|

حکم شرعی خرید و فروش بیت کوین چیست؟

آیا معاملات بیت کوین حرام است؟ حکم شرعی خرید و فروش بیت کوین چیست؟

لینک کوتاه کپی شد

بازار بیت کوین این روز ها بسیار داغ است. با شناخته تر شدن بیت کوین و سایر رمز ارز ها ، حالا سرمایه گذاری در این بازار بیشتر از پیش رواج پیدا کرده است. اما شاید برای شما هم حکم قانونی و شرعی این موضوع اهمیت داشته باشد. اما حکم شرعی خرید و فروش بیت کوین و به طور کلی سرمایه گذاری در بیت کوین و سایر رمز ارز ها چیست؟ در ادامه برای اطلاع بیشتر شما عزیزان حکم و نظر برخی از مراجع تقلید را برای شما عزیزان آورده ایم. با ما همراه باشید.

پیشنهاد می شود: قیمت لحظه ای بیت کوین امروز دوشنبه 27 بهمن 99

قبل از آن که به بررسی حکم شرعی خرید و فروش بیت کوین و سایر ارز های دیجیتال بپردازیم لازم است تا مقدمه ای ارائه کنیم. ارز دیجیتال یا رمز ارز در واقع نوعی پول مجازی است که از فناوری رمزنگاری در طراحی آن استفاده شده است. این رمز ارز ها معمولا به‌ صورت غیر متمرکز اداره می ‌شوند. رمزارز‌ها می‌توانند مانند سایر ارز‌های بدون پشتوانه قابلیت مبادله، انجام تراکنش، خرید آنلاین و مانند آن ‌را داشته باشند. از حدود 12 سال پیش که اولین ارز دیجیتال یعنی بیت کوین به بازار معرفی شد تا به امروز ارز های دیجیتال و رمز ارز های مختلفی با نام های دیگر پا به عرصه وجود گذاشته اند که برخی از آن ها عبارتند از

  • بیت کوین
  • اتریوم
  • لایت کوین
  • بایت کوین
  • بیت کوین کش
  • ریپل
  • مونرو
  • استلار
  • ورج
  • و غیره.

در این میان بیت ‌کوین به عنوان یکی محبوب ‌ترین و پرکاربرد‌ ترین ارز‌های دیجیتالی دنیا شناخته می‌شود که حتی با عرضه بیش از ۱۴۰ ارز رمزنگاری شده در سراسر دنیا همچنان بیش از ۵۰ درصد سهم بازار رمز ارز‌ها را به خود اختصاص داده و بیشترین ارزش را در میان پول‌ های دیجیتالی دارد. 

حکم شرعی خرید و فروش بیت کوین چیست؟ 

در قسمت قبلی مقدمه ای کوتاه در خصوص بیت کوین و رمز ارز ها ارائه کردیم. بیت کوین و سایر رمز ارز ها امروزه در سراسر جهان و حتی در کشور های پیشرفته شناخته شده و محبوب می باشند. بسیاری از شرکت های معتبر جهان خرید و فروش و تبادل با بیت کوین را به رسمیت شناخته و پذیرفته اند. در ایران نیز این ارز ها محبوبیت بالایی دارند.

همین چند هفته پیش خبر هایی از کشف چندین مزرعه استخراج بیت کوین و ضبط صدها دستگاه ماینر بیت کوین سرو صدای زیادی به پا کرد. از سال های گذشته بسیاری به صورت مخفیانه و آشکار به سرمایه گذاری در این بازار پرداخته اند. اما با توجه به این که کشور ما یک کشور اسلامی می باشد، حکم شرعی خرید و فروش بیت کوین و نظر مراجع تقلید در این خصوص اهمیت بالایی دارد.

‌ارز‌های رمزپایه در ایران با وجود فعالیت در فضای خاکستری و سکوت رگولاتور بانکی و به صورت مخفیانه توانسته ‌اند محبوبیت بالایی را کسب کنند. تا جایی که به گفته پورابراهیمی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معامله پول ‌های رمز‌ پایه در یک سال اخیر توسط مردم باعث شده تا ارز از کشور خارج شود. این درحالی است که با توجه به شریعت اسلام و فقه اسلامی در زمینه تجارت و کسب و کار همواره مسائل بانکی باید چارچوب ‌های فقهی را رعایت کند. چرا که در اسلام برخی از امور مالی حرام محسوب می ‌شود. از مهم‌ ترین ممنوعیت‌های اسلام در حوزه مالی این است که باید به کسب سود مال یا همان ربا و سرمایه‌ گذاری در فعالیت ‌هایی که منافع عمومی در آن در نظر گرفته نشده، اشاره کرد.

بر این اساس یکی از دغدغه‌های اصلی پژوهشگران حوزه پولی و بانکی به خصوص در حوزه‌ های نوین، رعایت قوانین و مقررات اسلامی است تا فناوری‌های جدید با قوانین بانکداری اسلامی مطابق باشد و استفاده از آن توسط مراجع تقلید و مسئولان شورای فقهی بانک مرکزی بدون مشکل و حلال اعلام شود. لذا با توجه به اهمین این بالا و به جهت پاسخ به یکی از مهم ترین سوالات کاربران تصمیم گرفتیم تا نظر مراجع عظام تقلید را در پاسخ به سوالی مبنی بر حکم معاملات بیت کوین اعم از خرید و فروش و سرمایه گذاری در آن را جویا شویم. 

نظر مراجع تقلید در خصوص معاملات بیت کوین

  • آیت ‌الله مکارم شیرازی: «با توجه به ابهامات زیادی که بیت کوین دارد معامله آن اشکال دارد».
  • آیت ‌الله نوری همدانی: «ورود در این معاملات اشکال دارد».
  • آیت‌ الله هاشمی شاهرودی: «با توجه به ابهامات فراوانی که این نوع معامله دارد، استفاده از این پول جایز نیست».
  • آیت ‌الله وحید خراسانی: «خرید و فروش آن باطل است».
  • آیت‌ الله صافی گلپایگانی: «حرام و اکل مال به باطل است. والله العالم».
  • آیت‌الله شبیری زنجانی: «چنانچه استفاده از این‌گونه ارز‌ها نوعاً مفسده اقتصادی داشته یا خلاف قانون باشد، خرید و فروش آن اشکال دارد».

از سوی دفتر مقام معظم رهبری نیز نفیا و اثباتا نظری داده نشده است. بدین معنا که نه حکم به حرمت می ‌دهند و نه اجازه فعالیت را می‌ دهند؛ لذا وظیفه مقلدین معظم‌ له این است که از آنجا که مرجع تقلید نظر نداده، وظیفه عمل به احتیاط است، لذا ورود به این معامله برای مقلدین معظم ‌له حرام بوده و نباید وارد شوند یا می‌توانند با رعایت الاعلم فالاعلم به مجتهد جامع الشرایط دیگری رجوع کنند. لازم به ذکر است مطابق نظر معظم له رعایت قوانین رسمی کشور در این زمینه لازم الاجراست.

لازم به ذکر است از نظر بانک مرکزی کشور تاکنون بیت ‌کوین و سایر ارز‌های رمزینه و اینترنتی از سوی بانک مرکزی به‌عنوان ارز رسمی معرفی نشده‌ اند و این بانک هیچ گونه فعالیت و مشارکتی در خرید و فروش این ارز‌ها ندارد.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی حکم شرعی معاملات و خرید و فروش بیت کوین و سایر رمز ارز ها پرداختیم. با توجه به بررسی نظر چندی از مراجع تقلید متوجه شدیم که به طور کلی ورود به بازار رمز ارز ها به دلیل وجود ابهامات فراوان اشکال دارد. البته ذکر این نکته واجب است که خرید و فروش رمز ارز ها تا زمان نگارش این مقاله جرم نیست و منافاتی با قانون ندارد. ( هنوز هیچ قانونی مبنی بر منع خرید و فروش رمز ارز ها و بیت کوین به تصویب نرسیده و هیچ مجازاتی نیز برای آن وجود ندارد ). از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید، از شما سپاس گزاریم.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی