|

سلول درمانی؛ امیدی تازه برای درمان کرونا

استفاده از سلول ‌های بنیادی برای تقویت سیستم ایمنی، فرضیه‌ ای که امید های زیادی برای درمان بیماری کووید 19 را زنده نگه داشته است.

لینک کوتاه کپی شد
1

کمپانی درمانی Celularity مستقر در نیوجرسی اعلام کرده است که مجوزات لازم برای آزمایشات بالینی مبنی بر سلول درمانی برای مبارزه با کووید19 را به تازگی از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) دریافت کرده است.

 

article

 

پروژه­ای با نام CYNK-001 توسط این شرکت آمریکایی در حال بررسی وضعیت­های درمانی است تا پس از آن به سرعت وارد مراحل بالینی شود و بتواند به افرادی که از این بیماری رنج می­برند کمک کرده باشد. پروژه­ای که این شرکت در حال انجام آزمایشات آن است در طبقه­‌بندی سلول درمانی یا Cell Therapy برای درمان این بیماری قرار می­گیرد. اما اینکه تا چه اندازه می­تواند قلب تپنده‌ی ویروس را هدف قرار دهد و به سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با ویروس جانی تازه ببخشد در هاله‌­ای از ابهام قرار دارد.

این رویکرد درمانی چگونه عمل می­کند؟ چه موانعی بر سر راه آن قرار دارد؟ و تا چه اندازه باید به آن امیدوار بود؟ همه اینها سوالاتی هستند که در این مقاله به آن­ها پاسخ داده شده است.

 

سلول بنیادی چیست؟

سلول­های بنیادی (Stem Cells) سلول­هایی با قابلیت فراوان برای تبدیل شدن به انواع دیگر سلول­ها که قادر هستند بافت­های مختلف بدن را ایجاد کنند، هستند. بعبارت دیگر تمامی سلول­های بدن از یک سلول بنیادی جنینی با این قابلیت مشتق شده ­اند.

سلول­های بنیادی سلول­هایی هستند که بر اساس دو ویژگی شناخته می­شوند. اول آن که این سلول ها قادرند تا با تقسیم خود سلول­های دیگر بسیاری که همگی مشابه با همان سلول اولیه و دارای خاصیت خود تجدید شوندگی هستند را تولید کنند. این ویژگی باعث می­شود که همواره مخزن سلول­های بنیادی بدن حفظ گردد.

دوم اینکه سلول­ها می­توانند بالغ شده و به سلول­های دیگری که عملکرد خاصی را بر عهده دارند تبدیل شوند. مانند سلول­های عضله قلب، عصب و پوست. این ویژگی نیز به دلیل نیاز جایگزینی سلول های فرسوده یا مرده با سلول های جوان، دارای عملکرد ویژه است.

 

سلول درمانی چیست؟

 

2

سلول درمانی به پیوند سلول زنده از خود فرد یا فرد سالم دیگر با هدف بازسازی بافت بدن گفته می­شود. سلول ها کارخانه های قدرتمندی هستند که می توانند اثرات درمانی را از طریق روش­های متعددی اعمال نمایند. سلول ها می توانند در محل آسیب قرار گرفته، مواد محرک رشد ترشح کنند و در برخی موارد به سلول­های دیگری تبدیل شوند. این تطبیق پذیری باعث می­شود سلول درمانی به طور قدرتمندی عمل کند و امکان بالایی برای درمان بیماری­های غیر قابل برگشت را فراهم‌ نماید. بازسازی بافت­های آسیب دیده­، کمک به افزایش قدرت سیستم ایمنی در مبارزه با عفونت­ها و از بین بردن سلول­های سرطانی و همچنین تعدیل و تنظیم آن در بیماری­های خودایمنی از جمله اهداف متخصصان در این حیطه به شمار می­رود.

 

ارتباط سلول درمانی در مبارزه با کرونا ویروس جدید چیست؟

در بدن انسان نوع خاصی از سلول­های سیستم ایمنی بنام سلول­های کشنده­ی طبیعی یا Natural Killer Cell (NKC) وظیفه دفاع در برابر سلول­­های سرطانی شده و همچنین سلول­هایی که گرفتار ویروس­ها شده­‌اند را دارند. این سربازان سیستم ایمنی در اولین لحظات ورود ویروس به بدن فعال شده و گسترش می­یابند. گیرنده‌­ها همچون رادارها بر سطح این سلول­ها پدید آمده و کوچکترین آلودگی ناشی از ویروس­ها را شناسایی کرده و سلول آلوده به ویروس را از بین می­برند.

در روش­های معمول سلول درمانی سلول­های صلاحیت دار سیستم ایمنی از خون فرد گرفته شده و در محیط آزمایشگاه در یک پروسه‌­ی پر زحمت و طولانی به سلول­هایی بدل می­شوند که بتوانند با قدرت بیشتری، ویروس، باکتری و یا سلول سرطانی را شناسایی کنند؛ این سلول­ها دوباره به بدن فرد برای انجام وظایف تعریف شده بازگردانده می­شوند.

اما هدف این شرکت برای آغاز این پروژه بر مبنای موفقیت­هایی است که سال­های گذشته با همین روش در مبارزه با بیماری­هایی همچون تومورهای مغزی بدست آورده است.

سلول­های بنیادی بسیاری در بافت جفت قرار دارند و استفاده از آن­ها پژوهشگران را با مسائل اخلاقی چندانی مواجه نخواهد کرد.

3

در این رویکرد درمانی، سلول­های کشنده­ی طبیعی (NKC) از سلول­های بنیادی خون ساز جفت انسان (placental hematopoietic stem cells) مشتق شده و سپس به افراد که مبتلا به بیماری کووید19 هستند تزریق می­شود. این سلول­­ها به کمک سیستم ایمنی می­شتابند و به اجزای مختلف آن این قدرت را می­دهند که جان تازه‌­ای در برابر ویروس بگیرند.

یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی اظهار داشته است که این روش درمانی می­تواند دریچه‌­ای نو در برابر دانش ما در مبارزه با این ویروس ایفا کند و آن چیزی که این رویکرد را از سایر روش­ها جدا می­سازد، سهولت ساخت سلول­های NKC در مقیاس بالا، نگهداری راحت­‌تر این سلول­ها در محیط­های آزمایشگاهی و همچنین استفاده از آن برای همه‌­ی افراد مبتلا بدون نیاز به پروسه‌­ی شخصی سازی است.

 

چه موانعی بر سر راه این روش قرار دارد؟

 

4

با وجود شواهد علمی برای این روش اما منتقدان این پروژه عقیده دارند در کنار منطقی بودن ایده‌­ی این رویکرد درمانی، امکان دارد در مواردی به تشدید وضعیت بیماران منجر شود.

در بیماری کووید19 ما با یک پاسخ افسار گسیخته­‌ی سیستم ایمنی مواجه هستیم؛ پاسخی که در علم ایمونولوژی از آن تحت عنوان طوفان سایتوکاینی (Cytokine Storm) یاد می­شود.

پروفوسور Yokoyama، ایمونولوژیست در دانشکده پزشکی واشنگتن از این پروژه بعنوان یک ایده‌­ی قابل توجه یاد کرده است و اظهار داشته است که باید ببینیم پاسخ این ویروس هوشمند در مقابل CYNK-001 چه خواهد بود؛ کنترل ویروس و یا همدستی با آن!؟

 

 

References: Forbes, cnbc

 

 

 

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی