|

اگر از وابستگی خسته‌اید؛ بخوانید!

چگونه با وابستگی به آدم ها رو به رو شویم؟

در این مقاله، وابستگی و انواع اش را بررسی می کنیم. سپس به روش های مواجهه صحیح با آن می پردازیم.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- تا به حال حس کرده اید که حتی ساده ترین و شخصی ترین کار های روزمره تان را نمی توانید بدون حضور و  کمک دیگران انجام دهید؟ آیا شادی، آرامش و یا رضایت تان در گرو توجه و تایید فرد یا افراد دیگری است؟ شاید بازخورد های زیادی دریافت کرده باشید مبنی بر این که انسان وابسته ای هستید...

وابستگی چیست؟

وابستگی یعنی بدون حضور یک عامل خارجی، نتوانیم نیاز های خود را برآورده سازیم. در کنار وابستگی به خانواده، ممکن است وابستگی به یک شریک عاطفی ، دوست و یا حتی یک محیط را هم تجربه کنیم. همچنین وابستگی به یک جمع یا گروه و شئ یا اشیائی خاص و حتی  یک عادت. وابستگی در درجات شدید تر، تبدیل به اعتیاد می شود.

 

آیا وابستگی بیماری است؟

همه انسان ها، کم و بیش حس وابستگی را تجربه می کنند. همه ما در سال های اولیه زندگیمان وابستگی های شدیدی به والدین و یا سرپرستمان داریم. اما با طی کردن مراحل نوجوانی و پیدایش نیاز به استقلال و حفظ فردیت، کم کم وابستگی هایمان محو تر می شوند. اما بسیاری از افراد که مراحل استقلال را در دوره نوجوانی به درستی سپری نکرده باشند، همچنان بار ها و بار ها در دام وابستگی های شدید و دردناک گرفتار می شوند. اما جای نگرانی نیست. این موضوع با آگاهی و تمرین، بهبود می یابد.

گاهی وابستگی با احساس عشق اشتباه گرفته می شود. تفاوت آن ها در این است که فرد عاشق، احساس دلبستگی دارد و این طبیعی است که به طور مثال، با نزدیک بودن به محبوبش احساس شادی و رضایت بیشتری نسبت به معمول داشته باشد. اما فرد وابسته، در صورت دور بودن از فرد موردنظرش، نمی تواند آرامش و قرار داشته باشد و آشفته حال و پریشان می شود. همچنین، دائما نگران است که آن فرد را از دست بدهد. پس ممکن است حتی وقتی نزدیک به او هست، باز هم احساس اضطراب و استیصال داشته باشد.

اگر در رابطه ای هستید که خود را گرفتار وابستگی حس می کنید، ناامید نباشید.

در ادامه چندین راهکار را برای شما معرفی می کنیم:

ترس

ریشه تمام وابستگی های انسان، ترس است. پس قدم اول، شناخت ترس هایتان و سپس رویارویی با آن ترس می باشد. تصور کنید که اگر آن چیزی که بهش وابسته هستید را دیگر در اختیار نداشته باشید، چه می شود؟ اگر با ترس های تان رو به رو شوید، در می یابید که هنوز زنده هستید، اما آن ترس که موجب ضعف و کاهش عزت نفس تان می شد، دیگر وجود ندارد.

خلوت با خویش

زمانی را در تنهایی به خودتان اختصاص دهید. به نیاز های حقیقی تان توجه کنید و آن ها را بشناسید. بین چیز هایی که می خواهید و چیز هایی که عمیقا نیاز دارید، تمایز قائل شوید و آن ها را اولویت بندی کنید.

پیشنهاد می شود: خطاهای شناختی خود را بشناسید!

تقویت هویت فردی

سعی کنید تعریف دقیق و نزدیکی برای شخصیت خود و جزئیاتش داشته باشید. عادات، الگو های فکری و کلامی تکرار شونده، علایق و سلایق خود را روی کاغذ بنویسید و دائما خود را مورد ارزیابی قرار دهید. سعی کنید از منطقه امن خود کمی بیشتر خارج شوید و از تجربیات جدید در کنار احتیاط به اندازه، واهمه نداشته باشید.

کنترلگری را کنار بگذارید

افراد وابسته، اغلب در تلاشند تا انسان ها یا موقعیت ها را در کنترل خودشان در بیاورند. این حس از عدم امنیت نشات می گیرد و همچنین کمبود عزت نفس. چرا که همه انسان ها طبیعتا آزادند که انتخاب کنند و هیچکس این اجازه را ندارد که مانع آن ها شود. پس اگر حس حسادت و کنترلگری در قبال دیگران پیدا کردید، دلیلش را در درون خود پیدا کنید و دنیای بیرون را به حال خودش رها کنید. به خودتان یادآور شوید که حقیقتا نیازی به دیگران ندارید و از پس خودتان و تنهایی تان به درستی بر می آیید.

از مشورت گرفتن امتناع نکنید

اگر احساس کردید که موقعیت تان پیچیده است و به تنهایی نمی توانید با وابستگی تان کنار بیایید، می توانید روی یک مشاور یا دوست مورد اطمینان تان حساب کنید. چرا که او یحتمل با خونسردی و از بیرون به ماجرای شما نگاه می کند و راهنمایی منطقی ای را در اختیارتان می گذارد.

مسوولیت احساستان را بپذیرید

این حس وابستگی مال شماست. در زندگی شما پیش آمده تا در نهایت قوی ترتان کند به شرطی که بپذیرید، این تنها شما هستید که می توانید درمانش کنید. پس انگشت اتهام تان را از دنیای بیرون بردارید و به درون خود نگاه عمیق بیندازید. شما جادوگر زندگی خویش هستید و اگر اراده کنید می توانید دنیای خویش را متحول سازید. و دیگران نه تنها وظیفه ای ندارند که حال شما را بهتر کنند، بلکه توانش را هم ندارند. پس با نگرش مسوولانه و آگاهانه با مسئله وابستگی تان مواجه شوید.

به نیاز های حقیقی تان توجه کافی داشته باشید

برای افزایش حس عزت نفس و خودارزشمندی، بهتر است لیستی از کارهایی که حال بهتری به شما می دهد را یادداشت کنید. این لیست می تواند شامل گوش دادن به موزیک، مراقبت از گیاهان، آشپزی و غیره باشد. سعی کنید از مصرف دخانیات و الکل و یا جایگزین کردن وابستگی تان با وابستگی دیگر، اجتناب کنید.

پیشنهاد می شود: چرا احساسات منفی داریم؟

روی عزت نفس تان کار کنید

به خودتان یادآور شوید که چه توانایی هایی دارید و تا به حال چه دست آورد هایی داشتید. اگر احساس تهی بودن و بی کفایتی دارید، نگران نباشید. هیچ گاه برای کشف استعدادهایتان دیر نیست. خودشناسی را اولیویت قرار دهید و در این راستا، قابلیت هایتان را رشد دهید.

توقع تان را پایین بیاورید

سعی کنید به آدم ها به دید کلی نگاه کنید. هیچکس کامل نیست و همه انسان ها دارای محدودیت هستند. پس انتظار نداشته باشید که همه چیز بر طبق ایده آل های ذهنی تان پیش رود. همیشه احتمال این را بدهید که ممکن است با یک تغیر رفتار و یا تغیر لحن از سمت دیگران سورپرایز شوید.

برنامه ریزی  داشته باشید

برای انتخاب های تان ارزش قائل باشید و اجازه ندهید که همیشه جریان شما را با خودش حرکت دهد. انعطاف پذیر بودن در جای مناسبش مفید است اما نباید باعث شود که مرز یا برنامه مشخصی را از قبل برای خودتان تعیین نکرده باشید.

دایره اجتماعی تان را گسترش دهید

اگر احساس خلا یا تنهایی دارید، می توانید با توجه به سلایق تان جمع ها و گروه هایی را پیدا کنید و در آن ها به فعایت بپردازید و وقت تان را سپری کنید. اما مراقب باشید که وابستگی های جدید، به زندگی تان اضافه نشود.

کمک داوطلبانه

بخشش و کمک به دیگران و نیازمندان، حس و حال بهتری را به شما اهدا می کند. پس از این موضوع غافل نباشید و اگر متوجه شدید که کاری از دست تان برای دیگران بر می آید، دریغ نکنید. این موضوع حتی می تواند شامل غذا دادن به گربه های خیابونی هم باشد.

اهداف تازه ای را برای خودتان بسازید

الان بهترین موقعیت است که علاوه بر تمرین در لحظه بودن، نگاه خوشبینانه ای را نیز به سوی آینده داشته باشید. خود را در یک سال بعد و سپس 5 سال بعد تصور کنید. سعی کنید آرمان های بلندی داشته باشید و در جهت شان تلاش کنید تا محقق شود. مثلا حرفه جدیدی را شروع کنید.

از دلبستگی های جدید نهراسید

هنگامی که به سلامتی، این وابستگی را پشت سر گذاشتید، راه را برای ورود افراد جدید به زندگیتان، محدود نکنید. زندگی سراسر تجربه است. پس در جریان باشید. سعی کنید این بار آگاهانه تر با دلبستگی هایتان رو به شوید و به افرادی رو بیارید که حس متقابل به شما داشته باشند.

موفق باشید...

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی