|

واکنش بازار سکه، ارز و سهام به آمدن فرزین

سقوط قیمت سکه و دلار؛ بازار سهام قربانی مدیریت بازار ارز

ریزش سنگین بورس در شرایطی رخ داد که در 5 روز پی در پی شاخص صعود قدرتمندی داشت و توانسته چند سقف مقاومت را پشت سر بگذارد.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- امروز شنبه دهم دی ماه در معاملات بورس تهران شاخص کل پس از 5 روز ریزش کرد و با کاهش 56 هزار و 819 واحدی تا سطح یک میلیون و 590 هزار و 495 واحد پائین آمد. .

شاخص کل هم وزن نیز با افت 11 هزار و 674 واحدی در رقم 469 هزار و 7 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با کاهش 290 واحدی در سطح 20 هزار و 126 واحد قرار گرفت.

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 194 نماد رشد قیمت داشتند و 470 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 29 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 71 درصد بازار افت قیمت داشتند.

علت سقوط بورس چه بود؟  

ریزش سنگین بورس در شرایطی رخ داد که در 5 روز پی در پی شاخص صعود قدرتمندی داشت و توانسته چند سقف مقاومت را پشت سر بگذارد. اما تعیین نرخ دستوری دلار نیمایی توسط رئیس کل جدید بانک مرکزی وضعیت را عوض کرد.

محمدرضا فرزین، رئیس پیشین بانک ملی، در انتهای هفته رئیس کل بانک مرکزی شد و در اولین اقدام قیمت دلار نیمایی را 28 هزار و 500 تومان تعیین کرد. در حالی که قیمت دلار در بازار آزاد به بالاتر از 40 هزار تومان رسیده بود و دلار نیمایی نیز تا نزدیکی 30 هزار تومان رشد کرده بود. پائین آوردن دستوری قیمت دلار نیمایی که شرکت‌های بورسی متأثر از آن هستند، اصلی‌ترین علت ریزش بازار در معاملات شنبه بود.

بورس

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

دلار امروز چقدر ریخت؟

فعالان بازار در حال حاضر دلار را ۴۰ هزار تومان می‌فروشند و ۳۹/۵۰۰ نیز می‌خرند.

یکی از دلالان در مورد پیش‌بینی خود از آینده بازار دلار می‌گوید: چیزی این روزها مشخص نیست، کسی حدس هم نمی‌زد پنجشنبه رئیس بانک مرکزی عوض شود و دلار بریزد، اما دلار خود را نگه دارید ممکن است دوباره افزایشی بشود.

یکی دیگر از فعالان هم نظری مشابه دارد؛ او می‌گوید: به احتمال زیاد دولت در حال ارزپاشی است، اما مگر چند روز می‌تواند قیمت دلار را کنترل کند؟ ممکن است دلار تا ماه آینده دوباره افزایشی شود.

کاهش قیمت دلار باعث شده سرمایه‌داران دلار تمایل بیشتری برای فروش پیدا کنند، با کاهش قیمت دلار غالب سرمایه‌گذاران بازار ارز فروشنده شده‌اند.

از بازار سکه چه خبر؟

بازار سکه هم اکنون روندی مشابه با دلار دارد و قیمت‌ها در ریل کاهشی قرار گرفته‌اند.یکی از فعالان بازار در مورد وضعیت کنونی بازار می‌گوید: قیمت‌ها که کاهشی شد مردم همه فروشنده شده‌اند، اما من احتمال می‌دهم قیمت‌ها دوباره افزایشی شوند.

در حال حاضر در صرافی‌های بازار فردوسی هر سکه حدود ۲۰ میلیون و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد و ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریداری می‌شود.

تعدادی دیگر از صرافان نیز معتقد هستند اگر مردم نیازی به پول خود ندارند فعلا دست نگه دارند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی