|

بارسلونا در انتظار انقلابی بزرگ!

باشگاه بارسلونا چند فصلی است که به علت مشکلات مالی نتوانسته خرید های گرانقیمت و باکیفتی داشته باشد.

لینک کوتاه کپی شد

جدایی لیونل مسی از بارسلونا نمونه‌ای کامل برای نمایش شرایط بحرانی بارسا است چرا که با وجود حصول توافق بین ستاره آرژانتینی و کاتالونیایی‌ها بارسا امکان ثبت قرارداد را نداشت تا این بازیکن پس از ۱۷ سال نوکمپ را ترک کند.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از فوتبال360؛ حتی قرارداد بازیکنانی نظیر ممفیس دیپای، اریک گارسیا و سرخیو آگوئرو  که به صورت آزاد به بارسلونا پیوسته بودند زمانی ثبت شد که پیکه، بوسکتس و آلبا حقوق خود را کاهش دادند و به این ترتیب فضای کافی برای ثبت قراردادها به وجود آمد. بارسا برای ثبت قراردادهای جدید در ژانویه نیز فرمول جدیدی را عملی کرد و با تمدید قرارداد اومتیتی، حقوق دریافتی او را کاهش داد تا امکان ثبت قرارداد ۴ بازیکن جدید خود را داشته باشد. این مشکلات در پنجره نقل و انتقالاتی پیش‌رو هم گریبانگیر کاتالونیایی‌ها خواهد بود.

مشکل اصلی، قوانین فیرپلی مالی لالیگا!

قوانین فیرپلی مالی لالیگا مختص به لیگ سطح اول اسپانیاست و هیچ شباهتی به قانون فیرپلی مالی یوفا ندارد. پس از همه‌گیری کرونا، اکثر لیگ‌های اروپایی قوانین فیرپلی مالی خود را برای مدتی متوقف کردند چرا که این قوانین در بحران به وجود آمده دست و پای باشگاه‌ها را می‌بست اما این مساله  در خصوص لالیگا صدق نمی‌کند. توضیح ساده این قوانین به این ترتیب است که لالیگا فضای حقوق مَجازی در نظر می‌گیرد که باشگاه‌ها موظف هستند حقوق بازیکنان و مربیان خود را در این فضا به ثبت برسانند. بر اساس بودجه ارائه شده باشگاه‌ها، محدودیت‌هایی برای ثبت دستمزد ناخالص اعضا اختصاص داده می‌شود. این رقم با کم کردن هزینه‌ها و بدهی‌ها از درآمد باشگاه مشخص می‌شود تا هر باشگاه سقف حقوق پرداختی متفاوتی داشته باشد. در صورتی که باشگاه‌ها از این قوانین پیروی نکنند، لیگ تحت رهبری خاویر تباس این امکان را دارد که جرایمی را برای باشگاه‌ها در نظر بگیرد و یا آن‌ها را به سطوح پایین‌تر منتقل کند. همچنین درصورتی که باشگاه‌ها از حد مجاز پرداخت دستمزد فراتر رفته باشند، امکان ثبت قرارداد بازیکنان جدید را نخواهند داشت و تنها با تزریق درآمد‌های فوق‌العاده از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری، حمایت‌های مالی و کاهش دستمزد و یا فروش بازیکنانی که درآمد بالایی دارند، امکان ثبت قراردادهای جدید را به دست می‌آورد.

اگر بودجه ارائه شده توسط باشگاه بیش از ۵ درصد روی تراز باشگاه تاثیر گذاشته باشد، قانون یک سوم مشمول باشگاه می‌شود، در غیر این صورت قانون یک‌چهارم در نظر گرفته می‌شود. برای مثال اگر باشگاهی بازیکنی را به ارزش ۲۰ میلیون یورو با قراردادی ۴ ساله به خدمت بگیرد در حالت عادی (اعمال قانون یک‌چهارم) مبلغ ۵ میلیون یورو به عنوان استهلاک قرارداد برای هر سال در نظر گرفته می‌شود و اگر فرضا آن بازیکن حقوق ناخالص ۸ میلیون یوروی دریافت کند، باشگاه موظف است فضای حقوقی ۱۳ میلیون یورویی برای او در اختیار داشته باشد تا امکان ثبت قرارداد را دریافت کند.

وضعیت فعلی بارسلونا

خوان لاپورتا در شرایطی مدیریت بارسلونا را بر عهده دارد که بحران‌های ناشی از مدیریت بارتومئو، تخلف موسوم به «بارسا گیت»، هزینه‌های نجومی برای خرید و دستمزد بازیکنان، همچنین ثبت قراردادهای طولانی مدت و دستمزد نجومی و موارد دیگر باعث شده  تا بارسا بدترین شرایط اقتصادی در تاریخ خود را تجربه کند. شرایطی که باعث شد کادر مدیریت بارسلونا مجبور شود گران‌ترین خرید تاریخ بارسا را با تنها ۲۰ میلیون یورو به استون‌ویلا بفروشد و آنتوان گریزمن را  با قراردادی قرضی و بند فروش ۴۰ میلیون یورویی به اتلتیکومادرید منتقل کند تا به این ترتیب 2 بازیکنی که بیشترین حقوق را دریافت می‌کردند از باشگاه خارج شوند. با این وجود، دستمزد بازیکنانی نظیر بریتویت، اومتیتی، نتو و پیانیچ که همگی قراردادهای طولانی مدتی دارند، شرایط کاتالان‌ها را دشوارتر کرده است تا در ابتدای فصل ۲۰۲۱/۲۲، سقف دستمزدی که بارسلونا امکان پرداخت داشت، ۹۸ میلیون یورو تعیین شود؛ در حالی که رئال‌مادرید ۷۳۹ میلیون یورو سقف دستمزد داشت. این به تنهایی نشان‌دهنده سقوط حساب‌های بارسلونا طی سال‌های اخیر است. این در حالی است که بلوگرانا با وجود بدهی‌های هنگفتی که دارد، برای انجام هزینه‌های معقول، مشکل خاصی نخواهد داشت. مشکل اصلی آن‌ها، ثبت قرارداد بازیکنانی است که به این باشگاه می‌پیوندند.

راه حل خروج، «اهرم‌های اقتصادی» لاپورتا

در ماه‌های گذشته، عبارت «اهرم‌های اقتصادی» بارها و بارها از لاپورتا شنیده شده است. راه‌کاری که در کوتاه‌مدت این فرصت را به بارسلونا می‌دهد که محدودیت‌های فیرپلی مالی لالیگا را از پیش رو بردارد. این اهرم‌ها عبارتند از فروش درصدی از مالکیت «بارسا استودیو»، فروش درصدی از حق تجاری بارسا و همچنین درصدی از حق پخش تلویزیونی برای مدت چند سال. هیات‌مدیره بارسلونا برای فعال کردن این اهرم‌ها، نیاز به رای مثبت اعضای رسمی باشگاه دارد. در نشست عمومی و اضطراری که قرار است امروز برگزار شود، این مساله به رای گذاشته خواهد شد و در صورتی که رای مثبت هواداران را دریافت کند، به گفته ادوارد رومئو، معاون امور اقتصادی، بارسلونا می‌تواند نفسی به راحتی بکشد و خرید‌های مد نظر خود را در تابستان پیش رو به ثبت برساند.

قرارداد CV

بارسلونا این امکان را داشت تا با امضای قرارداد «CVC» که ابتدای فصل  گذشته توسط لالیگا ارائه شد تا حد زیادی شرایط اقتصادی خود را بهبود ببخشد و مانع از خروج لیونل مسی بشود اما شرایط عجیب موجود در این قرارداد (از جمله دریافت ۲۵ درصد از حق پخش تلویزیونی باشگاه‌ها برای مدت ۵۰ سال) و همچنین عدم امکان حضور باشگاه‌ها در رقابت‌های دیگر از جمله سوپرلیگ باعث شد تا علاوه بر بارسلونا، رئال‌مادرید، اتلتیکومادرید و اتلتیک‌بیلبائو نیز این قرارداد را نپذیرند و علیه این اقدام لالیگا شکایت کنند.

راهکار بارسلونا برای حضور در پنجره نقل و انتقالاتی

در صورتی‌که «اهرم‌های اقتصادی» لاپورتا رای مثبت هواداران را کسب کند، رقمی در حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون یورو در اختیار بارسا قرار خواهد گرفت که امکان ثبت قراردادها را به بلوگرانا خواهد داد. اما در صورتی که این اهرم‌ها با رای منفی هواداران روبرو شود، بارسا تنها از طریق فروش بازیکنان خود امکان حضور در پنجره نقل و انتقالاتی را خواهد داشت. به عنوان مثال، برخی از خبرگزاری‌ها مدعی شده‌اند روبرت لواندوفسکی بر سر قراردادی ۳ ساله و حقوق ناخالص ۱۶ میلیون یورو با بارسا به توافق رسیده است. اگر بایرن با رقمی در حدود ۴۰ میلیون یورو حاضر به فروش لوا شود، قانون یک سوم و اعمال مبلغ استهلاک قرارداد، رقمی معادل ۱۳.۳ میلیون یورو را به حساب بارسا اضافه خواهد کرد و به این ترتیب آن‌ها برای ثبت قرارداد لوا، نیاز به خالی کردن حدود ۳۰ میلیون یورو از فضای دستمزدی خود دارند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی