|

پیشروی دلار ادامه دارد؟

نگاهی به قیمت دلار؛ جایی که ایستاده و آنجا که می خواهد برود

در هفته اخیر قیمت دلار برای پنجمین روز به طور پیاپی با افزایش‌های ۴۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومانی در مسیر صعودی قرار گرفته است.

لینک کوتاه کپی شد

روز چهارشنبه چهارم بهمن، قیمت دلار با رشد ۷۰۰ تومانی در کریدور ۵۰ هزار تومانی پیشروی کرد. روند صعودی قیمت دلار از روز سه‌شنبه ۲۶ دی متاثر از حمله سپاه پاسداران به مقر موساد در اربیل عراق افزایشی شد و این روند در طول هفته جاری به طور پیوسته ادامه داشت.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از تجارت نیوز؛ دلار در روز چهارشنبه بیشترین افزایش قیمت را طی یک هفته اخیر داشت و با قیمت ۵۵ هزار و ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومان نیز معامله شد؛ با این حال در پایان معاملات پنجمین روز هفته، روند قیمت کمی تعدیل شد و به محدوده ۵۵ هزار و ۳۵۰ تا ۴۰۰ تومانی برگشت. معامله‌گران، روند تقاضا را همانند روزهای هفته اخیر افزایشی عنوان می‌کنند و می‌گویند عرضه‌کننده و فروشنده کم است.

کاهش قیمت دلار موقتی است؟

تحلیلگران بازارهای مالی با تاکید بر افزایش حجم تقاضا برای دلار در روزهای پایانی سال، دلیل اصلی آن را شدت گرفتن درگیری‌ها در منطقه خاورمیانه و گسترش جنگ به سمت یمن عنوان می‌کنند.

به اعتقاد آنها شرایط برای تجارت در منطقه ناامن شده و هزینه تجارت برای تجار در بازار عراق بالا رفته‌ است. علاوه بر این آنها معتقدند رشد تقاضا برای دلار در پایان سال نیز هزینه تامین ارز را در کشور را افزایش داده است.

در این میان، برخی از ناظران اقتصادی نیز بر این باورند که احتمالا دولت نیز از این رشد قیمت بی‌بهره نیست و با همان حربه سال گذشته در حال نوسان‌گیری از بازار ارز است تا در آخرین هفته‌های سال، بخشی از کسری بودجه خود را پوشش داده و سروسامانی به حقوق کارمندان دولت دهد.

کف و سقف قیمت دلار کجاست؟

تحلیلگران اقتصادی پیش از این، کف قیمت دلار را منطقه ۵۰ هزار تومانی و سقف این اسکناس را محدوده ۵۵ هزار تومانی عنوان می‌کردند. آنها معتقدند اکنون که دلار سقف مقاومتی ۵۵ هزار تومانی را از دست داده، احتمال برگشت قیمت این اسکناس بالا رفته است.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند اگر اخبار مساعد سیاسی روانه بازار شود دلار موقتا در مسیر کاهشی قرار می‌گیرد. اما پس از یک شکست، این اسکناس به مناطق بالاتر ورود می‌کند و تا محدوده‌های قیمتی ۵۸ تا ۶۲ هزار تومانی نیز امکان پیشروی دارد.

پرچمداری دلار سلیمانیه در بازارهای همسایه

قیمت دلار روز چهارشنبه چهارم بهمن ۱۴۰۲ در بازارهای مجاور نیز همانند دلار تهران افزایش داشت. دلار سلیمانیه با رشد ۷۰۰ تومانی  روی رقم ۵۵ هزار و ۸۳۰ تومانی ایستاد. دلار هرات  با افزایش ۷۷۰ تومانی به کانال بالاتر راه یافت و با قیمت ۵۴ هزار و ۶۷۰ تومان معامله شد. قیمت درهم امارات ۲۱۰ تومان گران‌تر از روز سه‌شنبه و با قیمت ۱۵ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی