|

استعفای دکتر ملک زاده معاون وزیر بهداشت

ماجرای استعفای دکتر ملک زاده معاون وزیر بهداشت چیست؟ رضا ملک زاده در انتقداد به روش های مدیریتی بحران کرونا در کشور استعفا داد .

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- امروز شنبه یک آذر 99 در اولین روز تعطیلی و محدودیت دو هفته ای کرونا در ایران خبر هایی حاکی از استعفای دکتر ملک زاده معاون وزیر بهداشت به گوش می رسد؟ اما آیا این خبر شایعه بوده و یا واقعا صحت دارد؟ گفته می شود دکتر ملک زاده معاون وزیر بهداشت به دلیل وضعیت بحرانی کرونا در کشور و چندین برابر شدن آمار مبتلایان و درگذشتگان استعفا داده است. در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در شایانیوز همراه باشید.

استعفای دکتر ملک زاده معاون وزیر بهداشت

دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت استعفا داد. ملک ‌زاده در نامه استعفای خود نوشته است که مدیریت وزارت بهداشت باعث "تلفات انسانی بسیار" در ایران شده است. دکتر ملک زاده ضمن انتقاد از نحوه مدیریت بحران کرونا در کشور و استعفا ، نامه ی استعفای خود را در اختیار دانشجویان خبرنگاری نیز قرار داده است.

دکتر ملک زاده ضمن تائید اینکه نامه استعفای خود را به وزیر بهداشت ارائه کرده است، متنی در اختیار خبرگزاری دانشجویان ایران قرار داد که در قالب آن به انتقادات روز گذشته سعید نمکی پاسخ داده شده است.

استعفای دکتر ملک زاده معاون وزیر بهداشت

همانطور که پیش تر نیز گفته شد، دکتر رضا ملک زاده معاون وزیر بهداشت موضوع استعفای خود را تایید کرده و علاوه بر آن نامه استعفا و متنی را در اختیار دانشجویان خبرنگار قرار داده است. گفته می شود که دکتر ملک زاده و موضوع استعفای دکتر ملک زاده معاون وزیر بهداشت به دلیل عدم رویکرد صحیح در مقابله با موضوع شییوع کرونا در کشور می باشد. اما آیا این موضوع صحت دارذ؟

در ادامه متن نامه استعفای دکتر ملک زاده معاون وزیر بهداشت و متنی که ایشان در اختیار دانشجویان خبرنگار قرار داده است را آورده ایم. در ادامه با ما همراه باشید.. تا از جزئیات استعفای معاون وزیر بهداشت مطلع شوید.

متن نامه استعفای دکتر مک زاده معاون وزیر بهداشت

در بخشی از متن استعفای رضا ملک زاده در پاسخ به اظهارات اخیر وزیر بهداشت، با عنوان «حمله به تحقیقات نظام سلامت ایران، واقعیت یا فرار رو به جلو؟!» آمده است:

«اظهارات اخیر جنابعالی درباره تحقیقات علوم پزشکی ایران با ادعا هایی همچون: "۹۸ درصد تحقیقات علوم پزشکی صرف انتشار مقالات در فلان مجله می شود" و طرح سوالاتی "مانند تحقیقات علوم پزشکی چه قدر پا به عرصه پر مشکل نظام سلامت گذاشته است؟" چنان بی پایه و اساس است که حتی بیگانگان ایران ستیز در فراسوی مرز های کشور، که در قالب پروژه های کلان و صرف میلیارد ها بودجه، درصدد اثبات ناکار آمدی تحقیقات علوم پزشکی در ایران بوده اند.

چنین نتیجه عجیب و کاملا مردودی نگرفته اند؛ چرا که همان گروه های متخاصم هم، پس از تحقیقات پر شمار و تعطیل ناپذیر خود، علی رغم اشاره به برخی اشکالات موجود در سیاست های تحقیقاتی ایران که به اعتقاد ما ریشه در سیاست گذاری های خارج از حیطه وزارت بهداشت و در مرجعی فراتر دارد، نهایتا به پیشرفت های کیفی تحقیقات علوم پزشکی ایران و افزایش چشمگیر استناد به مقالات محققان ایرانی در کنار رشد کمی اذعان کرده اند و اسناد آنها موجود و منتشر شده است.»

لحن تند ملک زاده در متن استعفا از معاون وزارت بهداشت

ملک زاده در بخشی از متن استعفا خود مدعی شده است: «اصولا کسانی می توانند حیطه تحقیقات پزشکی ایران را به نقد و چالش بکشند که خود محقق ملی یا بین المللی بوده، ارکان و نظام تحقیقات را به خوبی بشناسند و با وجود دشواری ها و چالش های سخت این عرصه مهم و تاثیرگذار، همپای تحقیقات پیشرفته دنیا حرکت کرده ، عمر خویش را صرف تحقیقات کرده یا دست کم یک تحقیق مهم و اثرگذار بین المللی انجام داده باشند.

در خوش بینانه ترین تصور ممکن، می توان گفت اظهارات و هجمه شما به تحقیقات علوم پزشکی و تلاش های شبانه روزی شمار زیادی از محققان بی ادعا و سخت کوش این عرصه که در سخت ترین شرایط تحریم و فشار های بین المللی و با وجود سهم ناچیز بودجه تحقیقات پزشکی - کمتر از نیم درصد بودجه ناخالص ملی! - دستاورد های بسیار موثر و کاربردی را ارائه کرده اند، می تواند ناشی از عدم شناخت شما از عرصه تحقیقات به طور کلی و پیشرفت های علوم پزشکی در ایران به طور خاص باشد.»

دلیل استعفا دکتر ملک زاده معاون وزیر بهداشت چه بود؟

رضا ملک‌ زاده همچنین گفته که ادعا های وزیر بهداشت درباره موثر بودن دارو های گیاهی "بی‌ اساس" است و "بدون هیچ مبنای علمی و پژوهشی و مطالعات بالینی کافی" انجام شده است.

آقای ملک ‌زاده که استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران است، خطاب به وزیر بهداشت گفته که "ادغام طب سنتی در نظام شبکه بهداشت و درمان، می ‌تواند شبکه بهداشت را نا پایدار و در دراز مدت تضعیف کرده و مردم را از حقوق خود در بهره ‌مندی از درمان ‌های پیشرفته پزشکی مدرن محروم سازد."

واکنش جهانپور به استعفا دکتر ملک زاده معاون وزیر بهداشت

همانطور که گفته شد دکتر رضا ملک زاده معاون وزیر بهداشت که خود سابقا وزر بهداشت نیز بوده است در پی انتقاد به وزیر بهداشت و به دلیل عدم رویکرد صحیح در مقابله با بحران کرونا در کشور استعفا داده است. اما موضوع استعفا دکتر ملک زاده معاون وزیر بهداشت بدون واکنش نماند.

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت آقای جهانپور پس از استعفای معاون تحقیقات این وزارت خانه در توئیتی نوشت: «‏نوآوری، علم و فناوری، طب سنتی و مکمل، سلامت، مقابله مبتنی بر شواهد با ⁧کرونا⁩، جملگی میان دو لبه مقراض افراط و تفریط، نفی و انکار، خصلت ها و منیت ها گرفتار است، ‏اما بر سبیل اعتدال می مانیم و به یکسو کشانده نخواهیم شد، ‏در طریقت ما کافریست رنجیدن!»

گفتنی‌ است به دنبال صحبت ها و انتقادات اخیر وزیر بهداشت از وضعیت تحقیقات سلامت، رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از سمت خود استعفا داد.

استعفا معاون تحقیقات وزارت بهداشت چه تبعاتی داشته است؟

همانطور که پیش تر نیز گفته شد رضا ملک ‌زاده ، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در اعتراض به مدیریت نا درست بحران کرونا و نیز اظهارات انتقاد آمیز شخص وزیر نسبت به وضعیت تحقیقات سلامت در کشور از سمت خود استعفا داد.

رسانه ‌های داخلی به خصوص پایگاه ‌های خبری نزدیک به اصول گرایان همزمان با پوشش این خبر اعلام کردند که علی نوبخت حقیقی، نایب‌ رئیس و دبیر شورای مشورتی بیماری کرونا نیز به دنبال استعفای آقای ملک ‌زاده و به دلایل مشابه از سمت خود کناره‌ گیری کرده است.

دو مقام مستعفی بخش بهداشت و سلامت ایران با این اقدام در واقع نحوه مدیریت بخش حساس و پر اهمیت سلامت در کشور آن هم در شرایط کنونی که متاثر از همه ‌گیری بیماری کووید۱۹ است را زیر سوال برده و بدین شکل نا رضایتی خود را نسبت به انتقادات اخیر وزیر از وضعیت تحقیقات نظام سلامت که رضا ملک ‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری متولی آن است،‌ نشان داده ‌اند.
رضا ملک ‌زاده در نامه استعفای خود به شدت رویکرد های اتخاذ شده برای مهار بیماری کووید ۱۹ در ایران را مورد انتقاد داده و خطاب به سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران نوشته است: «مدیریت بسیار غلط، پر نقص در پاندمی کرونا به دلیل عدم مشورت و توجه شما به توصیه ‌‌ها و هشدار های متخصصان و محققان نظام سلامت، موجب تلفات انسانی بسیار در ایران شده است و در عین حال مدعی درس "مدیریت بحران کرونا" دادن به سایر کشور ها هستید.»

انتقادات دکتر ملک زاده تولید واکسن کرونا را نیز هدف گرفت

آقای ملک ‌زاده همچنین در این نامه اظهارات اخیر وزیر درباره تولید واکسن ایرانی کرونا را که گفته می‌ شود هنوز در مراحل اولیه بوده «غیر علمی و شتاب زده» توصیف و آن را به نوعی «معرکه ‌گیری» تشبیه کرده است.

افشاگری جنجالی احمدی نژاد ، ماجرا چیست؟

محمود احمدی نژاد که پیشتر ادعا کرده بود واکسن کرونا در آزمایشگاه ساخته شده در افشاگری عجیب مدعی شد واکسن های کرونا های ساخته شده روی مردم ایران تست می شود. محمود احمدی نژاد در اظهار نظری جنجالی مدعی شده که مسئولی در ایران پول گرفته و آمپول ازمایشی سازمان بهداشت جهانی، روی مردم ایران ازمایش شده است.

محمود احمدی ‌نژاد پیشتر نیز در گفت ‌و گویی با یکی از رسانه ‌های فارسی زبان مخالف نظام، ویروس کرونا را ساخته آزمایشگاه ‌ها معرفی کرده و گفته که سازمان بهداشت جهانی و روش ‌های پیشنهادی این سازمان، مقصر اصلی شیوع و همه گیری آن است.

احمدی نژاد گفت:

معلوم است که کرونا یک ویروس آزمایشگاهی است، ساخته شده و عمدا در دنیا با اهداف سیاسی منتشر شده است. من معتقدم کسانی که دنیا را در صد سال اخیر مدیریت کرده‌ اند به این نتیجه رسیدند که ساز و کارهایشان دیگر پاسخ نمی ‌دهد. باید تغییرات اساسی به وجود بیاورند. یکی از اهداف انتشار کرونا پوشش دادن آن تغییرات است، یعنی زمینه را برای آن تغییرات فراهم کنند.

دستوالعمل‌ هایی که منتشر می ‌کنند در دنیا بسیار گنگ و چند پهلو و متناقض است و هر کشوری که بخواهد از آن دستورالعمل تبعیت کند دچار مشکلات می ‌شود. به نظر من در ایران هم مشکل اصلی آن است که مدیریت کرونا مطابق سیاست‌ هایی است که (سازمان) بهداشت جهانی منتشر می ‌کند و همین باعث شده است که مهار کرونا در ایران با مشکلات جدی مواجه باشد. اما گفته می شود که روی سخن احمدی نژاد با ملک زاده معاون وزارت بهداشت جهانی می باشد.

البته در خصوص صحت این موضوع هنوز اطلاعاتی در دسترس نبوده و تایید شده نمی باشد. اما با توجه به سخنان جنجالی احمدی نژاد در خصوص این که یک مقاوم مسئول از سازمان بهداشت جهانی پول گرفته تا واکسن کرونا روی ایرانی ها تست شود و پیشینه تحقیقاتی دکتر ملک زاده، گمان می رود که روی سخن احمدی نژاد با دکتر ملک زاده باشد.

تا به کنون اخبار دیگری ذر خصوص ماجرای استعفای معاون وزیر بهداشت موجود نمی باشد. شما عزیزان می توانید به منظور کسب اطلاعات بیشتر از آخرین جزئیات استعفای معاون تحقیقات وزارت بهداشت با ما در شایانیوز همراه باشید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی