|

پشت پرده گرانی بی سرو صدای نان در گزارش «شایانیوز»

نان هم گران شد؟!

shayanews nan

قیمت نان دو سال است، که ثابت بوده و افزایش رسمی نداشته است، همین امر باعث شده تا برخی نانوایان اقدام به افزایش قیمت کنند

لینک کوتاه کپی شد

گروه اقتصاد- هرازگاهی دست کاری قیمت برخی از کالاها صدای مردم را درمی آورد. نان یکی از اقلامی است که به صورت روزانه مورد مصرف مردم است و گرانی ان همیشه سبب اعتراض بوده و هست. طی چند روز گذشته در میان هیاهوهای مختلف از اعتراض های خوزستان تا تعطیلی های پایتخت نان این قوت غالب مردم بی سرو صدا گران شد. البته در کنار افزایش غیررسمی قیمت نان، کاهش کیفیت و وزن چانه‌ برخی از انواع نان ها نیز سروصدای بسیاری بین مردم به راه انداخته است.

به گزارش «شایانیوز»، نانوایان می گویند بعد از افزایش ۴۵ درصدی قیمت نان در سال ۹۸ و بعد از پنج سال، تاکنون هیچ تغییری در نرخ نان ایجاد نشده این در حالیست که به دلیل رشد تورم قیمت تمام شده پخت یک نان با احتساب افزایش بیمه، حقوق و دستمزد کارگران، هزینه اجاره بهای ملک،  هزینه حمل و نقل، آب، مالیات، گاز، برق و ... بیشتر شده است.یکی از نانوایان آزادپز هم می‌گوید به رغم اینکه در شهریور سال ۹۸ به نانوایی‌های آزاد پز هم آراد یارانه ای تعلق گرفت تا براساس نرخ مصوب اقدام به پخت و فروش نان کنند اما تهیه آرد از بازار آزاد مشکل آفرین است.

شرکت بازرگانی دولتی ایران در اطلاعیه ای هرگونه افزایش قیمت نان قبل از تصویب در ستاد اقتصادی دولت را ممنوع اعلام کرد.شرکت بازرگانی دولتی ایران در اطلاعیه‌ای در خصوص قیمت نان، با استناد به مصوبه کارگروه ملی ساماندهی گندم، آرد و نان اعلام کرد که آنالیز تعیین و ابلاغ قیمت نان به صورت منطقه‌ای در اختیار استانداران قرار گرفته بود.در بخش دیگر از این اطلاعیه با بیان اینکه مسئله تعیین قیمت نان در دستور کار ستاد اقتصادی دولت قرار دارد، افزایش قیمت نان را قبل از تصویب در ستاد اقتصادی دولت ممنوع اعلام کرده است.

واکنش استانداری به افزایش قیمت نان

یک منبع آگاه در استانداری تهران هم به مهر در پاسخ به این سوال که «آیا استانداری تهران در قیمت اعلامی اخیر اتحادیه نانوایان تهران نقشی ایفا کرده است یا خیر؟» گفته است: تا جایی که من می دانم، این قیمت‌های اعلامی در استانداری تهران مورد بحث قرار نگرفته است.

وی افزود: اما قیمت نان دو سال است، که ثابت بوده و افزایش رسمی نداشته است، همین امر باعث شده تا برخی نانوایان به طور یکجانبه اقدام به افزایش قیمت کنند و سردرگمی پیش آید، به همین دلیل آقایان در اتحادیه نشسته‌اند و نرخ مصوبی را برای نان در نظر گرفته و اعلام رسمی کردند. در حقیقت با این کار یکسان سازی قیمت در استان روی می‌دهد.

این منبع آگاه گفت: اعلام رسمی قیمت از سوی اتحادیه قطعاً می‌تواند، جلوی برخی سو استفاده‌ها و گرانفروشی های خودسرانه را بگیرد. اما این نرخ باید مورد تأیید مسئولان مربوطه قرار گیرد.

در عین حال، گران شدن بی سر و صدا و خاموش نان در نانوایی های شهر تهران در کنار سکوت خبری از سوی سیاست گذاران در حالی رخ داده است که ۲ نهاد مسئول در حوزه قیمت گذاری نان اظهارنظرهای متفاوتی دارند.

صدیف بیک زاده مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت می گوید: درباره افزایش قیمت نان هنوز هیچ خبری به طور رسمی ابلاغ نشده است، بنابراین اگر هر واحد نانوایی اقدام به گران فروشی نان کند متخلف است و مردم می توانند در صورت مشاهده این تخلف با شماره ۱۲۴ تماس گرفته و گزارش خود را ارائه دهند.

حسن حنان قائم مقام مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران می گوید: براساس مصوبه کار گروه امور گندم، آرد و نان هر ساله با توجه به رشد هزینه های تولید قیمت جدید نان در هر یک از استان ها و بنابه نظر استانداران تعیین و اعلام می شود.

وی ادامه داد: براساس تصمیم دولت، تعیین و اعلام قیمت جدید نان در سال ۱۴۰۰ بعد از پایان ماه مبارک انجام می شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی