|

آموزش مرحله به مرحله تهیه جوانه گندم / یه ماده غذایی فوق العاده رو در منزل درست کن

جوانه ها ارزش غذایی بالایی دارن و برای سلامت بدن بسیار مفید هستن. در این مقاله طرز تهیه مرحله به مرحله جوانه گندم در منزل رو یاد میگیری.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- با افزایش آگاهی انسان ها و بالا رفتن اطلاعات عمومی شون، تغییرات بزرگی در شیوه زندگی شون رخ داده. عده زیادی این روزا به ورزش و سالم خواری رو آوردن و سعی کردن به سلامتی و بهبود زندگی خودشون اهمیت بدن. همونطور که گفتیم سالم خواری موضوع مهمی هست که مورد توجه خیلی ها قرار داره. در چندین سال اخیر جوانه غلات در برنامه غذایی خیلی از انسان ها قرار گرفته و اثرات مثبت این ماده مغذی بیش از پیش آشکار شده. جوانه گندم، جوانه ماش، جوانه عدس، جوانه شبدر و... ارزش غذایی بالایی دارن و برای سلامت بدن بسیار مفید هستن. در این مقاله طرز تهیه مرحله به مرحله جوانه گندم در منزل رو بهتون آموزش میدیم. تا پایان همراه ما باشید.

javane-gandom7

خواص شگفت انگیز جوانه گندم

شاید بشه گفت جوانه گندم پرمصرف ترین جوانه غلات به حساب میاد که خواص بیشماری داره؛ تحقیقات دانشمندان نشون داده سلنیوم و منیزیم موجود در این جوانه در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان موثره. به اعتقاد برخی از متخصصان پوست، مو و زیبایی، جوانه گندم در درمان ریزش مو، رفع شوره سر و رفع انواع جوش صورت و ناراحتی های پوستی هم اثر مثبت زیادی داره.

جالبه بدونید کسانی که از یبوست، خستگی و بیحالی، کلسترول بالا و درد‌های عضلانی رنج می‌ برن، با مصرف جوانه گندم بهبود پیدا میکنن.

اگر قصد لاغری دارید، پودر جوانه گندم رو همراه با ماست یا سالاد کاهو ۱۰ دقیقه قبل از صرف غذا و اگر دلتون می خواد چاق بشین، اون رو ۱۰ دقیقه بعد از غذا میل کنید.

javane-gandom10

چرا در منزل جوانه گندم درست کنیم؟

مصرف بالای جوانه گندم توسط مردم باعث شده تا این ماده ارزشمند غذایی در اکثر سوپرمارکت‌ های بزرگ در بسته‌ بندی های آماده به فروش برسه اما قطعا درست کردن اون در منزل مزایایی داره.

درست کردن جوانه گندم در خونه علاوه بر صرفه اقتصادی اون، شما رو از سالم و بهداشتی بودن محصول نهایی مطمئن می کنه. اگر در منزل فرزند خردسال دارید، این کار تجربه و سرگرمی جالبی برای او خواهد بود. ضمن اینکه پروسه تهیه جوانه گندم کوتاهه و این موضوع هم مزیت دیگه تهیه این جوانه در منزل هست.

javane-gandom5

مواد لازم برای تهیه جوانه گندم

گندم کامل نصف فنجان

آب (ترجیحا تصفیه ‌شده)

وسایل لازم برای تهیه جوانه گندم

پیمانه یا فنجان اندازه‌گیری

صافی یا آبکش

کاسه برای خیساندن گندم

شیشهٔ دهن ‌گشاد ۱ لیتری

سرپوش مناسب مانند توری سیمی یا پارچهٔ تنظیف و کش لاستیکی یا نوار و پیچ فلزی (برای محکم کردن سرپوش روی شیشه)

کاسه‌ برای خالی کردن آب اضافه

طرز تهیه جوانه گندم

مرحله اول

ابتدا گندم رو داخل آبکش ریخته و کاملا می شوییم. سپس گندم ها رو داخل کاسه ای ریخته و روی اون آب می ریزیم به طوری که چند سانت آب روی گندم ها رو بگیره. گندم ها حدود 12 ساعت باید داخل آب بمونن.

javane-gandom2jpg

مرحله دوم

گندم ها رو مجددا داخل آبکش ریخته و کاملا می شوییم. گندم ها رو بدون آب داخل ظرف شیشه ای یک لیتری ریخته و در ظرف شیشه ‌ای رو با توری سیمی یا پارچه تنظیف دولایه که با کش لاستیکی یا نوار فلزی و پیچ محکم شده می پوشونیم.

javane-gandom3

مرحله سوم

ظرف شیشه ‌ای رو با زاویه‌ ای وارونه می کنیم که آب اضافی اون خارج بشه و هوا گردش داشته باشه. ظرف رو داخل کاسه ‌ای می ذاریم تا آب اضافه وارد اون بشه. پس از خارج شدن آب اضافه، ظرف شیشه ‌ای رو در جایی دور از نور مستقیم قرار میدیم. بهتره دمای هوای محلی که ظرف رو در اون قرار میدیم، بین ۲۰ تا ۲۴ درجه سانتیگراد باشه.

javane-gandom4

مرحله چهارم

هر ۱۲ ساعت یک بار داخل ظرف آب می ریزیم و به‌ صورت چرخشی اون رو تکون میدیم تا تمام دانه‌ های گندم شسته بشن و بعد آب رو بیرون می ریزیم و ظرف رو مانند مرحله سوم وارونه می کنیم.

مرحله پنجم

یک تا 5 روز زمان لازمه تا گندم ها جوانه بزنن و برای مصرف آماده بشن. وقتی اندازه جوانه به میزان دلخواه رسید اونها رو شسته و در یخچال نگهداری می کنیم. اگر جوانه گندم بوی بدی گرفت یا لزج شد باید اونها رو دور بریزیم.

javane-gandom6

می تونیم جوانه ها رو در دستگاه میوه‌ خشک‌ کن یا داخل فر با دمای پایین خشک کرده و سپس اونها رو آسیاب کنیم و آرد جوانه گندم داشته باشیم.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی