|

قیمت سهام امروز شرکت ها در بازار بورس تهران را لحظه به لحظه در اینجا کلیک کنید

توضیحات وزیر اقتصاد درباره ی سهام عدالت و ورود 4 سهام کالا در بورس .

لینک کوتاه کپی شد

توضیحات وزیر اقتصاد درباره سهام عدالت

دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی درباره سهام عدالت گفت: تا به الان 17 و نیم میلیون نفر مدیریت مستقیم را برای سهام عدالت انتخاب کرده اند

روند صعودی معاملات بورس تا پاییز

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه رشد بازار از این به بعد مانند دو ماه گذشته پرشتاب نیست، گفت: روند صعودی بازار حداقل تا پاییز ادامه‌دار است و از پاییز به بعد هم با توجه به نگاه اقتصادی موجود در کشور باید روند معاملات بازار را مورد ارزیابی قرار داد. علی صادقین افزود: علت روند صعودی شاخص بورس در بازار چند روز گذشته علاوه بر ادامه ورود نقدینگی از سوی سرمایه گذاران حقیقی به بازار، با برخی از شفاف سازی ها زمینه کاهش ترس سرمایه گذاران از عرضه سهام عدالت در بازار فراهم شد. وی با بیان اینکه فعالان بازار نسبت به آزادسازی سهام عدالت ترس ناشی از افزایش عرضه را داشتند که در چندروز اخیر شاهد کمرنگ شدن این موضوع و از بین رفتن آن بودیم، گفت: تثبیت شاخص بورس بر کانال یک میلیون واحد تا حدودی نگرانی های ناشی از اصلاح شدید بازار را از بین برد و اکنون بازار به دنبال اهداف بالاتری از رقم کنونی شاخص بورس است. صادقین به دیگر عوامل تاثیرگذار در رشد اخیر شاخص بورس اشاره و بیان کرد: رشد بیش از پنج درصد ارز نیمایی در ۱۰ روز گذشته از جمله عواملی بود که باعث افزایش دوباره شاخص بورس شد. این کارشناس بازار سرمایه افزود: اکنون ارز سامانه نیمایی به قیمتی بیش از ۱۶ هزار تومان رسیده است که این کاهش اختلاف در نرخ ارز نیمایی با سامانه سنا و بازار غیررسمی نویدبخش گزارش معقول شرکت ها در سه ماه نخست سال است که با توجه به چنین مسایلی در وضعیت کنونی اقبال خوبی نسبت به بازار صورت گرفته است. وی با بیان اینکه اکنون همه سطوح حاکمیتی و سیاست گذاران موجود در کشور به دنبال حمایت از سرمایه گذاری در بورس هستند، گفت: از معدود نقاط مشترک تصمیم گیری ها در مجلس جدید، قوه قضاییه و دولت تامین مالی و نیز رفع کسری بودجه به صورت مولد از مسیر بازار سرمایه است که این موضوع در کنار افزایش قیمت های جهانی، افزایش قیمت دلار و بهبود ورود نقدینگی باعث رشد بازار شده است. رحمتی خاطرنشان کرد: رشد بازار تا زمان افزایش انتظار برای قیمت ارز، رشد تورم، بهبود قیمت های جهانی و ورود نقدینگی از سمت حقیقی ها ادامه دار خواهد بود. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه ممکن است بازار در مقطعی از زمان و در میان رشدهایی که تجربه می کند شاهد ایجاد برخی اصلاحات در بازار باشد که این اصلاح، ارتباطی به ریزش شاخص بورس ندارد، گفت: بازار سرمایه امسال جایگزینی ندارد که بتواند این حجم از نقدینگی بخش حقیقی را به سمت خود جلب کند، به همین دلیل به نظر می رسد رشد شاخص بورس تا آبان امسال ادامه دار باشد. این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه پیش بینی دقیق روند بازار از الان برای پاییز کمی دشوار به نظر می رسد، اظهار داشت: روند بازار برای چند ماه آینده وابسته به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است که این موضوع می تواند بر قیمت ارز، بازار جهانی و بازار داخلی ایران تاثیرگذار باشد. وی اظهار داشت: با توجه به اینکه در اواخر معاملات روز گذشته فشار عرضه و ریزش سهم هایی که در ابتدای معاملات با صف خرید مواجه بودند شدت گرفت؛ بنابراین به نظر می رسد معاملات بورس در بازار امروز تا حدودی با افت همراه باشد به همین دلیل نمی توان به بازار امروز مانند روز گذشته نگاه کرد. رحمتی خاطرنشان کرد: در بازار امروز ممکن است شاخص کل مثبت باشد اما برخی از سهم ها در بازار امروز و روز سه شنبه وارد فاز اصلاحی می شوند یا هیچگونه صف خریدی را نخواهند داشت.

ارزش روز سهام عدالت چقدر است؟

تعداد شرکت‌های حاضر در پرتفوی سهام عدالت ۴۹ شرکت هستند که ارزش مقطع واگذاری آنها ۲۶۶ هزار و ۳۶۳ میلیارد ریال است. بر این اساس با توجه به تورم اقتصادی و در پی آن رشد شاخص و افزایش قیمت سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه، ارزش روز پرتفوی بیش از ۴۹ میلیون مشمول سهام عدالت افزایش یافته و در حال حاضر به ۴۴۳۲هزار و ۴۲۱میلیارد ریال رسیده است. در این خصوص نگاهی به پرتفوی سهام عدالت نشان می‌دهد از ۴۹ شرکت حاضر در این سبد تعداد ۳۶شرکت بورسی هستند که ارزش مقطع واگذاری آنها ۲۲۷ هزار و ۸۲۵ میلیارد ریال است و ارزش روز آنها به ۴۳۹۶هزار و ۴۵۶میلیارد ریال افزایش یافته است که حکایت از رشد بیش از ۱۶.۶۶درصدی ارزش اسمی سهام عدالت مشمولان دارد. بعلاوه این که در این پرتفوی، ۱۳ شرکت غیربورسی نیز حضور دارند که ارزش مقطع واگذاری آنها ۳۵هزار و ۹۶۵میلیارد ریال و ارزش روز آنها همین مبلغ برآورد شده است.

عرضه ۴ محصول با ارزش در بورس کالا

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران روز یکشنبه ۱۸ خردادماه، میزبان عرضه ۴ هزار تن مس کاتد، ۲۰ هزار تن مس کم عیار، ۱۸ تن کنسانتره فلزات گرانبها، ۴۷۰ تن شمش روی، ۲ هزار و ۵۰۰ تن شمش هزار پوندی و ۵۰۰ تن بیلت آلومینیوم، ۱۵۰ تن سولفورمولیبدن و ۴ کیلوگرم شمش طلا است. امروز همچنین یک هزار و ۱۶ تن عایق رطوبتی و ۱۰ هزار و ۱۶۰ تن قیر در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه می‌شود. تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران در این روز شاهد عرضه ۴۵ هزار و ۹۰۹ تن مواد پلیمری، مواد شیمیایی، گوگرد، لوب کات، وکیوم باتوم و روغن پایه است.

امکان تغییر روش مستقیم آزادسازی سهام عدالت وجود ندارد

با بیان این که سهام عدالت شامل 36 شرکت بورسی و 13 شرکت غیربورسی است گفت: وقتی که فردی روش مستقیم در آزادسازی سهام عدالت را انتخاب می کند در واقع داراییهای مذکور در شرکت‌های بورسی به نام این فرد به صورت اتوماتیک و خودکار ثبت می‌شود.وی افزود، بر این اساس سهام 36شرکت بورسی در ملکیت فرد قرار میگیرد و بنابراین دیگر امکان اصلاح روش آزادسازی یا تغییر به روش غیرمستقیم وجود ندارد چرا که در این شرایط بایستی آن سهام از ملکیت فرد خارج شود که چنین موضوعی امکان پذیر نیست.

شرایط واریز سود سهام شرکتها از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی

این مقام مسئول با بیان اینکه یکی از جنبه‌های مدیریت دارایی دریافت سود هر سهم است گفت: متاسفانه امروز پرداخت سود سهام به صورت پراکنده انجام می‌شود و هر شرکتی از مکانیزم پرداخت سود مربوط به خود اقدام‌کرده و این‌سود از طریق بانکهای مختلف پرداخت می‌شود. فهیمی با بیان اینکه اگر شرکت‌های بورسی سود مجامع را به سامانه سجام پرداخت کنند امکان واریز متمرکز سود به سهامداران فراهم می شود، گفت: پیشنهاد ما این است که شرکت‌های بورسی توزیع سود مجامع را برای سهامداران خرد یا سهامداران زیر یک درصد از طریق سامانه سجام یا شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انجام دهند. رئیس شرکت سپرده گذاری مرکزی با بیان اینکه اگر چنین مطالبه‌ای از سوی سهامداران مطرح می‌شود بایستی آن را از طریق شرکت در مجامع تقسیم سود پیگیری کنند گفت: در صورت مطالبه سهامداران امکان واریز سود از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی فراهم می‌شود و این موضوع یک الزام برای شرکت‌ها خواهد بود. وی افزود در حال حاضر سامانه های مربوط به پرداخت متمرکز سود مجامع شرکت ها آماده است اما متاسفانه یک الزام قانونی قوی برای واریز سود مجامع از طریق سامانه سجام وجود ندارد. فهیمی با اشاره به اینکه در برخی موارد هزینه دریافت سود و مراجعه به بانک‌ها از خود سود بالاترست، گفت: هر قانون بالادستی مانند مصوبه مجلس که الزام و ضمانت اجرایی مناسب داشته باشد میتواند شرایط پرداخت متمرکز سود مجامع را فراهم‌کند.

سهام عدالت فوت شدگان چه می شود؟

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) در اطلاعیه‌ای از درگذشت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از دارندگان سهام عدالت خبر داد و اعلام کرد: وراث متوفیان سهام عدالت باید منتظر اطلاعیه‌های این شرکت در خصوص انتقال سهام عدالت اموات باشند. در اطلاعیه این شرکت آمده است: سمات در تلاش است تا در گام دوم فرایند آزادسازی سهام عدالت، وضعیت انتقال سهام عدالت متوفیان را از طریق الکترونیکی فراهم کند. در همین رابطه، کارشناسان شرکت سپرده گذاری مرکزی در حال انجام تست‌های نهایی روی میز خدمت یکی از سامانه‌های این شرکت هستند تا تمامی فرایندهای انتقال سهام عدالت متوفیان غیر حضوری انجام شود.
زمان آزادسازی سهام عدالت تمدید شد

بعد از ابلاغیه آزادسازی سهام عدالت در 9 اردیبهشت 99، ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت اعلام کرد دارندگان سهام عدالت می‌توانند با وارد کردن کد ملی خود به سامانه سهام عدالت به نشانی samane.se دو روش مدیریت مستقیم و غیرمستقیم سهام عدالت را انتخاب کنند.

روش مستقیم

در روش مدیریت مستقیم، مدیریت اداره این سهام که مرکب از 49 شرکت شامل 36 شرکت بورسی و 13 شرکت غیربورسی است، توسط خود سهامدار و در تابلوی بورس و اوراق بهادار انجام می‌شود و در گام اول با مصوبه ستاد آزادسازی سهام عدالت، می‌تواند تا سقف 30 درصد از ترکیب سهام خود را به وسیله بانک‌هایی که شماره شبای آن را برای دریافت سود سهام اعلام کرده به فروش برساند.

روش غیرمستقیم

اما در روش مدیریت غیرمستقیم، مدیریت پرتفوی (ترکیب سهام عدالت) به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت واگذار می‌شود و سهامدار فقط سهام شرکت سرمایه‌گذاری استانی را خواهد داشت.

تمدید انتخاب روش مدیریت سهام عدالت

همچنین براساس اعلام سامانه اطلاع‌رسانی سهام عدالت، از ابتدای آزادسازی سهام عدالت در 10 اردیبهشت تاکنون 17 میلیون نفر از 49 میلیون دارنده سهام عدالت، روش مدیریت مستقیم سهام عدالت را از طریق سامانه مربوطه برگزیدند. قرار بود در ساعات پایانی شب گذشته 16 خردادماه 99 زمان انتخاب روش مدیریت سهام عدالت پایان یابد، اما در آخرین لحظات، ستاد راهبری سهام عدالت اعلام کرد با تصمیم این ستاد، انتخاب روش مدیریت مستقیم و یا غیرمستقیم سهام عدالت تا پایان وقت 29 خردادماه جاری تمدید شد.

تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت

محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی به تازگی اعلام کرد براساس یک طرح دوفوریتی قرار است ظرف یک ماه برای جاماندگان سهام عدالت در مجلس تصمیم‌گیری شود. طرح سهام عدالت که از سال 1385 شروع شده، در ابتدا به شش دهک جمعیتی شامل 49 میلیون نفر واگذار شد که قرار بود هزینه خرید این سهام از محل سود سالانه شرکت‌های سرمایه‌پذیر که 49 شرکت بودند پرداخت شود، اما بعد از 10 سال اعلام شد از یک‌میلیون تومان ارزش اولیه سهام عدالت فقط 532 هزار تومان از محل سود شرکت‌ها پرداخت شده و هر کس می‌خواهد باقی‌مانده این رقم تا یک‌میلیون تومان را به صورت نقدی پرداخت کند که درنهایت فقط حدود 300 هزار نفر از این طرح استقبال کردند. همچنین از 49 میلیون سهامدار عدالت، بعد از 14 سال امروزه حدود 1.8 تا 2 میلیون نفر دارای کارت پرس شده با بارکد 24 رقمی سهام عدالت به ارزش یک میلیون تومانی هستند که اسامی آنها در سامانه سهام عدالت وجود ندارد و طبق گفته معاون سازمان خصوصی‌سازی، ملاک عمل و شناسایی فقط سامانه سهام عدالت است و تمام دعوت‌نامه‌ها و کارت‌های سهام عدالت که در سال 85 به مردم داده شده، اما مشخصات کدملی افراد در سامانه وجود ندارد، از درجه اعتبار ساقط است. بعد از آزادسازی سهام عدالت، بسیاری از مردم اعلام کرده‌اند با وجود نیاز مالی و قرار داشتن در دهک‌های کم‌درآمد، متأسفانه سهام عدالت ندارند و گفته‌اند این چه سهام عدالتی است که به کارمندان و اعضای هیأت علمی و قضات داده شده، اما به کارگران و مشاغل آزاد با درآمد بسیار پائین داده نشده است. در این زمینه طرح دوفوریتی در مجلس مطرح است که قرار است ظرف دوماه تکلیف بقیه شهروندان ایران که سهام عدالت ندارند یا اصطلاحا جاماندگان سهام عدالت روشن شود و در مورد آن تصمیم‌گیری شود. گرچه قبلاً رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مورد اعطای سهام عدالت به جاماندگان گفته بود دولت سهام بیشتری در اختیار ندارد که قرار باشد به سایر افراد و جاماندگان سهام عدالت پرداخت کند.

خبر خوب مالیاتی به شرکت‌های متقاضی پذیرش در بورس‌ها

سعید اسلامی بیدگلی در توییتی نوشت: برای حل مشکل مالیاتی شرکت‌های متقاضی پذیرش در بورس‌ها، با پیگیری کانون نهادها، اتاق بازرگانی و بورس و طرح موضوع در شورای عالی بورس پیشنهادی ارائه شد که با تصویب شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مزیت مالیاتی خوبی برای شرکت‌هایی که در سال 1399 در بورس‌ها پذیرش بشوند، ایجاد شده است. این عضو شورای عالی بورس همچنین در کانال تلگرامی خود در این باره نوشت: این تصمیم در جهت توسعه بازار سرمایه خواهد بود و به زودی اطلاعات بیشتری در این باره منتشر خواهد شد.

سهام عدالت خود را آزاد کنید اما فعلا تا سال آینده نفروشید

سهام عدالت دارید؟ سود این سهام چقدر است؟ بهتر است آن را آزاد کنیم؟ آن را بفروشیم و ... این سوالاتی است که در یک ماه گذشته بیش از پیش به آن پرداخته شده است و باعث شده مردمی که این سبد سهام را در اختیار دارند، دچار سوالات و ابهامات بسیاری درباره جزئیات آزاد سازی، فروش و نحوه سرمایه گذاری آن داشته باشند. دولت روحانی در سال جدید سعی کرده اختیار مدیریت و اداره سهام عدالت را به خود سهامداران واگذار کند. در این بین بخشی از مردم ترجیح دادند سهام خود را آزادسازی کرده و با مدیریت خودشان آن را اداره کنند بخشی دیگر نیز تصمیم دارند همانند سابق سهمشان در دست دولت باقی بماند و دولت آن را مدیریت کند. سهام عدالت یکی از انواع یارانه است که دولت نهم از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان واگذار و هدف از عرضه سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرد. ارزش این برگه‌ها در ابتدا ۵۰۰ هزار تومان سهام بود که بعد به یک میلیون تومان افزایش یافت. قرار بود که برای گروه‌های کم درآمد، نیمی از قیمت هر سهم تخفیف داده شود و نیمی دیگر نیز به مدت ده سال از محل سود شرکت بازپرداخت شود. در این مدت دولت‌ها با ایجاد شرکت‌های سرمایه گذاری استانی، اقدام به مدیریت و اداره این سهام‌ها کردند که اکنون پس از گذشت بیش از ده سال، ارزش پانصدهزارتومانی این سهام به بیش از ۱۱ میلیون تومان رسیده است. سهام عدالت در ابتدا به بخشی از مردم کم درآمد، رزمندگان، بازنشستگان و ...... و آنهم به میزان محدود عرضه شد.

توصیه می‌کنم مردم مالکیت سهام عدالت خود را در دست بگیرند

علی فیروزی کارشناس بازار ارز و سرمایه گفت: مردم آن زمان یعنی بیش از ده سال قبل حدودا پانصد هزار تومان سرمایه‌گذاری کرده بودند و اکنون ارزش سهام آن‌ها چیزی حدود ۱۱ الی ۱۴ میلیون تومان است. ده سال قبل مردم پولی را به دولت پرداخت کردند که سرنوشت آن نامعلوم بود و در دست شرکت‌های سرمایه گذاری استان قرار داشت که بلوکه شده بود و از آنجایی که نمی‌توانستند به آن دسترسی داشته باشند یا پول را نقد کنند، برایشان نفعی هم نداشت. در نهایت امسال اداره سهام به دست مردم سپرده شد که بتوانند به صورت مستقیم برای مدیریت سهام خود تصمیم‌گیری کنند. این کارشناس بازار بورس با بیان اینکه بهتر است مردم روش آزاد سازی سهام را انتخاب کنند، تصریح کرد: مردم بهتر است که مدیریت و اداره سهام را خودشان به صورت مستقیم به دست بگیرند. مدیریت‌های کلان معمولا برای سرمایه‌ها دلسوزی کمتری دارند و بیشتر درگیر زد و بند‌ها هستند. همانطور که در بورس زمانی که سهامداران حقوقی وقتی وابسته به شرکت‌های دولتی وقتی کمبود منابع دارند مدیریت بهینه و مناسبی را برای حداکثر سازی ثروت سهامِ سهامدار انجام نمی‌دهند. اما زمانی که شخص به صورت مستقیم مدیریت سهام خود را برعهده می‌گیرد می‌تواند دلسوزی بیشتری داشته باشد و در راستای افزایش سرمایه خود تلاش کند. از همین رو ما معتقدیم که پول‌های حقیقی برخلاف پول‌های حقوقی در ایران هوشمند هستند.

حداقل تا یک سال آینده سهام عدالت خود را نفروشید

او ادامه داد: اجازه دهید مثال سکه را برای شما عنوان کنم. جمع زیادی از افراد حقیقی در یک زمانی شروع به خرید سکه یک میلیون ۴۰۰ هزار تومانی کردند. هم‌زمان نهاد بزرگ حقوقی عنوان می‌کرد که هیچ اتفاقی در بازار سکه رخ نداده و سکه یک میلیون ۴۰۰ هزارتومانی به مقدار کافی موجود است و ما به راحتی عرضه می‌کنیم؛ به همین دلیل طرح پیش فروش سکه را به راه انداختند و نه تنها همه سکه‌ها فروخته شد بلکه سکه به بیش از ۷ میلیون تومان رسید؛ به این معنا که افراد حقیقی پیش‌بینی بهتری نسبت به بانک مرکزی داشتند. فیرزوی با تاکید بر اینکه اگر سهامدار سرمایه‌گذاری را بلد باشد و بتواند در جریان بازار سرمایه‌گذاری مناسبی داشته باشد نسبت به افراد حقوقی سود بیشتری به دست می‌آورد، خاطرنشان کرد: توصیه می‌کنم دارایی هر فردی باید تحت مالکیت خودش باشد نه تحت مدیریت شرکت دیگر! او می‌گوید: پیشنهاد می‌کنم مردم سهام عدالت خود را آزاد کنند و به صورت مستقیم خودشان مدیریت آن را عهده‌دار شوند و اگر تخصص خاصی در بازار بورس ندارند آن را دست نزنند و ثابت نگاه دارند. اما به صورت کلی به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنم که پس از آزاد سازی سهام عدالت آن را به فروش برسانند، زیرا معتقدم این سبد جای رشد بسیار زیادی دارد و اگر اکنون که ارزش آن میان ۱۱ تا ۱۴ میلیون تومان است تا سال آتی همین موقع ارزش آن به بیش از بیست میلیون تومان و حتی نزدیک به ۳۰ میلیون تومان هم می‌رسد. پیشنهاد می‌کنم حداقل تا آخر امسال یا خردادماه سال آتی این سهم را نگاه دارند و اگر چندساله هم آن را نگاه دارند هم خوب است، زیرا ضریب رشد تکاثری خواهد داشت؛ زیرا شرکت‌هایی که در سبد سهام عدالت هستند تقریبا بخش بزرگی از اقتصاد ایران را در دست دارند؛ مانند شرکت‌های بزرگ نفتی یا پتروشیمی و آلومینیومی. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: مردم بهتر است که به سبد سهام عدالت خود دست نزنند و اجازه دهند این سهم با گذشت زمان به ارزش بیشتری دست پیدا کند. هر فردی برای یکبار می‌تواند برای آزاد سازی یا عدم آزادسازی سهام خود تصمیم گیری کند. به معنای دیگر اگر شما تصمیم به آزاد سازی کردید دیگر نمی‌توانید آن را به حالت قبلی برگردانید.

جزئیات دسترسی ایرانیان خارج از کشور به بورس ایران

غلامرضا انصاری معاون اقتصادی وزیر امور خارجه درباره راهکارهای این وزارتخانه برای جذب سرمایه گذاری‌های خارجی، گفت: خوشبختانه علی رغم همه مشکلات بازار ایران برای همه سرمایه گذاران خارجی و ایرانیان مقیم خارج از کشور جذاب است. وی با اشاره به این که موضوع سرمایه گذاری برای توسعه کشور در بخش‌های مختلف یکی از دغدغه‌های ماست، افزود: این که چگونه زمینه و مشوق‌های لازم را برای جذب سرمایه گذاری در منطقه خود داشته باشیم و رقابتی در این راستا ایجاد شود پیشنهادهایی برای ارائه تسهیلات در این زمینه ارائه کردیم که این موارد در جلسات مختلف در حال بحث و بررسی است. معاون اقتصادی وزیر امور خارجه اضافه کرد: نکاتی مانند نقل و انتقال پول اگر سرمایه گذاران بخواهند سرمایه‌های خود را اضافه و یا خارج کنند و اینکه چه راه‌هایی در این زمینه وجود دارد در دست بررسی است، همچنین درجلسات سرمایه گذاری که با معاونت وزارت امور اقتصاد و دارایی داریم به دنبال آن هستیم که ایرانیان خارج از کشور بتوانند در این زمینه ورود بیشتری داشته باشند. انصاری اظهار داشت: باتوجه به جذابیت‌های بورس در ماه‌های اخیر این که چه راه‌هایی برای سرمایه گذاری ایرانیان مقیم خارج از کشور در بورس ایجاد شود در دست پیگیری است. وی با اشاره به درخواست برخی کشورهای مختلف برای سرمایه گذاری در ارقام کوچک در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر ایران گفت: امیدواریم این سرمایه گذاری‌ها را به زودی به مرحله اجرایی درآوریم.

پیش فروش متری مسکن در بورس

پروانه اصلانی از تشکیل کارگروه کارشناسی برای عملیاتی کردن ابزارهای بازار بورس و پیشنهاد قوانین و مقررات لازم خبر داد و اظهار کرد:‌ ابزارهای عملیاتی شدن بازار سرمایه و بورس در بخش مسکن، شامل اوراق سلف موازی استاندارد جهت پیش فروش متری ساختمان، بازار تهاتری مصالح و ملک ، انتشار اوراق خرید دین بر پایه معاملات نسیه مصالح ساختمانی، صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات شاخص شهر تهران قابل معامله در بورس، قراردادهای آتی بر پایه صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات شهر تهران، قراردادهای آتی بر پایه سبد شاخص مصالح ساختمانی معاملات فیزیکی مسکن (عرضه زمین و املاک دولت و بخش خصوصی در بورس کالا) است. وی تصریح کرد: انتشار اوراق سلف موازی استاندارد مسکن جهت پیش فروش متری ساختمان و اوراق خرید دین مصالح ساختمانی برای تامین مالی ساخت پروژه ها در اولویت اجرا قرار دارند که در آینده نزدیک در بخش مسکن مورد بهره برداری قرار می گیرند. وی بیان کرد: با راه اندازی اوراق سلف موازی استاندارد، افراد این امکان را دارند که با خرید هر ورق سهام، مالک بخشی از واحد ساختمانی در پروژه مشخصی شوند و در پایان دوره ساخت، چنانچه فرد به تعداد کافی اوراق در اختیار داشته باشد، واحد مسکونی را بر اساس قیمت مشخص شده در قرارداد اولیه، در اختیار بگیرد و یا با فروش اوراق در بازار بورس و استفاده از افزایش قیمت اوراق سود دریافت کند. وی یادآور شد: این اوراق هم اکنون به عنوان اوراق خرید و فروش تبعی در بورس کالا استفاده می‌شود ولی تجربه استفاده از آن در بخش مسکن وجود ندارد. اما با توجه به اینکه بررسی­ی‌های نهایی در خصوص استفاده از اوراق مذکور در بخش مسکن به اتمام رسیده است، به زودی اجرایی می شود. مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با بیان اینکه "از انتشار اوراق خرید دین کالایی نیز می توان برای تأمین مصالح ساختمانی و امکان خرید نسیه مصالح ساختمانی استفاده کرد" افزود: مقررات اجرایی شدن این اوراق توسط بورس کالا هم اکنون برای تصویب به سازمان بورس ارجاع شده و امیدواریم با تصویب آن این ظرفیت نیز به عنوان یکی از ابزارهای تأمین منابع مصالح ساختمانی، کمک شایانی به تولید مسکن خواهد کرد. اصلانی گفت: وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه­‌ها و نهادهای ذی ربط مصمم به راه اندازی ابزارهای ذکر شده در بخش مسکن هستند تا چالش اصلی تأمین منابع مالی در این بخش رفع شود و تأمین مالی صرفاً متکی به تسهیلات بانکی نباشد. امیدواریم که این مهم با همکاری و هماهنگی بین این دستگاه­ها به زودی عملیاتی شود. راهنمایی سهامداران توسط مرکز تماس سهام عدالت سهامداران عدالت برای کسب اطلاعات در خصوص مزایای انتخاب روش مستقیم یا غیر مستقیم می توانند به سامانه اینترنتی سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir مراجعه نمایند. به گزارش روابط عمومی سازمان خصوصی سازی، مرکز پاسخگویی سهام عدالت به شماره 83338 - 021 از آغاز مهلت آزادسازی سهام عدالت و انتخاب روش مستقیم و غیرمستقیم پاسخگوی سوالات هموطنان در این خصوص بوده است.علاوه بر این هموطنان می توانند اطلاعات لازم در خصوص سهام عدالت را از طریق تلفن گویای این مرکز دریافت کنند. همچنین سایت اطلاع رسانی سهام عدالت نیز به آدرس www.samanese.ir با ارائه اخبار جدید در خصوص سهام عدالت، همواره در دسترس هموطنان قرار دارد.

صفر تا صد آنچه که مشمول سهام عدالت باید بداند

نهم اردیبهشت بود که مقام معظم رهبری ابلاغیه «آزادسازی» سهام عدالت را صادر کردند. در این راستا از دهم اردیبهشت ماه به مشمولان سهام عدالت فرصت داده شده تا چنانچه قصد دارند سهام خود را به صورت مستقیم مدیریت کنند، با مراجعه به سامانه سهام عدالت به نشانی SAMANESE.IR، مدیریت مستقیم را انتخاب کنند.

معرفی روش مستقیم

مشمولان باید توجه داشته باشند که درصورت انتخاب آزاد سازی به روش مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت به صورت مستقیم و بدون واسطه به سهامدار سهام عدالت، تخصیص و انتقال خواهد یافت. به عبارت دیگر، به میزان سهام تخصیص یافته به هر فرد در شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت و به تناسب ارزش مقطع واگذاری، تعدادی از سهام 36 شرکت بورسی تخصیص خواهد یافت. علاوه بر آن این دسته از مشمولین سهام عدالت، به ازای سهام شرکت‌های غیربورسی سرمایه‌پذیر سهام عدالت، سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را نیز دریافت خواهند کرد. در این حالت مسئولیت حفظ، نگهداری و مدیریت سهام اختصاص یافته به عهده سهامداربوده و در راستای حفظ ارزش سهام تخصیص یافته، قابلیت نقل و انتقال سهام مزبور به غیر و فروش آن بر اساس محدودیت‌های زمانی و مقداری تعیین شده توسط شورای عالی بورس صورت خواهد گرفت. همچنین مطابق قانون تجارت افراد سهامدار محسوب شده و از مزایای سهام تخصیص یافته از جمله سود و ... بهره‌مند خواهند شد. سهام داران می‌توانند دو ماه پس از تاریخ انتخاب روش مذکور با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) به نشانی sejam.ir از تعداد سهام تخصیص یافته نزد شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت مطلع شوند. بهره مندی از خدمات قابل ارائه از جمله ایجاد امکان معامله پذیری سهام تخصیص یافته در آینده منوط به مراجعه به سامانه سجام، ثبت نام و احراز هویت غیرحضوری در مراکز تعیین شده است. همچنین افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، سهام شرکت‌های بورسی تخصیص یافته روی کد بورسی خودشان منتقل می‌شود. این افراد از بابت سهام شرکت‌های غیربورسی، سهامدار شرکت‌های سرمایه گذاری استانی هم خواهند بود.

معرفی روش غیرمستقیم

درصورت انتخاب آزاد سازی به روش غیر مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت، از طریق شرکت‌های سرمایه گذاری استانی ساماندهی خواهد شد و سهامدار حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهد داشت. در این روش سود یا زیان قابل تخصیص به سهامدار براساس نحوه عملکرد شرکت‌های سرمایه گذاری استانی تعیین و تخصیص پیدا خواهد کرد. با این تفویض اختیار، سهام شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت متعلق به سهامدار توسط شرکت‌های سرمایه گذاری استانی ساماندهی خواهد شد. افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده اند، سهامدار شرکت‌های سرمایه گذاری استانی خواهند بود. قرار است شرکت‌های سرمایه گذاری استانی در بازار سرمایه پذیرش شوند و سهام این شرکت‌ها خرید و فروش واقع شود؛ بنابراین این افراد می‌توانند نسبت به فروش سهام خود در شرکت‌های سرمایه گذاری استانی اقدام کنند. درمورد اینکه چه تضمینی وجود دارد که در روش غیرمستقیم شرکت‌های استانی دارایی سهامدار را حفظ و افزایش دهند، باید گفت این موضوع به نحوه عملکرد و میزان موفقیت یا عدم موفقیت مدیران شرکت‌های سرمایه گذاری در مدیریت دارایی‌های تخصیص یافته بستگی دارد. سهامداران باید توجه داشته باشند که در هر دو روش امکان فروش و واگذاری سهام توسط مشمولین در بازار معاملاتی بورس و فرابورس میسر است. کل ارزش روز سهام عدالت در تاریخ 17 اردیبهشت، رقم 4.911.974 میلیارد ریال است. تکلیف سود سالیانه سهام در هر یک از روش‌ها چه می‌شود؟ افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده اند، سود عایدی از سهام 36 شرکت بورسی تخصیص یافته وسود سهام شرکت‌های سرمایه گذاری استانی از بابت 13 شرکت غیربورسی را مستقیما دریافت خواهند کرد. افرادی هم که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده اند، صرفا سود سهام شرکت‌های سرمایه گذاری استانی را دریافت خواهند کرد.

مشمولان سهام عدالت و کدبورسی

مشمولان سهام عدالت باید توجه داشته باشند که در این مرحله نیازی به اخذ کد بورسی برای سهامداران وجود ندارد. افرادی که کد بورسی دارند نیز نیازی نیست که در حال حاضر اقدام خاصی انجام دهند. بعد از اتمام مهلت اعلام شده برای انتخاب روش آزاد سازی، در صورت نیاز به اقدام خاص، از سوی مراجع ذیربط به سهام داران اطلاع داده خواهد شد؛ بنابراین در حال حاضر نیازی به مراجعه جهت دریافت کد بورسی نیست. بنا بر دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی برای کلیه سهامداران سهام عدالت کد بورسی صادر می‌شود و جزییات آن اعلام خواهد شد. نقل و انتقال سهام عدالت به صورت وکالتی قانونی است؟ برابر اطلاعیه‌های مکرر نقل و انتقال سهام عدالت حتی به صورت وکالتی نزد دفاتر اسناد رسمی غیرقانونی و این موضوع به اطلاع دفاتر اسناد رسمی رسیده است. سهام عدالت تخصیصی صرفا در سامانه معاملاتی بازار سرمایه در ماه‌های آتی قابلیت خرید و فروش خواهد داشت.

چرا ارزش سهام برخی، علی رغم مبلغ درج شده در برگه، کمتر از یک میلیون تومان است؟

در ابتدای آغاز طرح توزیع سهام عدالت مقرر شده بود به هر یک از مشمولین تا سقف یک میلیون تومان و به هر خانوار 5 نفره یا بیشتر تا سقف 5 میلیون تومان سهام عدالت تخصیص داده شود و ثمن آن از سود شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت در طول ده سال مستهلک شود. اما میزان سود عایدی در طول 10 سال جوابگوی میزان بدهی مشمولین نبوده است به طوری که ارزش سهام تخصیص یافته به هر یک از سهامداران متناسب با میزان اقساط وصول شده از بابت ثمن سهام واگذار شده از محل سودده سال شرکت‌های سرمایه پذیر در مقاطع گذشته تعیین شده و در صورتحساب مشمولین در سامانه اینترنتی سهام عدالت درج و قابل مشاهده است که عمدتا ارزشی معادل 5 میلیون و 320 هزار ریال داشته اند. ممکن است ارزش سهام برخی از افرادی که از طریق انتقال و تسهیم ارث سهام عدالت به آن‌ها رسیده بیشتر از یک میلیون تومان باید. یا افرادی که قبل از سال 1395 سود سهام عدالت دریافت کرده‌اند به میزان سود دریافتی از ارزش سهام تخصیصی آن‌ها کاسته شده است و یا تعدادی از مشمولینی که به تایید نهاد‌های حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور از 50 درصد تخفیف در بهای واگذاری بهرمند شده اند ارزش سهام آن‌ها حداکثر معادل 10 میلیون ریال بوده است. مشمولان باید توجه داشته باشند که درحال حاضر افزایش سهام به یک میلیون تومان وجود ندارد. تکلیف سهام افراد متوفی چه می‌شود؟ وراث کلیه متوفیان مشمول سهام عدالت می‌توانستند از مردادماه سال 1397، جهت تسهیم و انتقال سهام و سود عایدی به وراث با ارائه گواهی حصر وراثت به دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک مراجعه کنند. اما در حال حاضر به دلیل اجرای فرآیند آزاد سازی سهام عدالت این موضوع متوقف شده است و در روز‌های آینده مجددا از سرگرفته خواهد شد. منبع : رکنا

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی