|

انتقال قدرت آمریکا ، جو بایدن پیروز انتخابات به کاخ سفید راه یافت

بامداد امروز سه شنبه 4 آذر 99 به وقت تهران ترامپ بالاخره انتقال قدرت آمریکا به دولت بایدن را تایید کرد. جو بایدن بعد از دو هفته بالاخره به…

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- با پایان یافتن انتخابات آمریکا و پایان شمارش آرای الکترال در آمریکا نتایج با اختلاف خیلی زیادی به نفع جو بایدن بود. اما ترامپ نتایج انتخابات را نپذیرفته و دستور شمارش دوباره ی آرا را صادر کرده بود. آژانس انتقال قدرت آمریکا نیز تا دیروز انتقال قدرت به رئیس جمهور جدید آمریکا را تایید نکرده بود. اما امروز سه شنبه 4 آذر 99 ، از ساعاتی پیش روند انتقال قدرت آمریکا آغاز شده است. ترامپ بالاخره دستور انتقال قدرت را صادر کرد. برای اطلاع از جزئیات بیشتر با ما در ادامه همراه باشید.

انتقال قدرت آمریکا امروز سه شنبه 4 آذر 99

جو بایدن از ظهر روز ۲۰ ژانویه رسما وارد کاخ سفید خواهد شد. دونالد ترامپ پذیرفته است که انتقال رسمی قدرت برای روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آغاز شود. آقای ترامپ در توییتر نوشت كه از مقامات خود خواسته است كه روند انتقال قدرت را آغاز كنند، هر چند كه قبول نكرد كه در انتخابات باخته است و گفت كه به طور قانونی به شکایت خود ادامه خواهد داد. اظهارات آقای ترامپ به دنبال چندین شکست در دادگاه برای آقای ترامپ و تائید پیروزی آقای بایدن در ایالت ‌های مهم صورت گرفت. سناتور های ارشد جمهوری خواه از او خواسته بودند که شکست خود را بپذیرد. ۱۶۰ نفر از رهبران تجاری- از جمله کمک کنندگان بزرگ مالی جمهوری خواه هم از آقای ترامپ خواسته ‌اند شکست خود را بپذیرد و به او گفتند عدم انجام چنین کاری به آمریکا ضرر می ‌رساند. با آغاز روند انتقال قدرت آمریکا ، تیم آقای بایدن به بودجه فدرال و دفاتر دولتی دسترسی خواهند داشت. او همچنین از این پس به طور مرتب گزارش ‌های اطلاعاتی محرمانه را دریافت خواهد کرد.

اولین اقدام جو بایدن بعد از ورود به کاخ سفید چیست؟

آقای بایدن گفته است اولویت او مقابله با شیوع بیشتر ویروس کرونا است. رئیس ‌جمهوری منتخب آمریکا شروع به اعلام کابینه خود کرده و تا کنون دو زن مسئولیت دو سمت مهم را به عهده گرفته ‌اند. جنت یلین، قرار است به عنوان وزیر دارایی فعالیت کند و آوریل هینس هم برای ریاست اداره اطلاعات ملی معرفی شده است. این نهاد بلند پایه ترین سازمان اطلاعاتی آمریکاست. فعالیت هر دو مستلزم تائید سنای آمریکا است. آقای بایدن پیشتر آنتونی بلینکن را به عنوان گزینه خود برای وزارت امور خارجه معرفی کرده بود.

روند انتقال قدرت آمریکا آغاز شد ، جو بایدن به کاخ سفید راه یافت

رئیس اداره کل خدمات آمریکا، در نامه ‌ای رسما جو بایدن را به عنوان پیروز انتخابات شناخته و خبر داده که آماده آغاز روند رسمی انتقال قدرت است. عصر دوشنبه، ۲۳ نوامبر، نخست شبکه خبری سی‌ ان ‌ان آمریکا گزارش کرد به نامه ‌ای دست یافته که نشان می ‌دهد اداره کل خدمات، جی‌ اس ‌ای، به تیم انتقالی جو بایدن خبر داده است که آماده آغاز رسمی روند انتقال قدرت به دولت جدید است.

آقای ترامپ در توییتر نوشته نخواسته بیش از این امیلی مورفی، رئیس اداره کل خدمات، جی ‌اس‌ ای، تحت فشار قرار گیرد و به او پیشنهاد کرده که مقدمات مرسوم و لازم را آغاز کند. این نخستین گام در دولت آمریکا برای شروع روند انتقال قدرت است که طی دو هفته گذشته جنجال آمیز شده بود.

چرا که دولت آقای ترامپ با وجود گذشت دو هفته از مشخص شدن پیروزی جو بایدن در رای ‌گیری سوم نوامبر، از ارسال چنین نامه‌ ای از سوی اداره کل خدمات خود داری کرده بود. این اختلاف به آنجا رسیده بود که روز دوشنبه، ۲۳ نوامبر، مجلس نمایندگان کنگره امریکا در هشداری به رئیس این اداره، از او خواستند از فوت وقت اجتناب کرده و برای ارایه دلایل خود فورا برابر نمایندگان کنگره حاضر شود.

پیشنهاد می شود: آنتونی بلینکن وزیر خارجه جو بایدن کیست؟

دونالد ترامپ شکست را پذیرفت

رسانه‌ های آمریکا که دقایقی بعد از سی ‌ان ‌ان صحت این نامه را گزارش کردند از آن به عنوان نخستین نشانه رسمی قبول شکست از سوی آقای ترامپ یاد کردند. هر چند برخلاف رسم معمول در آمریکا، دونالد ترامپ تا کنون به جو بایدن تبریک نگفته و شکست خود در انتخابات را علنا بر زبان نیاورده است.

نامه جی ‌اس ‌ای به تیم انتقالی جو بایدن اجازه خواهد داد که علاوه بر دسترسی به بودجه‌ های دولتی موجود برای تشکیل دولت جدید، با مراجعه و گفتگو با همتایان خود در نهاد های دولتی، خود را آماده تحویل گرفتن دولت کنند. ستاد انتقالی جو بایدن هم در واکنش به صدور این نامه ضمن تایید وصول آن گفته "این گامی مهم برای آغاز تلاش‌ دولت بایدن برای مهار کرونا" و دیگر چالش ‌هایی است که جامعه آمریکا با آن دست به گریبان است.

واکنش جو بایدن به آغاز روند انتقال قدرت در آمریکا چه بود؟

ستاد انتقالی جو بایدن در واکنش به صدور نامه و دستور دونالد ترامپ مبنی بر آغاز روند انتقال قدرت آمریکا و پذیرفتن شکست ضمن تایید وصول آن گفته "این گامی مهم برای آغاز تلاش‌ دولت بایدن برای مهار کرونا و دیگر چالش ‌هایی است که جامعه آمریکا با آن دست به گریبان است.

رایزنی تیم بایدن با مسئولان فدرال درباره کرونا و امنیت ملی

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از خبرگزاری رویترز، تیم انتقالی جو بایدن اعلام کرد نشست و رایزنی با مسئولان فدرال درباره ویروس کرونا و مسائل مربوط به امنیت ملی آمریکا را به زودی آغاز خواهد کرد. مدیر اجرایی تیم انتقالی جو بایدن با صدور بیانیه ای ضمن استقبال از تصمیم دونالد ترامپ برای صدور مجور آغاز روند مسالمت آمیز انتقال قدرت اعلام کرد: تصمیم اداره عمومی آمریکا یک تصمیم اداری قاطع برای آغاز رسمی مرحله انتقال قدرت است. این تصمیم گامی ضروری برای آغاز حل و فصل چالش ها است.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، رئیس اداره خدمات عمومی آمریکا اعلام کرد با وجود سفارش دونالد ترامپ، صدور مجوز آغاز روند انتقال قدرت به جو بایدن تصمیم شخص او بوده است. وی افزود از سوی کاخ سفید یا اداره خدمات عمومی برای به تعویق انداختن روند انتقال قدرت تحت فشار نبوده است.

نتیجه انتخابات آمریکا و آرای الکترال بایدن و ترامپ چه بود؟

جو بایدن که با برآورد کسب ۳۰۶ رای الکتورال در برابر ۲۳۲ رای کسب شده از سوی دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا در حال آماده کردن تیم خود است روز دوشنبه، ۲۳ نوامبر، در بیانیه ‌ای که همزمان با انتشار اعضای انتخاب شده برای کابینه منتشر کرد گفت: "من به تیمی نیاز دارم که از همان روز اول به من کمک کنند تا دوباره جایگاه آمریکا در صحنه جهانی را تثبیت کنم و بتوانند جهان را برای مقابله با بزرگترین چالش ‌های روبرو متحد کنند. تیمی که بتواند افزایش امنیت، بهروزی و پاسداشت ارزش‌ های ما را فراهم کند."

توئیت دونالد ترامپ بعد از آغاز روند انتقال قدرت آمریکا

دونالد ترامپ بعد از صدور دستور و نامه آغاز روند انتقال قدرت آمریکا از دولت ترامپ به جو بایدن توئیتی منتشر کرد. وی در این توئیت از امیلی مورفی به خاطر «تصمیم محکم و وفاداری ‌اش به کشور» آمریکا تشکر می ‌کند و او به خاطر رعایت مصالح ملی به خانم مورفی پیشنهاد می ‌دهد که طبق آیین‌ نامه ‌ها عمل کند.

آقای ترامپ در ادامه مدعی شد که خانم مورفی این مدت به خاطر عدم شروع روند انتقال قدرت «مورد آزار و اذیت قرار گرفته و تهدید شده است» در حالی که او نمی ‌خواهد شاهد چنین شرایطی برای خانم مورفی، خانواده وی و کارکنان اداره خدمات عمومی باشد.

ترامپ بازنده انتخابات انتقال قدرت را تایید کرد

اگرچه ترامپ بعد از باخت سنگین در انتخابات آمریکا 2020 همچنان از قبول کردن نتیاج خودداری و مقاومت می کرد. اما بالاخره با گذشت بیش از دو هفته نامه انتقال قدرت آمریکا به دولت بایدن را صادر کرد. البته ترامپ هنوز از مواضع خود پایین نیامده و شکست را نپذیرفته است. ترامپ در توئیتی نوشته : به دعوای حقوقی خود در مورد نتیجه انتخابات ادامه می‌ دهم، اما به‌ خاطر منافع و مصالح کشور با آغاز روند انتقال قدرت به تیم بایدن موافق هستم. ترامپ هنوز به بازنده بودن خود در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا صراحتاً اعتراف نکرده است، اما بسیاری از ناظران توییت ترامپ درباره انتقال قدرت به بایدن را اعتراف ضمنی او به شکست تلقی کردند.

هرچند جو بایدن پیش ‌تر در ماه جاری میلادی به ‌عنوان پیروز انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد، اما ترامپ هر بار بدون ارائه شواهد مدعی شد که در چندین ایالت، تقلب گسترده انتخاباتی صورت گرفته است. توییت ترامپ درباره آغاز فرآیند انتقال قدرت به بایدن لحظاتی پس از اعلام رسمی پیروزی جو بایدن در ایالت میشیگان منتشر شد. شورای انتخاباتی ایالت میشیگان بامداد امروز رسماً پیروزی جو بایدن نامزد دموکرات ‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را اعلام کرده است.

بعد از انتقال قدرت آمریکا به جو بایدن چه می شود؟

ستاد انتقال قدرت جو بایدن اعلام کرده است که بلافاصله بعد از انتقال قدرت و در دست گرفتن قدرت در الویت اول به مسائل مهمی همچون پیشگیری و کنترل بیماری کرونا در کشور خواهد پرداخت. و سعی خواهد کرد جایگاه آمریکا را همانند سابق در جهان تثبیت کند. امروز سه شنبه 4 آذر 99 با شروع روند انتقال قدرت آمریکا و ورود جو بایدن به کاخ سفید شاهد ریزش شدید قیمت دلار در بازار نیز بوده ایم.

امروز سه ‌شنبه ۴ آذر ماه نرخ ارز در صرافی ملی اعلام شد. بر این اساس قیمت دلار برای فروش در صرافی ملی، ۲۵۱۵۰ تومان اعلام شد. نرخ خرید دلار در این صرافی نیز ۲۳۹۵۰ تومان تعیین شد. قیمت دلار در بانک مرکزی ۴۲۰۰ تومان است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی