|

امسال وقت خرید خانه است؟

چشم انداز بازار مسکن در سال 1403 چگونه است؟

«بازار مسکن در سال 1403، صعودی خواهد بود یا نزولی؟ خانه دار شدن سخت تر می شود یا راحت تر؟»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ همزمان با آغاز سال جدید شمسی، بسیاری از افکار عمومی پرسش های مختلفی را در مورد آینده بازار مسکن و سناریوهای مطرح در قابل آن، ارائه می‌کنند. بانک مرکزی در آخرین گزارش خود از وضعیت بازار مسکن، میانگین قیمتی هر متر مربع مسکن در تهران در اسفندماه سال 1402 را تا بیش از 81 میلیون تومان اعلام کرد. قیمتی که در مقایسه با دوره زمانی مشابه سال گذشته از افزایش بیش از 24 درصدی و در قیاس با ماه گذشته، از افزایش بیش از 3 درصدی حکایت دارد.

به گزارش شایانیوز؛ در این چهارچوب، جدای از ماه فروردین که به دلیل تعطیلی ها، بازار مسکن در رکود و سکون است، بسیاری منتظرند که ببیند سرنوشت این بازار در اردیبهشت ماه و کلیت سال 1403 چگونه خواهد بود. در این چهارچوب، حداقل به 2 دلیل عمده و محوری باید گفت که در سال 1403 نیز همچنان باید انتظار افزایش قیمت در بازار مسکن را داشت. با این حال، در عین افزایش قیمت ها باید توجه داشت که انتظار می رود رکود نیز در این بازار تعمیق وشد.

اولا، هنوز شاهد اجرای اصلاحات ساختاری در اقتصاد ایران که در نوع خود بر بازار مسکن نیز اثرگذاری مثبت و مستقیم داشته باشند، نیستیم. به عنوان مثال، بانک ها همچنان بازیگرانی ذینفع و قدرتمند در بازار مسکن هستند و به فعالیت های بنگاه داری و دلالی خود در این بازار ادامه می دهند. از این رو، در فضای عدم اجرای اصلاحات ساختاری و قابل توجه در فضای کلی اقتصاد ایران، اینکه توقع داشته باشیم بازار مسکن آرام گیرد و شاهد بهبود در این بازار باشیم، چندان منطقی نیست.

باید توجه داشته باشیم که نمی توان به بازارهای مختلف در اقتصاد کشورمان، نگاه جزیره ای داشت و آن ها را جدای از یکدیگر تصور کرد. پس تا زمانی که کلیت اقتصاد با چالش ها و مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم کند، صحبت از ثبات در یک بازار مشخص، به هیچ عنوان منطقی نیست.

دوم اینکه روند کلی جهان در وضعیت کنونی حرکت به سمت تشدید تنش و تضادهای ایدئولوژیک و ژئوپلیتیک است. در این فضا، انتظار می رود که در آینده شاهد تشدید تنش های ایران با بازیگران منطقه ای و فرامنطقه‌ای باشیم. معادله ای که به ویژه با توجه به تقویت چشم اندازهای مرتبط با قدرت گیری مجدد دونالد ترامپ در آمریکا، ابعاد و جلوه های عینی تری را نیز به خود می گیرد.

از این رو، در فضای تشدید تنش های خارجی ایران و تقویت چشم اندازهای مرتبط با افزایش فشارهای اقتصادی علیه کشورمان، کاملا منطقی است که انتظار داشته باشیم بازارهای مالی و اقتصادی ایران نیز از این مولفه متاثر شوند و این موضوع جلوه های عینی خود را در مثلا بازار مسکن به نمایش بگذارد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی