|

صف‌شکنی بازار ارز به بازار سکه هم سرایت کرد

شیب نزولی صف خریداران ارز به بازار سکه نیز سرایت کرده و به نظر می‌رسد افراد کمی با توجه به عدم‌ثبات بازارها در صف خرید قرار بگیرند.

لینک کوتاه کپی شد

اخبار داغ روزهای اخیر را روند نزولی نرخ دلار و ریزش چشمگیر قیمت سکه در بازار ارز به خود اختصاص داده است. شواهد گویای آن است که پس از ساعاتی از شروع روند معاملاتی این بازار در روز گذشته، نرخ دلار و سکه افت چشمگیری را تجربه کرده است.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از دنیای اقتصاد، باید توجه داشت که روز گذشته، دومین روز از روند کاهشی قیمت‌ها در بازار غیررسمی به شمار می‌رود و سبب شد نرخ دلار که در اوایل هفته جاری به کانال ۶۰هزار تومانی رسیده بود، اکنون در بازه ۵۲ تا ۵۳هزار تومانی معامله شود.

در این میان عده‌ای از تحلیلگران عامل مهم این رویداد را تدابیر بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز در هفته اخیر دانستند و افزودند علاوه بر سیاست‌های بانک مرکزی، باید به عرضه ارز پتروشیمی‌ها نیز اشاره کرد.

از این رو باید سخنان وزیر نفت در روز ۸ اسفند را به عنوان مهم‌ترین سرعت‌گیر شتاب ارزی تلقی کرد. سخنان او مبنی بر این موضوع بود که: «ارز حاصل از صادرات صنایع پتروشیمی و نفتی و پالایشی از این پس در سامانه مبادله ارزی عرضه خواهد شد و انتظار می‌رود مانند گذشته عملکرد مطلوبی همسو با سیاست‌های کلان ارزی دولت داشته باشد.»

با توجه به عوامل ذکرشده، کارشناسان ورود دوباره ارز به کانال ۴۰هزارتومانی در روزهای آتی را دور از انتظار نمی‌دانند. ریزش ۸هزار تومانی نرخ ارز در روزهای اخیر خریداران ارز را با تردیدهایی مواجه کرد.

از سوی دیگر سکه نیز مرز ۳۰میلیون تومانی را شکست و از کانال ۳۲‌میلیون تومانی در روز گذشته به ۲۹میلیون و ۹۰هزار تومان تنزل یافت. این امر سبب شد سرمایه‌گذارانی که با هدف کسب سود وارد این بازار شده‌اند به فروش دارایی‌های خود ترغیب شدند.

در پی اتفاقات اخیر در بازار ارز، محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی، در میان اعضای هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در روز ۹ اسفند اعلام کرد که: «در تلاش هستیم با برنامه‌ریزی و اقدامات جدید مرجعیت نرخ ارز را به دست بگیریم و با فعالیت مرکز مبادله ارز و طلای ایران و تعیین سیاست‌های ارزی، بازار ارز را مدیریت کنیم و به ثبات و آرامش برسانیم.»

به دنبال این موضوع، رئیس کانون صرافان نیز در روز گذشته در مصاحبه‌ای با خبرنگاران، سرمایه‌گذاران و خانوارها را مورد خطاب قرار داد و افزود که: «با افزایش عرضه ارز و حمایت بانک مرکزی، شاهد کاهش قیمت ارز هستیم. به مردم نیز اعلام کردیم از ورود به بازار ارز و بازارهای مالی متشنج که با صعود ناگهانی مواجه شده‌اند، خودداری کنند.»

البته این امر را می‌توان در بازار ارز روز گذشته در سخنان سلطانی‌زاده، دبیر کل کانون صرافان مبنی بر کاهش یک‌درصدی صف خرید، مشاهده کرد. باید یادآور شد که طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده، افرادی که در صف خرید ارز قرار گرفته بودند با اطلاع از قیمت‌های جدید، تصمیم خود را مورد بازنگری قرار می‌دهند.

شیب نزولی صف خریداران ارز به بازار سکه نیز سرایت کرده و به نظر می‌رسد افراد کمی وجود دارند که با توجه به عدم‌ثبات بازارها در صف خرید قرار بگیرند.

از جمله دلایل بی‌ثباتی بازار می‌توان به سفر گروسی به تهران اشاره کرد؛ زیرا این رویداد می‌تواند به توافق با این آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یا عدم‌توافق با آن ختم شود که در نهایت بر نوسانات بازار سکه و ارز اثرگذار خواهد بود. بر این اساس برای درک بهتر و دقیق‌تر این موضوع باید تا ۱۵ اسفندماه در انتظار نشست.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی