|

(عکس) «آرایشِ سیاهانه» برای مبارزه با نژادپرستی در اینستاگرام!

سیاه کردنِ چهره یا آرایشِ سیاهانه در دهه ۱۸۰۰ در آمریکا شروع شد که در آن بازیگرانِ سفیدپوست چهره‌های خود را سیاه می‌کردند تا کلیشه‌های…

لینک کوتاه کپی شد
تعدادی از اینفلوئنسر‌های اینستاگرامی درحالِ به اشتراک‌گذاری تصاویری از خودشان با آرایشِ سیاهانه (Blackface) هستند که نشان می‌دهد در موردِ حمایت از «جنبشِ زندگیِ سیاهان اهمیت دارد» و همدردی با این افراد دچار بدفهمی شده‌اند.
از زمانِ به قتل رسیدنِ جورج فلوید در ایالت مینیاپولیس در آمریکا، بسیاری از مردم از سراسرِ جهان اعتراض کرده و خواهان خاتمه دادن به نژادپرستی هستند. اما برخی این کار را به مؤثرترین شکل ممکن انجام نمی‌دهند و درواقع فقط به مشکلات می‌افزایند .
(عکس) «آرایشِ سیاهانه» برای مبارزه با نژادپرستی در اینستاگرام!
تعدادی از اینفلوئنسر‌های اینستاگرام، که اکثراً از اروپای شرقی و خاورمیانه هستند، تصاویر و ویدیو‌هایی از خود را به اشتراک گذاشته‌اند که در این تصاویر و ویدیو‌ها با کمکِ لوازمِ آرایش و رنگ چهره‌های خود را به رنگِ قهوه‌ای تیره و سیاه درآورده‌اند. آن‌ها زیر عکس‌های خود زیرنویسی گذاشته‌اند که مدعی است این کار در جهتِ همراهی با سیاهان و حمایت از آن‌هاست .
یکی از کاربران با نامِ کاربریِ Saint Hoax به این اقدام انتقاد کرده و نوشته است: «برخی با سیاه کردنِ چهره می‌خواهند نشان دهند که از جنبشِ «زندگیِ سیاهان اهمیت دارد» حمایت می‌کنند. حتی بعد از آنکه به آن‌ها اعتراض شده از حذف کردنِ تصاویرِ خود خودداری می‌کنند. شما چطور می‌توانید در موردِ موضوعی که کمترین اطلاعات را درباره‌اش دارید «آگاهی‌بخشی» کنید؟ حداقل کاری که می‌توانید درباره این موضوع انجام دهید این است که اطلاعاتِ خودتان را درباره آن افزایش دهید و درباره‌اش یاد بگیرید.»
(عکس) «آرایشِ سیاهانه» برای مبارزه با نژادپرستی در اینستاگرام!
«مایه تأسف است که هنوز نیاز داریم درباره نژادپرستی و تاریخِ پردردِ آرایشِ سیاهانه به افراد چیز یاد بدهیم. این‌ها گفتگو‌هایی نیست که در سال ۲۰۲۰ انتظارشان را داشته باشیم.» یکی از این مثال‌ها خواننده لبنانی تانیا صالح بود. تانیا تصویری از خود را به اشتراک گذاشته که در آن صورتش به رنگِ قهوه‌ای تیره درآمده است.
او زیر عکسش نوشته: «امروز بیش از هر زمانِ دیگری آرزو می‌کنم که کاش سیاه بودم. عشق و حمایتِ کاملِ خود را نثار تمامِ کسانی می‌کنم که طالبِ برابری و عدالت برای همه نژاد‌ها در سراسر جهان هستند.»
(عکس) «آرایشِ سیاهانه» برای مبارزه با نژادپرستی در اینستاگرام!
یک هنرمندِ الجزایری به نام سهیلا بن لهب نیمی از صورت، گردن و یکی از دست‌هایش را قهوه‌ای تیره کرده است.
او زیر عکسش نوشته: «فقط، چون در بیرون (ظاهر) سیاه هستیم، به این معنی نیست که در درون (باطن) هم سیاه هستیم. نژادپرستان افرادی با قلب‌های سیاهِ واقعی هستند. آن‌ها از درون سیاه هستند و خودشان می‌دانند.» کاربر دیگری با نام کاربریِ Fantastic Fhd از کشورِ امارات متحده عربی، عکسِ دیگری با آرایشِ سیاهانه منتشر کرده و نوشته: «انسانیت، باید نژاد ما باشد.»
مثال‌های دیگر افرادی از ترکیه، لهستان، آلمان و بوسنی و هرزگوین را نشان می‌دهد که پست‌های مشابهی با چهره‌های سیاه یا قهوه‌ای‌شده از خود به اشتراک می‌گذارند و زیر آن‌ها زیرنویس‌هایی با مضامینِ ضدنژادپرستی می‌نویسند.
(عکس) «آرایشِ سیاهانه» برای مبارزه با نژادپرستی در اینستاگرام!
همانطور که Saint Haox نوشته، بسیاری از این افراد هیچ دانشی درباره تاریخِ منفیِ آرایشِ سیاهانه به‌خصوص در آمریکا ندارند. آرایشِ سیاهانه در دهه ۱۸۰۰ در آمریکا شروع شد که در آن بازیگرانِ سفیدپوست چهره‌های خود را سیاه می‌کردند تا کلیشه‌های منفی درباره سیاهان را به نمایش بگذارند.
درواقع این نمایش‌ها که در آن بازیگرانِ سفیدپوست به شکلی اغراق‌آمیز لباس‌هایی می‌پوشیدند تا سیاهان را بازنمایی کنند، به تثبیت و تحکیمِ کلیشه‌های خاص و انسانیت‌زدایی از سیاه‌پوستان کمک می‌کرد.
(عکس) «آرایشِ سیاهانه» برای مبارزه با نژادپرستی در اینستاگرام!
موزه ملی تاریخ و فرهنگِ آفریقایی آمریکایی به سی‌ان‌ان توضیح داده که «سفیدپوستانِ آمریکا با تخریب و تحریفِ ویژگی‌ها و فرهنگِ آفریقایی آمریکایی‌ها شاملِ ظاهر، زبان و شخصیت و تبعیدِ آنها، توانستند سفیدبودن را به عنوانِ آنتی‌تزِ سیاهی در گستره‌های جغرافیایی و طبقاتی رمزگذاری کنند.»
یکی از نخستین شناخته‌شده‌ترین شخصیتی که آرایشِ سیاهانه داشت جیم کاو بود که توماس دارتماوث در سال ۱۸۳۰ او را خلق کرد. اما این نمایش‌ها از آن زمان رایج‌تر شد و تا دهه ۱۹۰۰ نیز ادامه داشت. بازیگرانِ معروفی مانند شرلی تمپل، جودی گارلند و مایکی رونی در این نمایش‌ها ایفای نقش می‌کردند.
بسیاری از اینفلوئنسر‌هایی که دست به این کار زدند نسبت به تاریخِ آرایشِ سیاهانه و فرهنگِ غرب بی‌اطلاع بودند، اما سایرِ اینفلوئنسر‌ها به آن‌ها گوشزد کردند.
(عکس) «آرایشِ سیاهانه» برای مبارزه با نژادپرستی در اینستاگرام!
تانیا صالح، خواننده لبنانی در پاسخ به این اعتراضات در توئیتر خود نوشت: «قصدِ توهین کردن به کسی را نداشته و همه الگو‌های او سیاه هستند و کسانی که با پست او مشکل دارند می‌خواهند نفرت‌پراکنی کنند.»
او نوشته است: «جرم من این است که احساسِ واقعی‌ام را در قالبِ کلمات و تصویر بیان کردم. من شما را به خاطرِ نفرتی که امروز دریافت کردم می‌بخشم ... بهرحال نژاد انسان از آفریقاست.. پس همه ما اصالتاً سیاه هستیم».
از بینِ تمامِ کسانی که موردِ انتقاد قرار گرفتند فقط یک نفر، راشمی زوریل، پست خود را پاک کرد و ابراز پشیمانی کرد.
«به دلیلِ تولید چنین اثری که حساسیت زیادی را برانگیخت عذرخواهی می‌کنم. من نتوانستم نیتِ خود را به خوبی بیان کنم».
(عکس) «آرایشِ سیاهانه» برای مبارزه با نژادپرستی در اینستاگرام!
در فیلیپین هم کِن فرانسیسکو دِ دیوس چهره سیاه‌شده خود را با یک کلاه‌گیسِ بلندی قهوه‌ای به اشتراک گذاشته بود که به سرعت آن را پاک و معذرت‌خواهی کرد.
«قبل از اینکه کنترل همه چیز از دست خارج شود به دلیلِ موضوعِ آرایش سیاهانه عذرخواهی می‌کنم. قبول دارم که این موضوع بسیار حساس بود و باید دهنم را بسته نگه می‌داشتم. سعی می‌کنم اطلاعاتِ خودم را درباره این موضوعات بالا ببرم و از تکرارِ این خطا‌های ناشی از بی‌دقتی در آینده خودداری کنم.»

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی