|

آموزش بورس

خرید سهام در بورس چگونه است؟

خرید سهام در بورس چگونه است؟ چگونه در بورس سهامدار شویم؟

لینک کوتاه کپی شد

خرید سهام در بورس چگونه است؟ اگر قصد این را داریم که در بازار بورس سرمایه گذاری کنیم، باید از کجا شروع کنیم و به عبارت دیگر چگونه سهام بخریم؟ قطعا اگر شما هم از تازه واردان بازار بورس هستید، این یکی از سوالات پر تکرار برای شما نیز هست. بعد از گرفتن کد بورسی ، خریدن سهام شرکت ها و سهامدار شدن به چه صورت است؟ در ادامه قصد داریم به صورت مفصل و مفید به آموزش نحوه خرید سهام در بورس بپردازیم.


آخرین اخبار و مقالات بورس را اینجا بخوانید.


قبل از این که به موضوع خرید سهام در بورس بپردازیم، لازم است تا توجه شما را به مقدمه ای جلب کنیم. بازار بورس و سرمایه گذاری در بورس مبحث بسیار گسترده ای است و بحث های زیادی می توان پیرامون موارد مختلف بورس ایراد کرد. در این بازار همیشه جایی برای بیشتر آموختن وجود دارد.

اگ قصد دارید وارد بازار بورس شوید، پیشنهاد می کنیم که حداقل یک هفته برای خود وقت گذاشته و آموزش هایی را در این زمینه فرا بگیرید. برای آشنایی با مفاهیم ابتدایی و پیشرفته بورس می توانید با مقالات آموزشی ما در شایانیوز همراه باشید. اما یکی از مهم ترین سوالات در این زمینه این است که خرید سهام چگونه است؟ چگونه سهام بخریم؟ در ادامه پاسخ این سوال را خواهید یافت.

خرید سهام چگونه است؟

همانطور که اشاره کردیم در این مطلب به آموزش خرید سهام در بورس می پردازیم. برای پاسخ به سوال خرید سهام چگونه است؟ باید بدانید که برای خرید بورس و سهام می بایست مراحل مختلفی را بگذارنید تا شما به عنوان یک فرد حقیقی سرمایه گذار در بورس شناخته شوید. اما مراحل خرید سهام و یا فعالیت در بورس چیست؟ به طور کلی برای نیل به این هدف و شروع فعالیت در بورس و خرید و فروش سهام می بایست مراحل زیر را انجام دهید.

  1. ثبت نام در سامانه جامع سجام
  2. احراز هویت
  3. ثبت نام در یک کارگزاری دلخواه
  4. دریافت کد بورسی یا کد معاملاتی
  5. ثبت نام در شرکت سبدگردان ( در صورت تمایل ).
  6. در ادامه به توضیح و تشریح هر یک از مراحل بالا می پردازیم.

ثبت نام در سامانه سجام

در پاسخ به سوال چگونه سهام بخریم؟ باید اشاره کنیم که برای ورود به بازار بورس و دنیای بزرگ آن در قدم اول بایستی به عنوان یک شخص حقیقی و یک سهامدار در بورس شناخته و پذیرفته شوید. به همین منظور بایستی در سامانه سجام ثبت نام کنید. قدم اول برای ورود به دنیای بورس، ثبت نام در سامانه سجام می باشد. سجام در واقع یک پلتفرم برای ثبت مشخصات مشتریان می باشد که از عبارت سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان مشتق شده است.

بدون ثبت نام در این سامانه و دریافت کد رهگیری، انجام مراحل دیگر امکان پذیر نخواهد بود. برای انجام این کار می بایست به وبسایت سجام مراجعه کنید. بعد از ورود به این سامانه می بایست روی ثبت نام در سجام کلیک کنید تا وارد صفحه مربوطه شوید.

در صفحه ای که مقابل شماست لازم است تا تمامی اطلاعات هویتی خود نظیر شماره ملی و غیره را وارد کنید تا اطلاعات شما در این سامانه ثبت شود. نکته قابل توجه این است که ثبت نام در سجام مشمول هزینه ی 10 هزارتومانی نیز می باشد. بعد از پرداخت هزینه ده هزار تومانی سجام، ثبت نام شما با موفقی انجام می شود. در مرحله بعد می بایست کد پیگیری ارائه شده توسط سیستم را یادداشت کنید.

احراز هویت

برای خرید سهام در بورس بایستی در سامانه سجام ثبت نام کنید. اما موضوع همینجا به پایان نمی رسد. قدم بعدی، احراز هویت می باشد. بعد از دریافت کد پیگیری سامانه سجام شما می بایست نسبت به احراز هویت اقدام کنید. برای این کار می توانید به مراکز منتخب پیشخوان دولت مراجعه کنید. البته در حال حاضر به دلیل شرایط خاصی که در جهان حاکم است ( شیوع ویروس کرونا ) این امکان نیز وجود دارد که به صورت مستقیم و غیر مستقیم ( آنلاین ) به شعبه کارگزاری دلخواه خود مراجعه کرده و احراز هویت شوید. همچنین ذکر این نکته نیز ضروری است که در حال حاضر با توجه به شیوع و همه گیری بیماری کووید 19 امکان احراز هویت غیر حضوری نیز برای مشتریان فراهم شده است. اما به هر صورت برای احراز هویت به مدارک زیر نیاز دارید:

  • اصل و فتو کپی کارت ملی
  •  اصل و فتو کپی شناسنامه
  •  فتو کپی آخرین مدرک تحصیلی ( اختیاری )
  •  شماره حساب و اطلاعات بانکی ثبت نام کننده
  •  آدرس و مشخصات پستی ثبت نام کننده
  • شماره شبای حساب بانکی و غیره.

ثبت نام در کارگزاری

همانطور که گفته شد در مرحله احراز هویت شما می توانید به شعبه کارگزاری دلخواه در شهر سکونت خود مراجعه کنید تا ضمن احراز هویت، کد بورسی خود را نیز دریافت کنید. لازم به ذکر است که ثبت نام در کارگزاری الزامی است. زیرا تمامی معاملات و فعالیت های بورسی فقط و فقط به واسطه کارگزاری ها انجام می شود. به عبارت دیگر کارگزاری بستری مناسب برای خرید و فروش و ارتباط میان سرمایه گذار و سرمایه پذیر می باشد.

دریافت کد بورسی

اگر به مرحله دریافت کد بورسی رسیده اید، یعنی خیلی زیاد به خرید سهام در بورس نزدیک شده اید. بعد از احراز هویت و ثبت نام در کارگزاری، کارگزار مربوطه یک کد بورسی یا کد معاملاتی برای شما صادر می کند. این کد به مثابه کد ملی و عاملی برای شناسایی شما در بازار بورس می باشد. کلیه فعالیت های اشخاص در بازار بورس تنها به وسیله کد معاملاتی امکان پذیر می باشد. صدور کد بورس توسط کارگزاری در حدود 48 ساعت بعد از طریق پیامک به اطلاع افراد می رسد. این کد متشکل از حروفی به نمایندگی نام و فامیل شما و تعدادی عدد می باشد.

بعد از دریافت کد بورسی شما یک شخص حقیقی در بورس هستید که می توانید به خرید و فروش سهام در بورس بپردازید. به همین منظور می توانید از شرکت کارگزاری که در آن ثبت نام کرده اید، بخواهید که یک اپلیکیشم یا وبسایت برای خرید و فروش سهام و ایجاد پرتفوی به شما معرفی کنند. این سامانه ها اکثرا به صورت آنلاین هستند. همچنین در این اپلیکیشن ها شما برای خرید سهام در بورس می توانید سفارش خود را از قبل ارسال کنید تا به محض شروع ساعت کاری بورس، سفارش شما انجام شود. 

آموزش خرید سهام

برای فعالیت در بورس و خرید و فروش سهام و اوراق بهادار، روش های مختلفی وجود دارد. از جمله روش های خرید و فروش سهام می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مراجعه حضوری به تالار بورس
  • مراجعه حضوری به کارگزاری
  • خرید و فروش تلفنی
  • خرید و فروش اینترنتی و آنلاین
  • خرید و فروش و معامله آفلاین
  • خرید و فروش غیر مستقیم .

مراجعه به تالار بورس

شاید اگر یک بار به صورت اتفاقی گذر شما به تالار اصلی بورس بخورد، جمعیت زیادی را مشاهده خواهید کرد که شاید برای شما عجیب باشد. اما هنوز علی رغم روش های متعدد معامله در بورس افراد بسیاری هستند که با مراجعه به تالار اصلی بورس و مشاهده قیمت ها از نزدیک، به خرید و فروش می پردازند. البته این روش در حال حاظر طرفداران زیادی ندارد.

مراجعه حضوری به کارگزاری

یکی دیگر پاسخ ها به سوال چگونه سهام بخریم؟ مراجعه حضوری به شعب کارگزاری می باشد. به مراجعه به کارگزاری مربوطه می توانید به صورت حضوری سفارش خود مبنی بر خرید و یا فروش سهام و اوراق بهادار اقدام کنید. در این روش لازم است که سرمایه‌ گذار به‌ صورت حضوری به شرکت کارگزاری مراجعه نموده و فرم درخواست خرید یا فروش اوراق‌ بهادار را تکمیل کند. پس از تکمیل فرم درخواست خرید و فروش سهام، سرمایه ‌گذار باید مبلغ مورد نیاز را به حساب کارگزاری مربوطه واریز کند.

خرید و فروش تلفنی

یکی دیگر از روش های خرید سهام در بورس که البته امروزه منسوخ شده است، سفارش از طریق تلفن می باشد. در این روش فرد سرمایه گذار می بایست برای تکمیل فرم های مربوطه برای خرید و فروش تلفنی به کارگزاری مراجعه کند. پس از آن در هر مرتبه شخص می تواند بدون حضور در کارگزاری و تنها از طریق ارتباط تلفنی با کارگزار، سفارش خود مبتنی بر خرید و یا فروش سهام را اعلام کند. گفتنی است که امروزه با توجه به گسترش استفاده از اینترنت، این روش منسوخ شده و کمتر کسی از آن استفاده می کند.

خرید و فروش اینترنتی و آنلاین

خرید سهام به صورت اینترنتی و آنلاین رایج ترین روش خرید سهام در بورس می باشد. در این روش با استفاده از کد معاملاتی آنلاین که قبلا از کارگزاری دریافت شده است. شخص می تواند به صورت برخط به انجام معاملات بپردازد. خرید و فروش سهام به صورت اینترنتی و آنلاین مزایای زیادی دارد. در این روش افراد سرمایه گذار می توانند با استفاده از کد معاملاتی آنلاین و با مراجعه به اپلیکیشن ها و یا پلتفرم های پیشنهادی کارگزاری برای خرید سهام و یا فروش آن اقدام کنند.

روش خرید و فروش آنلاین امروزه بیشتر مورد استقبال مشتریان قرار می گیرد. در این روش تمامی افراد می توانند در ساعات کاری بورس به سامانه کارگزاری و یا اپلیکیشن های مربوطه مراجعه کرده و از ساعت ۰۹:۰۰ الی ۱۲:۳۰ روز های شنبه تا چهارشنبه ( به جز روز های تعطیل رسمی ) نسبت به انجام معاملات خود اقدام کنند.

خرید و فروش آفلاین

در روش معاملاتی آفلاین، سرمایه‌گذار پس از دریافت رمز عبور از طرف شرکت کارگزاری به سایت اینترنتی شرکت کارگزاری مراجعه کرده و سفارش خود مبتنی به خرید و فروش سهام را ثبت می کند. کارگزار بعد از رویت و تایید درخواست مشتری، در اولین زمان ممکن درخواست مذکور را انجام می دهد.. در این روش معمولا سفارشات با حدود 15 دقیقه تاخیر به مرکز اصلی بورس ارسال و انجام می شوند. این روش معمولا برای کسانی مناسب است که در زمان باز بودن بازار، نمی ‌توانند به سیستم معاملاتی دسترسی داشته باشند. همچنین افراد زیر مدرک تحصیلی دیپلم نیز نمی توانند از سیستم معاملاتی آنلای استفاده کنند. لذا سیستم معاملاتی آفلاین مناسب خواهد بود.

خرید و فروش غیر مستقیم

یکی دیگر از روش های خرید سهام در بازار بورس، روش غیر مستقیم می باشد. در این روش با ثبت نام در یک سبدگردانی رسمی و مجاز و عقد قرارداد های مربوطه کلیه امور معاملاتی و مدیریت سبد اختصاصی سرمایه گذار به شخصی حقوقی و متخصص واگذار می شود. به عبارت دیگر سبدگردان با اطلاع از میزان ریسک پذیری و میزان سرمایه سرمایه گذار، به معامله و خرید و فروش سهام در زمان مناسب می پردازد. در این روش سبدگردان متضمن دریافت سود و بازدهی بالاتر از سود سپرده های بانکی می باشد.

بیشتر بدانید:

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی