|

هریک از سین های سفره هفت سین سنبل چه چیزی است؟

در هر خانواده ایرانی این رسم پایدار است که برای آغاز سال جدید سفره ای با معنی خاص به نام سفره هفت سین پهن می کنند.

لینک کوتاه کپی شد

همه ی ما با این سنت دیرینه آشنایی داریم و در پایان هرسال برای آغاز سالی نو و پربرکت سفره ای زیبا و پرمعنی به نام سفره هفت سین را پهن می کنیم. اجزای این سفره در اصل 7 مورد است اما در طی این سال ها تغییراتی داشته و چند مورد دیگر به آن اضافه شده است البته این سفره معنی خاصی برای ما ایرانیان دارد. هر کدام از وسایل این سفره دارای معنای خاصی است. اگر شما هم به دنبال این هستی که با معنا و سنبل این وسایل آشنا شوید در ادامه متن با ماهمراه باشید.

دلیل تغییر هفت شین به هفت سین

در دوران ساسانیان و پیش از اسلام ایرانیان سفره ای به نام «هفت شین» می گستراندند که شامل شمع، شراب، شهد، شمشاد، شربت، شقایق بوده است. پس از آمدن اسلام به ایران و حرام اعلام شدن «شراب» آنها، خواهر و همزاد شراب را که سرکه می شد، بر سر سفره قرار می دادند و اینگونه شین به سین تغییر پیدا کرد.

4922e539-dbb6-4530-a389-40bf1c40c7ae_None

هفت سین نشانه چیست

از آنجا که سفره هفت سین باقی مانده ای از سنت ها و باورهای قدیمی ایرانیان است، طبق باوری صفت های پاک اهورامزدا و نمادهایشان را جزو نمادهای اجزای سفره هفت سین می دانند. در این باور، نمادها و معانی زیر وجود دارد:

سیر عنوان و نام اهورامزدا

سیب عنوان و نام سپندارمذ

سبزی عنوان و نام فرشته اردیبهشت

سنجد عنوان و نام فرشته خرداد

سرکه عنوان و نام فرشته امرداد

سمنو عنوان و نام فرشته شهریور

سماق عنوان و نام فرشته بهمن

اما حالا نشانه اجزای هفت سین فرق کرده و از گذاشتن آن ها معنایی دیگر استنباط می شود. همچنین در چیدمان سفره هفت سین تفاوت هایی هست و در گذاشتن سنجد، سنبل و سرکه اختلاف نظرهایی وجود دارد.

نماد هر یک از اجزای سفره هفت سین چیست؟

نماد اجزای اصلی سفره هفت سین در متن زیر امده است:

سنجد

سنجد را به این نیت در سفره هفت سین می گذارند که  هر کسی با خویشتن عهد کند، با آغاز سال جدید هر کاری را سنجیده انجام دهد؛ چرا که سنجد نماد سنجیده عمل کردن و نشانه گرایش به عقل است.

سنجد نماد فرزانگی و زایش میوه‌ای است که وقتی بارور می‌شود و بویش در فضا پراکنده می‌شود. پرورش دهنده قوای احساسی آدمی نیز هست. به همین دلیل برخی بر این باورند که سنجدی که سر سفره هفت سین گذاشته می‌شود، نماد عشق انسان‌ها به یکدیگر نیز است.

ac-image-Ya15672589554d

سبزه

سبزه نمادی از سرسبزی، برکت، روزی و نشاط است. این سبزه را در سفره هفت سین به نشانه پیوند میان بشریت و نیکو سیرتی می گذارند. ایرانیان معتقدند که وجود سبزه در سفره هفت‌سین، شادابی و خرمی را در طول سال به همراه دارد. مرسوم است که سبزه را تا روز سیزدهم نوروز که سیزده‌ به‌ در خوانده می‌شود نگاه داشته و همراه با آن بدی‌ها و کدورت‌ها را دور بریزند. همچنین برخی معتقدند که گره زدن سبزه در روز سیزده‌ به‌ در سبب باز شدن بخت جوانان دم بخت می‌شود

1519514728394808930

سمنو

سمنو از جوانه های تازه رسیده گندم تهیه می شود و نماد زایش و باروری گیاهان و فراوانی خوراک و غذاهای خوب و پر نیرو است.

تزیین سمنو

سیر

سیر سَمبل اهورا مزدا و نمادی از تندرستی و سلامت است. اغلب پیشینیان از خواص دارویی سیر به منظور درمان برخی از بیماری ها استفاده می نمودند؛ از این رو می توان از این ماده برای داشتن سالی بدون بیماری بر روی سفره هفت سین استفاده نمود.

sir

سماق

سماق که سرخی خورشید هنگام طلوع را به یاد ما می اندازد، نماد طلوع و آغاز دوباره است و انسان را به شروعی دوباره و پرانرژی دعوت می کند

11524674_468

سیب

سیب نماد سلامتی و تندرستی بوده و وجود آن در میان هفت سین به منظور تندرستی اعضای خانواده در سال جدید است تا آن ها را از گزند آسیب و بیماری حفظ نماید.

937105_303 (1)

سرکه

سرکه نماد پذیرش ناملایمات و نماد رضا و تسلیم است . واقف براین نکته هستیم که زندگی پیوسته توام با رنج و مشقت و زح­مت است و هیچ انسان متعهد و بامسئولیتی نیست که بدون دغدغه بتواند به زندگی ادامه دهد . خداوند زمین وآسمان و انسان را آسوده و بی غم نیافرید و سرکه گویای نکته ایست از تسلیم دربرابر رخدادهای ناگوار زندگی .

misc-39565110-0-En1

نماد بقیه ی اجزای سفره هفت سین

سنبل

سنبل یادآور شادی، طراوت، باروری و نیک خویی ست. عطر خوش سنبل هنگام تحویل سال سالی نیکو و پربرکت را نوید خواهد داد.

سکه

سکه نماد رزق و روزی، برکت و پرباری باشد. با قرار دادن سکه در سفره هفت سین نوروزی، سالی پرثمر و پربرکت را آرزو می کنیم.

تخم مرغ ( نشانه باروری )

آیینه ( نشانه روشنایی )

حافظ و قرآن ( نشانه ایمان و اعتقاد )

شمع ( نشانه روشن فکری و مظهر نور و روشنایی )

ماهی ( نشانه زندگی و نماد تازگی، شادابی و تکاپو )

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی