اسید آسپارتیک و اسید گلوتامیک می باشد. مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی متعدد نشان داده‌اند که پروتئین بذر کتان به بهبود عملکرد سیستم ایمنی، کاهش کلسترول، جلوگیری از تومورها و خواص ضد قارچی کمک می‌کند.

اگر به فکر کاهش مصرف گوشت و یا حتا گیاهخواری هستید، دانه کتان از آن دسته مواد غذایی است که باید هر طور شده به رژیم غذایی خود اضافه نمایید.

خیلی کوتاه...

دانه کتان منبع خوبی از پروتئین گیاهی است و می تواند جایگزین پروتئینی مناسبی برای افرادی باشد که گوشت مصرف نمی کنند.

flax-seeds

6.کنترل قند خون

دیابت نوع دو یک مشکل عمده در سر تا سر جهان می باشد. چند مطالعه نشان داده است که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که 10 تا 20 گرم پودر بذر کتان را حداقل به مدت یک ماه به رژیم غذایی روزانه خود اضافه می کنند، شاهد کاهش 8 تا 20 درصدی در سطح قند خون  خواهند بود. این اثر کاهش قند خون به طور مشخص به دلیل محتوای فیبر نامحلول دانه کتان است. در نظر داشته باشید که روغن دانه کتان فاقد فیبر است و می تواند نتایج دیگری را به همراه داشته باشد. به طور کلی، دانه‌های کتان می‌توانند یک مکمل مفید و مغذی برای رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت باشند.

خیلی کوتاه...

دانه‌های کتان به دلیل محتوای فیبر نامحلول می توانند قند خون را کاهش دهند، همچنین می توانند مکمل مفیدی برای رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت نیز باشند.

7.حضور راحت در رژیم غذایی

یکی از ویژگی های بسیار دوست داشتنی دانه های کتان این است که می توان آنها را مانند دانه های چیا به راحتی به رژیم غذایی اضافه نمود؛ به عنوان مثال می توانید روغن بذر کتان را مستقیما بر روی سالاد خود بریزید و یا اینکه دانه های آسیاب شده ی کتان را بر روی غلات سرد یا گرم صبحانه خود بپاشید.

یکی دیپگر از روش های مصرف دانه های کتان این است که آنها را به راحتی و مانند یک افزودنی به ماست، کیک و یا حتا مافین خود اضافه نمایید. همچنین می توانید آنها را به راحتی با اسموتی خود مخلوط کنید تا غلظ تر شوند.

خیلی کوتاه...

دانه ها کتان به راحتی آماده می شوند و می توانید آنها را به انواع خوراکی ها و یا غذاهایی که دوست دارید با خیال راحت اضافه کنید.

Flax--Seeds

خلاصه:

اگر چه دانه های کتان کوچک هستند اما همین دانه های کوچک سرشار از امگا 3، لیگنان ها وفیبر هستند که ثابت شده است همه ی آنها فواید بالقوه ای در حفظ سلامتی انسان دارند. آنها می توانند برای بهبود سلامت گوارش، کاهش فشار خون و کلسترول بد، کاهش خطر ابتلا به سرطان همچنین برای افراد مبتلا به دیابت مفید واقع شوند. نکته ی مهم در رابطه با دانه های کتان این است که می توانید آنها را به راحتی به رژیم غذایی خود اضافه نمایید.

Flaxseded

برای داشتن زندگی ای بهتر، صفحه ی زندگی سالم ما را دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی