|

راهنمای رابطه جنسی در دوران بارداری

رابطه در بارداری را از چه زمانی متوقف کنیم؟

زمانی که تصمیم به بچه‌دار شدن میگیرید؛ باید به همه جوانب آنفکر کنید. مثلا آیا رابطه در دوران بارداری برای شما خطرناک است یا نه!

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- زمانی که تصمیم به بچه‌دار شدن میگیرید؛ باید به همه جوانب آن فکر کرده و سپس اقدامات لازم را انجام  دهید. بارداری و پس از آن تولد نوزاد، زندگی هر زوجی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و چالش‌هایی را پیش رویشان قرار می‌دهد که میتواند رابطه زناشویی‌شان را نیز تهدید کند. این مسئله بر هیچکس پوشیده نیست که بسیاری از زنان در سه ماهه اول بارداری و حتی مدتی پس از آن، میل کمی به برقراری رابطه جنسی دارند. شایع‌ترین مشکلات این سه ماهه به کاهش ترشحات روان‌کننده و ناتوانی در رسیدن به ارگاسم گزارش شده است. با اینکه مردان بارداری را تجربه نمی‌کنند اما تحت تاثیر آن قرار گرفته و این مسئله در رابطه جنسی‌شان نیز نمود پیدا می‌کند و مشکلاتی نظیر زودانزالی و اختلال در نعوظ به سراغشان می‌اید.

از طرفی بسیاری از زوجین، برقراری رابطه را یک خطر برای سلامت جنین خود میدانند و متصورند که این کار، منجر به آسیب رساندن به فرزند دلبندشان می‌شود. اما واقعا چنین تصوری صحیح است؟ چه نکاتی در طی این 9 ماه وجود دارد که باید رعایت کرد؟ در این مقاله میخواهیم در این زمینه توضیحاتی را ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

052317_pregnant30s_THUMB_LARGE (1)

 

آسیب به جنین از طریق رابطه جنسی حقیقت دارد؟

یکی از بزرگ‌ترین ترس‌های زوجین که اغلب انها را وادار میکند بر میل و نیاز جنسی خود سرکوب بگذارند، آسیب دیدن جنین است. اما نیازی نیست به هیچ عنوان نگران باشید، برقراری رابطه جنسی تا زمانی که پزشک آن را ممنوع نکرده، هیچ آسیبی را به فرزند شما نمیرساند. جنین در داخل رحم در محیطی کاملا امن به حیات و رشد خود ادامه می‌دهد.

درواقع اگر سابقه سقط جنین، لکه بینی و هیچگونه خطری در این دوران گریبانگیر شما نشده، میتوانید با خیال راحت با همسرتان عشق بازی کنید.

چه زمانی توقف رابطه در بارداری الزامی است؟

پزشک متخصص زنان یا حتی ماما در صورتی که کوچک‌ترین خونریزی از واژن را مشاهده کند، دستور به توقف رابطه در دوران بارداری خواهد کرد. زیرا رابطه جنسی یکی از دلایلی‌ست که احتمال خونریزی، خصوصا زمانی که جفت در راه نوزاد قرار گرفته را بالا میبرد. حتی میتواند منجر به جمع شدن خون خارج از رگ شود.

البته عوامل دیگری نیز وجود دارد که پزشک متوقف کردن رابطه جنسی در دوران بارداری را صلاح میداند:

*پاره شدن کیسه آب: پاره شدن کیسه آب، ریسک هرگونه عفونت را چه برای مادر و چه برای جنین افزایش می‌دهد. از همین‌رو پس از بروز این اتفاق، رابطه جنسی باید متوقف شود.

*بروز مشکل در دهانه رحم: اگر دهانه رحم در دوران بارداری دچار مشکل شود؛ باید رابطه زناشویی متوقف شود. زیرا احتمال بروز زایمان پیش از موعد یا سقط جنین را افزایش می‌دهد.

در صورتی که مادر، دو قلو حامله باشد و از طرفی سابقه جدا شدن پیش از موعد جنین از رحم را دارد؛ اغلب توصیه می‌شود که در ماه‌های آخر بارداری، از برقراری رابطه جنسی پرهیز کنند.

رعایت-بهداشت-و-استفاده-از-کاندوم

رعایت بهداشت و استفاده از کاندوم

این مسئله بسیار حائز اهمیت است که در دوران حاملگی سلامت مادر و فرزند حفظ شود. درواقع تا حد امکان با رعایت بهداشت شخصی باید از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی جلوگیری کنند. اگر شریک زندگی آنها اخیرا یک بیماری مقاربتی را تجربه کرده و یا حتی شخص دیگری در زندگی و رابطه جنسی‌شان وجود دارد؛ حتما از کاندوم جهت جلوگیری از انتقال آن استفاده شود.

این مسئله به قدری جدی‌ست که این روزها کلاس‌های خاصی را برای مادران در بیمارستان‎‌ها برگزار می‌کنند و درخصوص این موضوع توضیحاتی را شرح می‌دهند.

فراموش نکنید؛ آن چیزی که بیش از همه اهمیت دارد، داشتن یک زایمان بی دردسر و دور از هرگونه مشکل و فرزندی سالم است!

بهترین زمان رابطه جنسی بعد از زایمان

زایمان یک اتفاق بزرگ در زندگی خانم‌هاست، برای همین برای بهبودی باید به آنها زمان بدهید. با گذشت زمان، بدن‌شان بهبود می‌یابد، دهانه رحم دوباره به حالت اولیه برمیگردد و خونریزی پس از زایمان متوقف شده و زخم‌های ناشی از عمل یا حتی پارگی واژینال ترمیم خواهد شد.

در این صورت آنها آمادگی خود را برای برقراری رابطه جنسی اعلام می‌کنند. مسلما نگهداری از یک نوزاد اصلا آسان نبوده و انرژی زیادی از آنها میگیرند. به آنها حق دهید که خسته باشند و دوست نداشته باشند که هیچگونه رابطه جنسی برقرار کنند.

کمی به مادران فرصت دهید؛ مسلما همه چیز به حالت اولیه برمیگردد. هر جراحتی برای بهبودی به زمان نیاز دارد.

ac-image-gd1603211604vR

و در آخر

به خاطر بسپارید؛ رابطه جنسی در دوران بارداری هیچ خطری را نه تنها به مادر بلکه به جنین هم نمیرساند. هرچقدر که بارداری به سمت ماه‌های آخر کشیده می‌شود، باید به سراغ حالت‌هایی بروید که احساس راحتی بیشتری در مادر به وجود می‌آید. حتی این امکان وجود دارد که مادران در ماه‌های مختلف مادران، تمایلات متفاوتی نسبت به رابطه جنسی نشان دهند. اینجاست که یک صحبت صادقانه و صریح میتواند به ادامه یک زندگی سالم جنسی در طول این 9 ماه بارداری کمک کند.

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی