|

سیگنال مهم ریاض به غرب با توافق با ایران

توافق ایران و عربستان مقدمه‌‌ای برای بازگشت به برجام است؟

ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دوجانبه بین دو کشور به توافق رسیدند. یک کارشناس اقتصادی اثر این توافق بر اقتصاد ایران را بررسی می‌کند.…

لینک کوتاه کپی شد

روز گذشته سه کشور ایران، عربستان و چین با انتشار یک بیانیه سه‌جانبه از توافق ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دوجانبه و آغاز به‌کار دوباره سفارتخانه‌های دو کشور خبر دادند.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از تجارت نیوز؛ بر اساس این بیانیه -که حاصل مذاکرات پنج روزه ایران و عربستان در پکن بود- نمایندگان دو کشور توافق کردند که ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.

این توافق در حالی حاصل شده است که به عقیده بخش عمده کارشناسان، موضوع تحریم‌ها و کمرنگ شدن نقش ایران در مراودات جهانی در وضعیت کنونی اقتصاد ایران اثرگذاری منفی داشته و این توافق می‌تواند تا حدودی به بهبود این موضوع کمک کند.

در همین راستا، علی سعدوندی، کارشناس اقتصادی، در گفتگو با تجارت‌نیوز به بررسی اثر این توافق بر اقتصاد ایران و به‌ویژه شبکه بانکی کشور پرداخت.

اثر توافق در کوتاه‌مدت چیست؟

سعدوندی در ابتدا اظهار کرد: این توافق بیشتر یک توافق سیاسی برای برقراری روابط دیپلماتیک است. البته ما در گذشته نیز دو توافق جامع در زمینه امنیتی و اقتصادی با عربستان داشتیم که ظاهرا در توافق جدید، بنا شده که به توافق‌های گذشته هم برگردیم.

وی افزود: خبر توافق، خبر بسیار خوبی است اما تاثیر مستقیم آن در اقتصاد بیشتر به صورت تغییر انتظارات ظاهر خواهد شد و طول می‌کشد تا اثر آن را از نظر اقتصادی ببینیم. بنابراین در کوتاه‌مدت نمی‌توان تاثیر این توافق را زیاد دانست.

مقدمه‌ای برای احیای برجام؟

این کارشناس اقتصادی در ادامه تاکید کرد: اخباری منتشر شده است که پس از این توافق، سهل‌گیری‌هایی در امارات نسبت به مراودات با بانک‌های ایرانی به‌وجود آمده که این موضوع می‌تواند خبر مثبتی باشد. با این حال به نظر نمی‌رسد که در کوتاه‌مدت اتفاقی بیش از این بیفتد. مگر اینکه پیشرفت‌های جدی در برجام رخ دهد و حتی از برجام هم فراتر برویم و با قدرت‌های جهانی به یک توافق جامع، بلندمدت و پایدار برسیم.

وی همچنین افزود: از سوی دیگر عربستان همیشه مانع بزرگی در مسیر احیای برجام بوده و اگر این مانع برداشته شود، احتمال اینکه ایران با سرعت خوبی به برجام بازگردد وجود دارد.

آزادسازی منابع ارزی در پی توافق ایران و عربستان

یکی دیگر از خبرهای مهم اقتصادی در روز گذشته، آزادسازی 500 میلیون دلار از منابع ارزی مسدود شده ایران در عراق بود. به این ترتیب و با درنظر گرفتن 800 میلیون دلاری که پیش‌تر آزاد شده بود، مجموع این منابع آزاد شده به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

آزادسازی این منابع در حالی رخ داده است که کارشناسان اقتصادی، این موضوع را در پی توافق ایران و عربستان می‌دانند و به همین دلیل انتظار دارند که در آینده منابع ارزی بیشتری از کشورهای مختلف به ایران بازگردانده شود.

سعدوندی نیز با تایید این احتمال که آزادسازی این منابع در پی توافق ایران و عربستان بوده به تجارت‌نیوز گفت: در واقع این توافق می‌تواند قسمتی از یک پازل بزرگتر باشد که در این صورت نقش مثبتی در بازگشت ایران به جایگاه خود در منطقه و سطح جهان ایفا خواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که توافقات چندجانبه‌ای در حال شکل گرفتن هستند و توافق ایران و عربستان بخشی از این توافقات به شمار می‌آیند. این توافق در کنار مسائلی که در عراق و امارات صورت گرفته و همچنین تبادل زندانیان با آمریکا، تکه‌هایی از یک پازل هستند و امیدواریم که نتایج خوبی را در پی داشته باشند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی