|

(عکس) کدام جوامع و کشور ها یلدا را جشن می گیرند؟

در بسیاری از کشور های جهان، به رسم هر ساله ، مردم جشن های مختلفی برای آغاز سردترین فصل سال دارند. هر یک از این جشن ها میتواند منشا متفاوتی…

لینک کوتاه کپی شد

در بسیاری از کشور های جهان، به رسم هر ساله ، مردم جشن های مختلفی برای آغاز سردترین فصل سال دارند. هر یک از این جشن ها میتواند منشا متفاوتی داشته باشد. همچون مذهب، افسانه ها و اساطیر، یا فرهنگ های متنوع. در مقاله زیر به بخشی از این آیین های رنگارنگ در نقاط مختلف جهان پرداخته می شود.

جشن انقلاب زمستانی در جامعه یهودیت

در آیین یهود، آخرین هفته از پاییز، جشن حنوکا برگزار می شود و یادآور یکی از معجزات در تاریخ یهود است که بر پایه آن، تنها چراغ باقی‌مانده در نیایشگاه مکابیون در زمان جنگ با یونانیان، در حالی که تنها برای یک روز روغن داشته، به مدت هشت روز، روشن می‌ماند. آن ها در این 8 روز ، هر شب شمع روشن نموده و دعاهای ویژه میخوانند، از جمله دِکلمه نماز هَلِل. همچنین غذاهای سرخ شده در روغن مانند لَتکِس و سوفگانیوت و لبنیات میل می کنند. (عکس) کدام جوامع و کشور ها یلدا را جشن می گیرند؟

جشن کریسمس در جامعه مسیحیت

در آیین مسیحیت ایام دوازده روزه کریسمس با سالروز میلاد مسیح در ۲۵ دسامبر آغاز گشته و تا جشن خاج‌شویان در روز ۶ ژانویه ادامه می‌یابد. آن ها در این جشن، درخت کاجی را در خانه شان تزیین می کنند و به هم هدیه های رنگارنگ می دهند. همچنین مراسمات دینی در کلیسا دارند. (عکس) کدام جوامع و کشور ها یلدا را جشن می گیرند؟

یلدا در ایران

در ایران و در طولانی ترین شب سال که شب آخر فصل پاییز است، جشن یلدا جهت بزرگداشت میلادِ خورشید برپا می شود. خانواده ها گردهم می آیند تا از شر اهریمنان به دور باشند و فال حافظ می گیرند. همچنین آجیل و میوه های سرخی همچون انار و هندوانه، نوش جان می کنند. به این جشن که یکی از کهن ترین جشن‌های ایران باستان است در اصطلاح شب چله هم گفته می‌شود. چله بزرگ از یکمین روز دی‌ماه که جشن خرم روز است تا دهم بهمن که جشن سده است به طول می‌انجامد. در این ایام شدت سرما بیشتر است، آنگاه چله کوچک فرا می‌رسد که از دهم بهمن تا بیستم اسفند به طول می‌انجامد و سرما کم‌کم کاسته می‌شود. (عکس) کدام جوامع و کشور ها یلدا را جشن می گیرند؟

یلدا در پاکستان

پاکستانی‌ها بر اساس آیین‌های قدیمی شان در شب یلدا به دعا و نیایش می‌پردازند. مردان آیین حمام زمستانی را به جا می‌آورند و در حالی که تکه نانی را در دست گرفته اند روی سرشان آب می‌ریزند. این حمام باید ایستاده انجام شود و از صبح تا بعد از ظهر آخرین روز از پاییز ادامه خواهد داشت. زنان و دختران هم مراسم سنتی حمام را به جا می‌آورند و بعد از این تطهیر، مراسم آتش‌افروزی، جشن و پایکوبی و خوردن غذایی که از شکمبه بز تهیه شده، آغاز می‌شود. (عکس) کدام جوامع و کشور ها یلدا را جشن می گیرند؟

مردم شرق آسیا در بلندترین شب سال

مردم شرق آسیا، انقلاب زمستانی‌شان را با مراسم دونگ‌ژی جشن می‌گیرند. مراسمی که در میان ژاپنی‌ها، چینی‌ها، کره‌ای‌ها و مردم فیلیپین، تایلند و ویتنام، یکی از مهم‌ترین مراسم آیینی به حساب می‌آید و از غروب روز آخر پاییز شروع می‌شود. خانواده‌ها در این روز دور هم جمع می‌شوند و غذایی به اسم تانگ یوآن و کوفته برنجی می‌خورند؛ غذاهایی که در فرهنگ شرق آسیایی‌ها، نماد همبستگی و اتحاد خانواده دانسته می‌شود. (عکس) کدام جوامع و کشور ها یلدا را جشن می گیرند؟

یلدا در کره

در کره، غذایی به نام سائیلسیم مرسوم است که با برنج و لوبیا قرمز تهیه می‌شود. آنها مایع ویژه ای را در این روز در اطراف خانه خود می‌پاشند تا ارواح خبیث و نیروهای شر را از اطرافشان دور کنند. کاری که شاید منشا آن، افسانه قدیمی چینی‌ها باشد که بر اساس آن در آخرین روز پاییز روح یک شکارچی به خانه روستاییان سرک می‌کشد تا طعمه فصل سرمایش را پیدا کند.

استقبال از فصل زمستان با حمام مرکبات

ژاپنی‌ها هم در این روز حمام مرکبات می‌گیرند تا نه فقط نیروهای منفی را از خود دور کنند، بلکه در زمستان پیش رو، از سرماخوردگی هم در امان باشند. حمام مرکبات در گذشته به معنی غوطه ور شدن در وان مرکبات بود، اما امروزی‌ها اگر قرار باشد این رسم را به جا بیاورند، در وانی حمام می‌کنند که داخل آن چند لیمو و پرتقال را شناور کرده اند. (عکس) کدام جوامع و کشور ها یلدا را جشن می گیرند؟

"اولین قدم" در اسکاتلند

در اسکاتلند مراسمی به اسم‌هاگمانی برگزار می‌شود که در آن مراسم «اولین قدم» برگزار می‌شود. رسمی شبیه کاسه زنی نوروز ایرانی‌ها که در آن، یک نفر با موهای بلند و سیاه رنگ در خانه همسایه‌ها می‌رود و از آنها هدیه‌هایی همچون نمک، نان، نوشیدنی، پودینگ میوه، شیرینی و شکلات و… می‌گیرد.‌هاگمانی از نیمه شب به بعد آغاز می‌شود و یکی از مهم‌ترین جشن‌های زمستانی اسکاتلندی‌ها است. (عکس) کدام جوامع و کشور ها یلدا را جشن می گیرند؟

خورشید طناب‌پیچ می‌شود

مردم بولیوی، پرو و اکوادور رسم مشترکی در طولانی‌ترین شب سال دارند: طناب پیچ کردن خورشید! آنها به ارتفاعات می‌روند و در مراسمی آیینی وانمود می‌کنند خورشید را به سنگ‌ها بسته اند تا روزها را طولانی‌تر کنند. ارتفاعات ماچوپیچو در اسپانیا یکی از مهم‌ترین نقاط باستانی طناب پیچ کردن خورشید بوده است. (عکس) کدام جوامع و کشور ها یلدا را جشن می گیرند؟ (عکس) کدام جوامع و کشور ها یلدا را جشن می گیرند؟

فستیوال شادی در غرب آفریقا

اما پرهیجان‌ترین مراسم شاید فستیوالی باشد که در باهاماس، غرب آفریقا، جامائیکا و بخش‌هایی از کارولینا و ویرجینیا برگزار می‌شود. در این فستیوال، مردم با لباس‌های عجیب و غریبی همچون کله گاو، پیکر اسب، شیطان و فرشته و… به خیابان‌ها می‌آیند و موسیقی‌های آیینی شان را می‌نوازند تا به استقبال زمستان بروند. به گزارش مهر، در روسیه هم مردم طولانی‌ترین شب سال را به دعا و نیایش می‌پردازند و غذای مرسومشان، نان، پنیر و عسل است. آنها با ریسه کشیدن خیابان‌ها و روشن کردن چراغ‌های رنگین، به استقبال زمستان می‌روند و در طولانی‌ترین شب سال‌ کلوچه‌های خانگی به یکدیگر هدیه می‌دهند. (عکس) کدام جوامع و کشور ها یلدا را جشن می گیرند؟

شب چله در افغانستان

شب یلدا در میان مردم افغانستان به ویژه ولایت «بلخ» این کشور از جایگاه خاصی برخوردار است که شب‌نشینی و شعرخوانی از جمله سنت‌های ویژه افغان‌ها در این شب به شمار می‌روند. در مزار شریف، همه ساله مردم فرهنگ ‌دوست ولایت بلخ در شمال افغانستان با آداب و رسوم خاص خود به استقبال این شب می‌روند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی