|

کی و چطور کودک را از شیر بگیریم؟

از شیر گرفتن کودک مخصوصا کودکانی که وابستگی بیشتری به شیر مادر دارند، کاری دشوار و زمان بر است. این فرایند ممکن است حدود ۶ زمان ببرد.

لینک کوتاه کپی شد

احتمالا زمانی که کودک شما به شش ماهگی نزدیک می‌شود شما شروع به تفکر درباره مصرف مواد غذایی جامد برای فرزندان می‌کنید. اگر چه امروزه خیلی از مادارن جوان و شاغل در دوران شیردهی دنبال راه‌هایی هستند تا کودک شیرخوار خود را از شیر بگیرند یا شیر دهی را کمتر کنند. از شیر گرفتن کودک مخصوصا کودکانی که وابستگی بیشتری بر شیر مادر دارند، مطمئنا کاری دشوار و زمان بر است.

با برنامه ریزی درست و دقیق می‌توان از وابستگی کودک به شیر مادر بدون ایجاد استرس برای خود و کودک شیرخوار بکاهید و سپس به مرور آن‌ها را از شیر بگیرید. تنها باید به یاد داشته باشید این روند نباید یک باره و به اجبار صورت بگیرد. با اضافه کردن مواد غذایی ساده مانند برنج و غلات، سبزیجات و سپس غذا‌های پیچیده‌تر این کار را آغاز نمایید. فرایند از شیر گرفتن کودکان ممکن است به مدت زمان طولانی تری انجام شود و حدود ۶ زمان ببرد. در این مقاله توصیه‌هایی برای مدیریت این فرآیند ارائه شده است.

تغذیه-کودک

چه زمانی کودک را باید از شیر بگیرید

یک دستور عمل کلی وجود دارد که بسیاری از مادران می‌توانند در این مورد کمک کند. با توجه به دستور العمل‌های پزشکی کودک تا سن ۶ ماهگی تنها باید از شیر مادر تغذیه کند. از شش ماهگی به بعد می‌توان از غذا‌های جامد برای تغذیه کودک استفاده کرد و تا زمانی که مادر و کودک تمایل دارند می‌تواند شیردهی ادامه پیدا کند. به طور کلی، اکثر نوزادان برای شش ماه اول خوراکی جز شیر ندارند. این بدان معنی است که آن‌ها را تا شش ماهگی نمی‌توان از شیر گرفت.

در انگلستان NHS پیشنهاد می‌کند که سه نشانه کلیدی برای از شیر گرفتن کودکان وجود دارد که عبارتند از:

• کودکان بتوانند بنشینند و سر خود را نگه دارند، بخش مهمی که نشان دهنده توانایی آن‌ها برای نشاندنشان در صندلی غذا است.

• بتوانند به غذا نگاه کنند و آن را بردارند و به دهانشان منتقل کنند.

• آن‌ها باید بتوانند غذا را ببلعند (به این معنی که از زبان خود برای فشار غذا در پشت دهان خود استفاده کنند).

برخی از افراد ادعا می‌کنند که کودکان را باید هنگامی از شیر گرفت، که شب‌ها به راحتی به خواب بروند و صبح زود از خواب بیدار شوند. در حالی که این نشانه‌ها به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستند و کودک باید نشانه‌های دیگری برای آماده بودن از خود نشان دهد.

دوستان، خویشاوندان و همسایگان پیشنهاد‌های مختلفی برای از شیر گرفتن کودکتان دارند، اما به یاد داشته باشید که هیچ کدام از این نظرات درست یا غلط نیستند. در واقع، شما هنگامی می‌توانید شروع به از شیر گرفتن او کنید، که احساس می‌کنید مناسب‌ترین زمان برای شما و کودکتان فرا رسیده است، همچنین می‌توانید با پزشک متخصص اطفال در این مورد مشورت کنید. بسیاری از کلینیک‌های سلامت و بهداشت کودکان کلاس‌های آموزشی را درباره نحوه از شیر گرفتن کودکان ارائه می‌دهند که می‌توانند مفید باشند.

baby-feeding-guide-months-6-to-12

مراحل از شیر گرفتن

کودک بعد شش ماهگی دفعات کمتری در شب نیاز به تغذیه از شیر مادر دارد پس این نشان می‌دهد که مادر می‌تواند وعده‌های شبانه را کم کند و از وابستگی کودک بکاهد. زمانی که کودکان بین ۶ ماهگی تا یک سالگی قرار دارند، معمولا شب‌ها کمتر از شیر مادر تغذیه می‌کنند. این امر به مادر این فرصت را می‌دهد تا زمان بیشتری استراحت کند و در طول روز بهتر فعالیت هایش را به سر انجام برساند.

بسیاری از مادران تصور می‌کنند اگر یک دفعه به شیر دادن خود پایان دهند هم خود و هم کودک کمتر اذیت می‌شود، اما با این کار هم مادران و هم کودک دچار مشکل خواهند شد. با یک دفعه از شیر گرفتن کودک سینه مادر ورم کرده و مادر از این بابت ممکن است با مشکلاتی مثل درد و شیر آمدن از سینه مواجه شود، همچنین کودک به دلیل وابستگی و رابطه‌ای که با مادر دارد با قطع ناگهانی گویی یک شی بسیار با ارزش را از او گرفته باشند مواجه می‌شود، نوع دلبستگی و اعتمادی که در رابطه با مادر دارد می‌تواند در این مرحله تحت تاثیر قرار بگیرد. بهترین راه حل گرفتن شیر از کودک به آرامی و با مرور زمان چند هفته یا چند ماه است. اینگونه نه مادر و نه کودک دچار مشکل نمی‌شوند و با آرامش این دوره را طی می‌کنند.

۸ تا ۹ ماهگی

کودک نه ماهه ممکن است قادر به خوردن همه چیز باشد، اما این بدان معنا نیست که او می‌تواند در تمامی وعده‌های غذایی به خانواده ملحق شود و زمان از شیر گرفتن او فرا رسیده است. غذا‌ها باید ترکیبی از مواد غذایی نرم، خرد شده و رنده شده باشند. برخی از نوزادان به نظر می‌رسند که برای خوردن غذا‌های جامد اماده باشند. بنابر این نیاز نیست نگران باشد. مواد غذایی مناسب شامل، هویج پخته شده و بیسکویت‌های نرم می‌شود.

بهتر است مواد غذایی را که در زیر نام برده شده است برای کودک خود در نظر بگیرید:

• میوه و سبزیجات

• غذا‌های نشاسته‌ای مانند برنج، ماکارونی، سیب زمینی ونان

• پروتئینی مانند گوشت، ماهی و تخم مرغ

• شیر و فر آورده‌های لبنی

۱۲ ماهگی

در این مرحله کودک شما باید روزانه سه وعده غذایی معمولی داشته باشد. می‌توانید از شیر گاو به عنوان یک نوشیدنی برای آن‌ها استفاده کنید و میان وعده‌هایی که شامل میوه‌ها سبزیجات و نان می‌شوند را برای آنان در نظر بگیرید.

در این مرحله کودک شما به احتمال سه یا چهار وعده غذایی شامل میوه، سبزیجات و همچنین دو وعده گوشت، ماهی، تخم مرغ یا سایر پروتئین‌ها را در برنامه غذایی خود دارد. با افزایش مصرف مواد خوراکی جامد، مقدار شیر کاهش می‌یابد. اجازه دهید کودکان، شما را در این زمینه هدایت و راهنمایی کنند. همانند سایر مراحل رشد، بهترین کاری که می‌توانید در این زمینه انجام دهید این است که با جریان پیش بروید و منتظر بمانید تا کودک خود برای ورود به هر یک از مراحل جدید آماده شود.

منبع: skillsyouneed

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی