|

سیا ارمجانی مجسمه ساز ایرانی که بود و چگونه درگذشت؟ +بیوگرافی

سیا ارمجانی هنرمند و معمارِ شهیر ایرانی-آمریکایی،یک عمر به دنبال پیاده‌کردنِ ایده هنر در فضای عمومی بود و بیشترین کارهایش را در حوزه‌عمومی…

لینک کوتاه کپی شد

«سیا ارمجانی» مجسمه‌ساز و معمار ایرانی الاصل که در زمینه «پابلیک آرت» یا هنر عمومی شهرت داشت در سن ۸۱ سالگی درگذشت.

خبر درگذشت «سیاوش ارمجانی» یا همان سیا ارمجانی در صفحه رسمی اینستاگرام موزه هنر متروپولیتن نیویورک اعلام شد.

اخیرا نمایشگاه بزرگی از این هنرمند در موزه متروپولیتن برگزار شده بود که طی آن حدود صد اثر «ارمجانی» که طی ۶۰ سال گذشته خلق شده بودند، به نمایش گذاشته شدند.

نگاهی به زندگی و فعالیت های هنری ارمجانی

سیاوش ارمجانی یا سیا ارمجانی (زاده ۱۳۱۸ در تهران) مجسمه‌ساز و معمار ایرانی-آمریکایی است که سال ۱۳۳۸ (۱۹۶۰ م) به آمریکا رفت.

وی در رشته‌های فلسفه، انسان‌شناسی و ریاضیات تحصیل کرده‌است و به واسطه آثارش در فضای عمومی در امریکا و اروپا شناخته شده است.

سیا ارمجانی مشعل المپیک تابستانی ۱۹۹۶ در آتلانتا، جورجیا، ایالات متحده را طراحی کرده‌است. او پروژه‌های بسیار دیگری مانند برج و پل جزیره Staten در نیویورک، Round Gazebo در نیس، فرانسه، و پل Irene Hixon Whitney در مینیاپولیس، مینه سوتا، ایالات متحده را انجام داده‌است.

سیا ارمجانی مجسمه ساز ایرانی که بود و چگونه درگذشت؟ +بیوگرافی

آرماجانی با هماهنگ کردن یک احساس مستمر انتزاعی و محتوای اجتماعی، کارهای بلندپروازانه و منحصر به فردی تولید کرده است که طیف گسترده ای از منابع را شامل می شود: از خطاطی فارسی، از شعر تا معادلات ریاضی و برنامه نویسی کامپیوتری؛ از رزولوشن انتزاعی به معماری بومی آمریکا و روستایی، تا طراحی باوهاوس و ساختارگرایی روسیه.

او هنرمندی‌ست که معتقد به کاربردی کردن هنر است و بر همین اساس در طراحی مشعل المپیک آن را استادیوم خارج کرد تا در معرض دید عموم باشد.

سیا ارماجانی و مینیاپلیس مکتوب

یکی از کارهای او به نام «مینیاپلیس مکتوب» یک صفحه ۵ متری پر از شعر فارسی است. این اثر، بازتاب خاطرات کودکی و نوجوانی او در تهران است. او می گوید ذهنش پر از شعر است که بسیاری از آنها را در دوران مدرسه حفظ کرده و همه آنها را روی این صفحه ۵ متری نوشته است.

«مینیاپلیس مکتوب»، مقبره خود ارمجانی است. طرحی از نمای شهر مینیاپلیس که سالهاست در آن زندگی می کند، به علاوه صدها شعر فارسی که فاصله میان خطوط ساختمان ها را پر کرده است. او معتقد است هنر نباید درباره شخص او باشد به همین دلیل به جای تصویر خود، نمای شهرش را روی مقبره خود کشیده است.

مجله هنری «دیلی آرت» پیشتر درباره «ارمجانی» نوشته بود :«آثار این هنرمند در سراسر ایالات متحده، اروپا و ایران شناخته شده است. تمرکز فعالیت او بر معماری و هنر چیدمان است. اغلب اوقات آثار او با الهام از سنت‌های ایران در کنار تاریخ هنر اروپا است … نخستین آثار او عمیقا با میراث ملی این هنرمند آمیخته بود. «ارمجانی» در سال ۱۹۵۸ میلادی بر روی پیراهنی که به پدرش تعلق داشت اشعاری از «حافظ» شاعر ایرانی نوشته بود.»

برج و پل استتن آیلند در نیویورک، پل Irene Hixon Whitney در «مینیاپولیس» و طراحی مشعل المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا از جمله آثار مشهور این هنرمند است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی