|

کار سخت مجیدی برای یک برد بزرگ؛ همه امیدها به ساق های قاسمی‌نژاد

استقلال

نکته مهم در مورد خط حمله استقلال اینکه قاسمی‌نژاد بعد از گرفتن کرونا هنوز به شرایط ایده‌آل نرسیده و کادر فنی در تلاشند تا او را برسانند.

لینک کوتاه کپی شد

تیم فوتبال استقلال طبق برنامه از یکشنبه گذشته برای برگزاری اردوی چند روزه قبل از دیدار با الهلال عربستان در مرحله یک‌ هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا راهی دبی شد. استقلال پس از ناکامی در فینال جام حذفی، دچار تغییرات زیادی شد. ستاره‌هایی چون مهدی قایدی، مسعود ریگی، شیخ دیاباته، هروویه میلیچ و محمد نادری از جمع آبی‌پوشان جدا شدند و فرشید اسماعیلی نیز سرانجام در لیست تمدیدی‌ها قرار نگرفت.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از فرهیختگان، قرار بود طبق مصوبه هیات‌ مدیره استقلال، با جدایی قایدی چند بازیکن خارجی از جمله شیمبا جذب شوند، اما این اتفاق نیفتاد تا فرهاد مجیدی بار دیگر از وضعیت تیمش و مدیریت باشگاه انتقاد کند. همچنین برخلاف وعده‌های داده شده، پولی به بازیکنان جدید داده نشد تا وضعیت آبی‌پوشان در آستانه بازی با الهلال مطلوب نباشد. حریفی که با جذب ستاره‌های گرانقیمت به دنبال رسیدن به فینال لیگ قهرمانان آسیا است.

بر همین اساس ملکیان، رئیس هیات‌ مدیره استقلال قول داده بود تا یک مهاجم فوق‌ حرفه‌ای به جمع شاگردان مجیدی اضافه شود اما اینکه چه زمانی این اتفاق بیفتد به نظر می‌رسد این موضوع به بعد از دیدار با الهلال موکول شده هر چند اگر این اتفاق هم بیفتد مطمئنا این بازیکن نمی‌تواند در صورت برتری آبی‌پوشان مقابل نماینده عربستان در ادامه رقابت‌های لیگ قهرمانان، استقلال را همراهی کند. این در حالی است که به خاطر مشکلات مالی رشید‌ مظاهری نیز قرارداد خود را با آبی‌پوشان به صورت یک‌ طرفه فسخ کرده و در مسیر پیوستن به تیم دیگری قرار دارد. در زیر نگاهی به وضعیت نقل‌وانتقالات استقلال تا امروز داریم.

بازیکنان جذب شده: علیرضا رضایی، عارف آقاسی، زبیر نیک‌نفس، محمدرضا آزادی، امین قاسمی‌نژاد، جعفر سلمانی، امیرحسین حسین‌زاده و ابوالفضل جلالی.

بازیکنان جدا شده: داریوش شجاعیان، فرشید اسماعیلی، محمد نادری، شیخ دیاباته، هروویه میلیچ، مهدی قایدی، مسعود ریگی و رشید مظاهری.

همان‌طور که اشاره شد تاکنون 8 بازیکن جدید به تیم فرهاد مجیدی اضافه و 9 نفر نیز جدا شده‌اند. در ادامه وضعیت بازیکنان در پست‌های مختلف را بررسی می‌کنیم.

دروازه‌بان: سیدحسین حسینی و علیرضا رضایی.

مدافعان میانی: سیاوش یزدانی، محمدحسین مرادمند، محمد آقاسی و محمد دانشگر.

مدافع چپ: متین کریم‌زاده، بابک مرادی، ابوالفضل جلالی و جعفر سلمانی(البته جلالی به دلیل مصدومیت در بازی با الهلال حضور ندارد. سلمانی و مرادی هم در پست دفاع چپ و هم وینگر قابلیت بازی دارند).

مدافع راست: وریا غفوری و احمد موسوی و آرش داج‌لیری.

هافبک‌های میانی: آرش رضاوند، زبیر نیک‌نفس، مهدی مهدی‌پور، سعید مهری و سینا خادم‌پور.

وینگرهای چپ و راست: جعفر سلمانی، بابک مرادی، سبحان خاقانی و امیرحسین حسین‌زاده.

مهاجمان: ارسلان مطهری، امین قاسمی‌نژاد، آرمان رمضانی و محمدرضا آزادی.

با این تفاسیر در فاصله ۵ روز مانده به دیدار با الهلال نگاهی می‌اندازیم به ترکیب بازیکنان استقلال و بررسی خطوط این تیم و این احتمال که در بازی مقابل نماینده عربستان در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا کدام بازیکنان در ترکیب ثابت استقلال به میدان خواهند رفت، با این توضیح که به احتمال بسیار زیاد و مانند رقابت‌های لیگ و جام حذفی آبی‌پوشان در این دیدار نیز با ترکیب سه دفاعه و احتمالا با سیستم 2-5-3 در مقابل حریف قدرتمند عربستانی به میدان خواهند رفت.

رشید رفت، رضایی گلر دوم شد

علیرضا رضایی دروازه‌بان فصل گذشته پیکان یکی از خریدهای استقلال در نقل‌وانتقالات تابستانی بود. این درحالی است که رشید مظاهری و سیدحسین حسینی دو دروازه‌بان مطرح استقلال بعد از اتمام نقل‌وانتقالات باشگاه در استقلال ماندگار شدند تا شانس حضور رضایی در ترکیب عملا از دست برود. در این شرایط شایعات زیادی پیرامون حضور قرضی رضایی در تیم‌های لیگ برتری به گوش می‌رسید و بازی نکردن رضایی برای تیمش در بازی دوستانه مقابل امیدهای این باشگاه به این موضوع دامن زد.

استقلال قبل از اعزام به دبی در یک بازی تدارکاتی مقابل تیم امید این باشگاه قرار گرفت که نکته قابل توجه حضور علیرضا رضایی در ترکیب امیدهای باشگاه بود! در ترکیب بزرگسالان استقلال یک نیمه مظاهری ویک نیمه حسینی به میدان رفتند و رضایی جایی در این فهرست نداشت تا او در ترکیب تیم امیدهای استقلال به میدان برود.

رضایی فصل گذشته گلر اول پیکان بود و بعد از پیوستن به استقلال موجبات تعریف و تمجید فرهاد مجیدی را هم فراهم کرد و سرمربی استقلالی‌ها از او به‌عنوان آینده دروازه‌بانی ایران نام برد. طبعا وی علاقه دارد تا همچون فصل گذشته که دروازه‌بان اول پیکان بود، در فصل جاری نیز حداقل چند بازی انجام بدهد اما این شانس با حضور همزمان مظاهری و حسینی در استقلال برایش از دست رفته تلقی می‌شد.

با این حال با جدایی رشید از استقلال به واسطه فسخ یک‌طرفه قراردادش حالا رضایی بعد از سیدحسین به گلر دوم استقلالی‌ها تبدیل شده و این فرصت را خواهد داشت تا مثل پیکان در آینده نزدیک در ترکیب استقلال هم بدرخشد. با این وضعیت به‌طور حتم سیدحسین حسینی به‌عنوان دروازه‌بان در بازی مقابل الهلال استقلال را همراهی خواهد کرد. این درحالی است که تا پیش از اینکه رشید مظاهری در اردوی استقلال حضور داشت از او به‌عنوان گلر اول استقلال در این دیدار بزرگ یاد می‌شد.

بحران دفاعی

اعضای تیم استقلال در شرایطی برای برپایی اردوی تدارکاتی قبل از مصاف با الهلال عربستان آماده می‌شوند که در اردوی این تیم تا دیروز خبری از مدافع وسط تخصصی نبود! در جریان سفر به امارات، محمد دانشگر و محمدحسین مرادمند دو مدافع وسط استقلال بودند که در اعتراض به مسائل مالی حاضر نشدند با تیم به این اردو بروند. در این خصوص عنوان شد که دانشگر به خاطر پیشنهاد خارجی که به دستش رسیده، درخواست جدایی داده که البته دیروز تاکید کرد که پیشنهادی نداشته و مرادمند هم به خاطر مشکلاتی که بر سر چک رضایتنامه‌اش به پدیده مشهد برایش ایجاد شده با اعضای استقلال به دبی نرفت.

این در شرایطی است که سیاوش یزدانی و عارف آقاسی دو مدافع وسط دیگر استقلال هم در اردوی تیم ملی حضور دارند و به قطر رفته‌اند تا برای مسابقه با عراق آماده شوند. عارف غلامی هم مدت‌هاست رباط صلیبی پاره کرده و دوران نقاهت را طی می‌کند. از این رو استقلال در اردوی امارات تا یک هفته قبل از بازی با الهلال از مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا هیچ مدافع وسطی را در اختیار نداشت و مشخص نیست در چنین شرایطی کادرفنی چطور برنامه‌های تاکتیکی خود را برای مسابقه با الهلال عربستان پیش می‌بردند.

با این حال روز گذشته سینا خادم‌پور و محمدحسین مرادمند به اردوی استقلالی‌ها در دبی اضافه شدند و این درحالی است که طبق برنامه طی روزهای آینده نیز سیاوش یزدانی و عارف آقاسی به همراه جعفر سلمانی نیز از قطر مستقیم به کشور امارات سفر کرده تا به جمع شاگردان مجیدی اضافه شوند. قرار بود محمد دانشگر هم در اولین فرصت به اردوی استقلالی‌ها در امارات اضافه شود.

بنابراین پربیراه نیست اگر بخواهیم استقلال را تا قبل از اضافه شدن مرادمند و خادم‌پور شهر بی‌دفاع بنامیم هرچند تا همین حالا نیز با توجه به اینکه فقط مرادمند یک مدافع وسط تخصصی محسوب می‌شود باز هم این تیم در خط دفاعی لنگ زده و بدون بازیکنان اصلی در دبی تمرین می‌کند و مشخص نیست تا روز بازی با الهلال چه برنامه‌هایی برای هماهنگی هرچه بیشتر این خط در دستور کادرفنی قرار خواهد گرفت.

یکی از مربیان استقلال چندی پیش در این خصوص به «فرهیختگان» گفت: «ما در دیدارهای هفته‌های پایانی لیگ در خط دفاعی به ثبات خوبی رسیده و وضعیت دفاعی استقلال از نقاط قوت این تیم محسوب می‌شد. حالا نیز شاکله خط دفاعی البته در غیاب عارف غلامی که در دیدار مقابل پرسپولیس رباط پاره کرد حفظ شده و به جای عارف غلامی، عارف آقاسی به ترکیب استقلال اضافه شده است. با این حال در صورتی که شرایط مثل گذشته باشد و بازیکنان در این خط در وضعیت ایده‌آل قرار داشته باشند به‌طور حتم سه بازیکن خط دفاعی فصل گذشته استقلال یعنی سیاوش یزدانی، محمد دانشگر و محمدحسین مرادمند در ترکیب ثابت استقلال سه مرد خط دفاعی این تیم را تشکیل خواهند داد.

البته با حضور مدافعان این تیم رفته‌رفته ترکیب خط دفاعی استقلال در دبی تکمیل خواهد شد اما با توجه به اتفاقات اخیر و مشکلات عدیده مدیریتی و مالی که آبی‌ها با آنها دست‌وپنجه نرم می‌کنند، به نظر می‌رسد شهر بی‌دفاع بیشتر تعبیری از شرایط این تیم باشد تا صرفا خط دفاعی که احتمالا با ترکیب سال گذشته مقابل الهلال به میدان خواهد رفت.

دست باز فرهاد در خط میانی

در خط میانی اما وضعیت برای فرهاد مجیدی بهتر است، هرچند در این خط نیز تیم از یک هافبک وسط طراح یا پلی میکر بی‌بهره بوده و باید در غیبت چنین بازیکنی در مقابل حریف مطرح عربستانی به میدان برود. تا مدت‌ها پیش بحث بر سر حضور یک هافبک طراح داخلی مانند سروش رفیعی در استقلال بود اما با منتفی شدن این موضوع صحبت از حضور یک خارجی به میان آمد. در ادامه و با شایعه محرومیت استقلال از جذب بازیکن خارجی یک بار دیگر فرشید اسماعیلی در آستانه بازگشت به جمع آبی‌پوشان قرار گرفت اما درنهایت ملکیان آب پاکی را روی دست کادرفنی ریخت و اعلام کرد این بازیکن که در طول فصل چالش‌های جدی با مدیرعامل باشگاه داشت، جایی در استقلال ندارد.

با این وجود با حضور بازیکنانی مانند وریا غفوری، احمد موسوی، آرش رضاوند، زبیر نیک‌نفس، مهدی مهدی‌پور، سعید مهری، سینا خادم‌پور، سبحان خاقانی، آرش داج‌لیری، امیرحسین حسین‌زاده، متین کریم‌زاده، بابک مرادی و جعفر سلمانی دست مجیدی بازتر بوده و کادرفنی استقلال می‌تواند برای جناحین چپ و راست و مرکز میدان ترکیب‌های مختلفی را بررسی کرده و براساس طراحی خود نفراتش را مقابل الهلال بچیند.

در این خط و در جناح راست به احتمال بسیار زیاد در صورتی که وریا غفوری آماده باشد با بازوبند کاپیتانی، استقلال را در این میدان سخت همراهی خواهد کرد. در جناح چپ و با خروج میلیچ و نادری از جمع استقلالی‌ها و با علم به این موضوع که متین کریم‌زاده در یک دیدار بین‌المللی بی‌تجربه بوده و توان همراهی این تیم مقابل الهلال را نخواهد داشت و البته از بابت مصدومیت بد موقع ابوالفضل جلالی، به احتمال بسیار زیاد جعفر سلمانی لژیونری که از پرتغال به جمع استقلالی‌ها اضافه شده در ترکیب ثابت شاگردان مجیدی مقابل الهلال به میدان خواهد رفت.

البته این موضوع بستگی به شرایط فنی و طراحی بازی مقابل الهلال دارد و اگر مجیدی تصمیم گرفته باشد که خیلی ترکیب فصل گذشته خود را تغییر نداده و با شاکله فصل بیستم به خاطر هماهنگی تیمش به میدان برود مطمئنا از بابک مرادی در این پست استفاده خواهد کرد. همچنین در مرکز میدان نیز از بین نفرات نام برده شده حضور مهدی مهدی‌پور و آرش رضاوند تقریبا قطعی است و اگر مشکلی برای زبیر نیک‌نفس به وجود نیاید او مثلث خط میانی استقلال را تکمیل خواهد کرد هرچند در اولویت بعدی بازیکنانی مانند سبحان خاقانی، امیرحسین حسین‌زاده و سعید مهری نیز می‌توانند با صلاحدید کادرفنی حتی از ابتدای این دیدار در ترکیب استقلال به میدان رفته و تیم را همراهی کنند.

با این حال همه چیز بستگی به تفکرات کادرفنی و برنامه‌های آنها برای دیدار مقابل الهلال دارد و کادرفنی استقلال بعد از آنالیز تیم عربستانی تصمیم آخر را درخصوص ترکیب این تیم خواهند گرفت. با همه این تفاسیر به نظر می‌رسد در این پست وریا غفوری، جعفر سلمانی، زبیر نیک‌نفس مهدی مهدی‌پور و آرش رضاوند پنج انتخاب نهایی فرهاد مجیدی برای دیدار مقابل الهلال باشند.

همه امیدها به ساق‌های قاسمی‌نژاد

در خط حمله و با جدایی مهدی قایدی و شیخ دیاباته شرایط کمی برای هماهنگی بازیکنان در جلوی زمین سخت است. در این خط فقط ارسلان مطهری و آرمان رمضانی حفظ شده‌اند و بازیکنانی مانند قاسمی‌نژاد و آزادی به ترکیب استقلال اضافه شده‌اند هر چند خاقانی هم‌ می‌تواند آبی پوشان را در این پست همراهی کند.

نکته قابل توجه درخصوص خط حمله استقلال اینکه امین قاسمی‌نژاد بعد از گرفتن کرونا هنوز به شرایط ایده‌آل نرسیده و کادرفنی و پزشکی استقلالی‌ها در تلاش هستند تا این بازیکن را برای بازی مقابل الهلال به مرز مطلوب آمادگی برسانند. این درحالی است که از قاسمی‌نژاد به‌ عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین خرید استقلال در فصل نقل‌‌وانتقالات یاد می‌شود و با توجه به خلاقیت و تکنیکی بودن این بازیکن در صورتی که مهاجم جدید شمالی استقلالی‌ها با یک شرایط ایده‌آل به دیدار مقابل الهلال برسد تا حد زیادی مشکلات کادرفنی در خط حمله حل شده و هواداران این تیم می‌توانند امید زیادی به برتری تیم‌شان مقابل حریف عربستانی داشته باشند.

از سوی دیگر ارسلان مطهری که بعد از کش‌وقوس‌های فراوان دوباره به جمع استقلالی‌ها اضافه شد بعد از ماجراها و اتفاقاتی که در نقل‌وانتقالات برای او رخ داده و باعث شد تا کمی از چشم هواداران استقلال بیفتد حالا ‌انگیزه زیادی دارد تا اتفاقات نه‌چندان دور گذشته را جبران و خاطرات تلخ ناکامی‌ها و عدم گلزنی در هفته‌های پایانی فصل گذشته رقابت‌ها را با درخشش مقابل الهلال پاک کند، البته مطهری چند وقتی می‌شود که با صلاحدید کادرفنی در پست غیرتخصصی به میدان می‌رود و چه بسا همین موضوع باعث شده است تا او در گلزنی ناکام بماند اما رضایت مجیدی و کادرفنی از این بازیکن در پست جدید تا حد زیادی باعث شد تا طرفین دوباره برای تداوم همکاری به نتیجه برسند و ارسلان دوباره در استقلال ماندگار شود.

احتمال بازی با یک مهاجم

با همه این تفاسیر به نظر می‌رسد ارسلان مطهری را باید یکی از مهره‌های ثابت استقلال در دیدار مقابل الهلال قلمداد کنیم. با این حال اگر قاسمی‌نژاد به شرایط ایده‌آل نرسد شاید کادرفنی آبی‌پوشان با تغییر ترکیب از 2-5-3 به 3-6-1 یکی از بازیکنان خط میانی را به‌عنوان وینگر یا هافبک پشت مهاجم در ترکیب اصلی قرار بدهد. با این حال نکته‌ای که بسیار ناامید‌کننده خواهد بود همان‌طور که گفتیم نداشتن یک بازیکن خلاق و طراح در میانه میدان برای استقلال است که این موضوع می‌تواند در دیدار حساس و حیثیتی مقابل الهلال کار فرهاد مجیدی و کادرفنی استقلال را به مراتب سخت‌تر کند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی