|

مراحل روند رشد و تکامل نوزاد از بدو تولد تا یک‌سالگی

اگر کودک شما زودتر به یک نقطه عطف برسد، ممکن است دیرتر به مرحله دیگری برسد زیرا او در حال تکمیل مهارت دیگری است

لینک کوتاه کپی شد

فقط 12 ماه طول می‌کشد تا کودک شما از یک نوزاد تازه متولدشده درمانده به یک کودک نوپای فعال تبدیل شود! نوزادان با سرعت حیرت‌انگیزی رشد و تکامل پیدا می‌کنند و هرماه تحولات جدید و هیجان‌انگیزی در آن‌ها مشاهده می‌شود. والدین، اغلب کنجکاوند بدانند در آینده چه انتظاری باید داشته باشند و چه زمانی رشد کودک در مسیر مناسب قرار دارد. به جای تمرکز بیش از حد روی نقاط عطف رشد، یادآوری این نکته مهم است که همه نوزادان با سرعت خودشان رشد می‌کنند.

اگر کودک شما زودتر به یک نقطه عطف برسد، ممکن است دیرتر به مرحله دیگری برسد زیرا او در حال تکمیل مهارت دیگری است. بعضی از نوزادان ممکن است اولین کلمه خود را در هشت‌ماهگی بیان کنند، درحالی‌که برخی دیگر تا کمی بعد از یک‌سالگی صحبت نمی‌کنند. راه رفتن نیز می‌تواند در هرزمانی از نه تا 18 ماهگی کودک شروع شود. با در نظر داشتن این تغییرات، لازم است در مورد مراحل رشد نوزاد از بدو تولد تا یک‌سالگی در سایت گهواره بیشتر بدانید؛ در این مقاله روند رشد در سه مرحله بررسی می‌شود.

2

رشد و تکامل نوزاد از یک تا سه‌ماهگی

در طی اولین مرحله از  فرایند رشد و تکامل نوزاد از بدو تولد تا یک‌سالگی یعنی یک تا سه ‌ماهگی، بدن و مغز نوزادان رد حال یادگیری زندگی در دنیای خارج از رحم است. بین تولد و سه ‌ماهگی، فرزندتان ممکن است کارهای زیر را شروع کند:

  • لبخند می‌زند. در اوایل، لبخند زدن کودک تنها برای خودش است اما در عرض سه ماه، او در پاسخ به لبخندهای شما لبخند می‌زند و سعی می‌کند که دوباره به او لبخند بزنید.
  • وقتی بر روی شکم قرار گرفته است می‌تواند سر و سینه‌اش را بلند کند.
  • با چشمانش اشیاء را دنبال می‌کند و لوچی چشمان کودک کاهش می‌یابد.
  • دست‌ها را باز و بسته می‌کند و می‌تواند دستانش را به دهانش ببرد.
  • اشیاء را در دستانش می‌گیرد.
  • به اشیائی که آویزان است می‌تواند ضربه بزند یا دستش را به سمت آن‌ها دراز کند. هرچند که هنوز نمی‌تواند آن‌ها را بگیرد.

 

رشد و تکامل نوزاد از چهار تا شش‌ماهگی

در این چند ماه نوزادان واقعا یاد می‌گیرند که چگونه به دنیای اطراف خود دست پیدا کنند و آن را دست‌کاری کنند. آن‌ها در استفاده از دستان خود تسلط شگفت‌انگیزی پیدا می‌کنند و همچنین در حال کشف صدای خود هستند. فرزند شما احتمالا در چهار تا شش‌ماهگی می‌تواند کارهای زیر را انجام دهد.

  • کودک می‌تواند از جلو به عقب و از عقب به جلو حرکت کند. حرکت جلو به عقب معمولا زودتر مشاهده می‌شود.
  • کودک غان و غون می‌کند. صداهایی که کودکان در این چند ماه تولید می‌کنند مانند یک زبان واقعی است.
  • به اشیا دست پیدا می‌کند و آن‌ها را می‌گیرد (مراقب موهای خود باشید) و می‌تواند اسباب‌بازی‌ها و اشیاء دیگر را دست‌کاری کند.
  • به وسیله پشتیبان می‌تواند بنشیند و کنترل سر او عالی می‌شود.

 

رشد و تکامل نوزاد از هفت تا نه‌ماهگی

در نیمه دوم از اولین سال رشد و تکامل نوزاد، کودک کم‌کم شروع به حرکت می‌کند. پس از اینکه کودکان یاد می‌گیرند با غلت زدن به جایی برسند، آن‌ها چند ماه اول را صرف یادگیری حرکت به جلو یا عقب می‌کنند. اگر هنوز خانه را از لحاظ ایمنی برای کودک آماده نکرده‌اید اکنون وقت این کار فرا رسیده است. در این دوره سنی، کودک ممکن است موارد زیر را تجربه کند:

  • شروع به خزیدن می‌کند. این حرکت می‌تواند شامل لیز خوردن بر روی باسن یا کشیدن خود بر روی شکم به وسیله دست و پا و همچنین خزیدن استاندارد بر روی دست‌ها و زانوها باشد. برخی کودکان هرگز بر روی زمین نمی‌خزند. آن‌ها ممکن است پس از گذشتن از مرحله لیز خوردن بر روی باسن شروع به راه رفتن کنند.
  • کودک بدون پشتیبانی می‌نشیند.
  • به کلمات آشنا مانند نام خود، واکنش نشان می‌دهند. همچنین کودک ممکن است در برابر «نه» شنیدن از شما توقفی کوتاه مدت داشته باشد و به شما نگاه کند. همچنین ممکن است شروع به گفتن ماما و بابا با غان و غون کند.
  • دست می‌زند و بازی دالی موشه را انجام می‌دهد.
  • یاد می‌گیرد که به حالت ایستاده خود را بالا بکشد.

 

رشد و تکامل نوزاد از ده تا دوازده‌ماهگی

آخرین مرحله از فرایند رشد و تکامل نوزاد از بدو تولد تا یک‌سالگی، یک مرحله کاملا انتقالی است. فرزندتان دیگر از بسیاری جهات نوزاد نیست و از نظر بالینی یک کودک نوپا در نظر گرفته می‌شود. با این وجود کودکتان همچنان از برخی جهات، نوزاد است و نیاز به مراقبتهای ویژه نوزادان دارد. آن‌ها یاد در این سن موارد زیر را یاد می‌گیرند:

  • یاد می‌گیرد خودش غذا بخورد. کودکان در این سن یاد می‌گیرند که اشیاء را با انگشت شست و اشاره نگه دارند.
  • گشت زدن در خانه را شروع می‌کند.
  • یک یا دو کلمه می‌گوید و ماما و بابا نام مخصوص والدین می‌شود.
  • برای اینکه توجه شما را جلب کنند به اشیاء اشاره می‌کنند.
  • با تقلید کردن یا استفاده از اشیاء بازی وانمودی انجام می‌دهند (برای مثال، تقلید صحبت با تلفن).
  • اولین قدم‌های خود را برمی‌دارند. این معمولا درست در یک‌سالگی کودک اتفاق می‌افتد اما می‌تواند در هر کودکی متفاوت باشد.

1

چه زمانی باید در مورد روند رشد نوزاد خود با متخصص اطفال صحبت کنید؟

اگر فکر می‌کنید فرزند شما مطابق با الگوی رشد و تکامل نوزاد از بدو تولد تا یک‌سالگی، رشد نمی‌کند لازم است چه کاری انجام دهید؟ اول به حس غریزی خود توجه کنید. اگر احساس می‌کنید مشکلی پیش آمده است حتما با پزشک اطفال صحبت کنید. درمان هر چه سریع‌تر بهترین راه‌حل است و شما بهتر از هر کسی فرزند خود را می‌شناسید.

با این حال، به یاد داشته باشید که اینکه فرزندتان دقیقا چه زمانی می‌نشیند یا شروع به راه رفتن می‌کند مهم نیست. این مهم است که روند رشد او رو به جلو باشد. نسبت پیشرفت به زمان فرزندتان را در نظر نگیرید و به این مسئله توجه کنید که آیا فرزندتان در حال رشد یا تغییر هست یا خیر. رشد کودک یک مسابقه نیست.

درنهایت در ارتباط با مراحل رشد و تکامل نوزاد از بدو تولد تا یک‌سالگی به یاد داشته باشید که میانگین سنی رسیدن کودکان به نقاط عطف رشدی، فقط میانگین است. بعضی از نوزادان زودتر برخی از کارها را شروع می‌کنند، بعضی از نوزادان دیرتر و این یعنی مشکلی وجود ندارد. در حقیقت، مطالعات نشان می‌دهند کودکانی که زودتر از کودکان دیگر راه می‌افتند نه از هوش بیشتری برخوردارند نه هماهنگی حرکتی بیشتری در سال‌های نوجوانی دارند. با این حال، اگر نگران رشد فرزندتان هستید حتما با پزشک اطفال صحبت کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی