|

بررسی روند قیمت دلار

چرا نرخ دلار بالا رفت؟ و حرکت دلار در هفته پیش رو چگونه است؟

قیمت دلار و طلا در پایان این هفته افزایش یافت. اما دلایل تغییرات قیمت دلار و طلا چه بود و هفته پیش رو روند چگونه است؟

لینک کوتاه کپی شد

آغاز سال نو میلادی و افزایش تقاضای دلار برای سال نوی میلادی عامل افزایش تقاضای دلار در ابتدای هفته و رشد آن بود.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از اکوایران؛ ولی در دومین روز هفته دلار باز به عقب برگشت و حتی حد ضرر خریداران را زد ( حد ضرر یعنی آستانه تحمل زیان صاحب دارایی که اگر زده شود اقدام به فروش خواهد کرد.)

در دومین روز هفته معامله‌گران معتقد بودند که در آستانه انتخابات مجلس دلار بالایی چندانی را تجربه نخواهد کرد و بازار بورس فرصت سرمایه‌گذاری بهتری را ایجاد خواهد‌ کرد.

اهمیت بازارهای جهانی در سال نوی میلادی برای بازار طلا و ارز

در میانه هفته سال نوی میلادی آغاز شد در سال گذشته بازدهی سالانه نفت برای اولین بار از سال ۲۰۲۰ منفی شد و بازدهی سالانه طلا مثبت بود، تحلیلگران نسبت به آینده مثبت طلا در سایه تعدیل سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو و افزایش ریسک‌های بین‌المللی خوش‌بین هستند که می تواند بر قیمت طلای داخلی نیز اثر مثبت داشته باشد ولی تحلیل‌ها از آینده قیمت نفت متفاوت است، برخی نفت را برای سال جاری صعودی می‌دانند و برخی چنین انتظاری ندارند، آنچه که مشخص است با توجه به وابستگی درآمدهای ارزی به نفت و اثری که درآمدهای نفتی روی تراز تجاری داشته رشد قیمت نفت جهانی اهرم کمکی بازارساز برای کنترل و تثبیت قیمت دلار خواهد‌ بود.

بنا بر گفته دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق با شروع سال نوی میلادی، هرگونه مبادله با ارزهای خارجی در بازارهای داخلی عراق ممنوع شد و بازرگانان اجازه تجارت با ریال را در عراق نخواهند داشت با توجه به دو نرخی بودن دلار در عراق هزینه واردات از ایران برای‌ عراقی‌ها و هزینه صادرات از ایران بالا خواهد رفت.

رابطه ریسک و تقاضای دلار و طلا

در پایان هفته هم خبر حادثه تروریستی در گلزار شهدای کرمان باعث رشد قیمت دلار شد. در تمام دنیا با هر زبانی،به طور کلی سرمایه ریسک گریز است و با وقوع اتفاقات این چنینی که دماسنج ریسک را بالا می برد تقاضا برای دارایی‌های ریسک‌گریز مانند طلا و دلار، افزایش می یابد، اکوایران در دیدبان روز قبل اثر ترورها بر بازار ارز را از سال ۹۸ و شهادت سردار سلیمانی بررسی کرده است، بر اساس شواهد موجود که از بررسی تاریخچه اخبار و قیمت‌ها به دست آمده، دلار در واکنش به حوادث تروریستی همانطور که انتظار می رود واکنش‌های مقطعی افزایشی در کوتاه مدت داشته و با آرام شدن اوضاع هیجان بازار تخلیه شده و دلار نیز در کوتاه‌مدت آرام گرفته است.

چرا دلار در این هفته افزایش یافت؟

قیمت دلار در این هفته افزایش پیدا کرد و بازدهی هفتگی دلار بعد از مدت‌ها به بیشتر از یک درصد رسید، دو ترور در فاصله کمتر از ده روز مهمترین عامل اثرگذار بر نوسان دلار در پایان هفته جاری بود.

در چهارم دی ماه سیدرضی موسوی از مقامات ارشد سپاه در دمشق پایتخت سوریه توسط حمله موشکی سپاه به شهادت رسید و به فاصله کمتر از ده روز در سالگرد شهادت قاسم سلیمانی مردم به وسیله اقدام تروریستی به شهادت رسیدند. افزایش ریسک‌ها در این بازه زمانی باعث تزریق هیجان به بازار ارز و طلا شد و قیمت‌ها در این بازارها افزایش یافت. بازدهی دلار در هفته جاری به حدود ۱.۷ درصد رسید.

حباب درهم کنترل شده است

 بررسی حباب درهم در بازه زمانی ، شش ماه نشان میدهد که هیجانات در بازار دلار و درهم همچنان روند نزولی خود را حفظ کرده است و با گذر زمان هیجانات در معاملات درهم کمتر شده‌است، حباب درهم به عنوان پارامتری از هیجان بازار ارز شناخته می‌شود.

با وجود افزایش قیمت دلار. حباب درهم در بازه هفتگی کمتر از ماهانه، و در بازه ماهانه کمتر از بازه سه ماهه و شش ماهه است که نشان میدهد دست بازارساز در معاملات درهم باز است و در روز گذشته با وجود افزایش قیمت ها در بازار ارز حباب درهم در محدوده ۲۳۸ تومان بود که کمتر از میانگین ماهانه حباب درهم است.

لیدر چموش این هفته بازار ارز کدام بود؟

بررسی نمودارها و قیمت‌ها نشان می‌دهد که درهم و دلار در ابتدای معاملات کنترل‌شده و آرام بودند و حتی طلا و سکه هم واکنش خارج از معمول هفته را نداشتند ولی تتر بازیگر چموش این هفته بازار ارز بود که از ساعت ۱۴ روز سیزدهم دی‌ماه شروع افزایشی داشت و در فاصله حدود سه ساعت حدود ۷۰۰ تومان رشد کرده است. در ادامه معامله‌گران تتر در معاملات شبانه هم آرام نگرفتند و قیمت تتر در نیمه شب تا پله آخر کانال ۵۱ هزار تومان بالا رفت.

در حال حاضر تتر در پشت کانال ۵۲ هزار تومانی متوقف شده و در صورتی که از این محدوده فراتر نرود می توان انتظار توقف افزایش و حتی برگشت قیمت‌ها در بازار را داشت.

سکه از طلای آب شده پیش افتاد

بعد از مدت‌ها در این هفته بازدهی سکه از طلای آب شده فراتر رفت،  سکه به سقف کانال نزولی بلندمدت خود نفوذ کرده  و همین مسئله موجب رشد بیشتر قیمت سکه نسبت به طلا شده است.

رشد دلار نیز عامل دیگری بود که به پیشروی بیشتر قیمت سکه در این هفته کمک کرد. ولی گپ ایجاد شده در نمودار سکه در روز پنجشنبه عاملی است که علامت هشدار برگشت قیمت‌ها را صادر میکند و گپ های قیمتی غالبا مانع ادامه حرکت می‌شوند و قیمت ها را به عقب برمی‌گردانند.

حباب سکه در این هفته روند صعودی داشته است و میانگین هفتگی حباب سکه به میانگین ماهانه آن رسید که نشان دهنده ایجاد هیجان در کوتاه‌مدت بازار سکه است. حباب سکه در پایان هفته در کانال ۱۹ درصد قرار گرفته است. از ۲۵ مهرماه حباب سکه دیگر کانال ۲۰ درصدی را تجربه نکرده است به همین خاطر انتظار می رود اگر دلار و اونس جهانی طلا رشد نکند معامله گران در کوتاه مدت نسبت به رشد بیشتر حباب سکه احتیاط کنند، ولی رشد اونس جهانی طلا و دلار می‌تواند قیمت‌ها را بالا ببرد.

بازدهی سکه امامی در این هفته به ۳.۳ درصد رسید، طلای آب شده ۲.۴ درصد افزایش یافت و ربع سکه با رشد ۴.۳ درصدی پیشتاز شد.

پیش‌بینی قیمت دلا در هفته آتی

با وجود تعطیلی بازارها معاملات تتر همچنان انجام می‌شود و روند قیمت‌ها برای دلار دیجیتال می تواند برای فردای اسکناس آمریکایی تعیین تکلیف کند. اگر رشد تتر متوقف شود و یا کاهش یابد می توان انتظار توقف و کاهش قیمت‌ها در بازار ارز را داشت.

به رغم روند افزایشی قیمت‌ها در روز پنجشنبه مواردی هم وجود دارد که باعث احتیاط خریداران خواهد شد.

اول گپ ایجاد شده در نمودار سکه و دلار است که دست تکنیکالیست‌ها را برای ورود به بازار می‌بندد.

دوم کندل مشکوک به سنگ قبر در نمودار روزانه دلار است قیمت دلار از محدوده ۴۹ هزار و ۸۵۰ در تاریخ ۲۹ آذر شروع به افزایش کرده است و در روز پنجشنبه با نزدیکی به زُن مقاومتی کندل مشکوک سنگ قبر را ایجاد کرده است اگر کندل روز شنبه کاهشی باشد الگوی سنگ قبر اکران شده و الگوی نزولی تکنیکال دلار در کوتاه‌مدت تایید میشود.

مورد سوم هم نوع مدیریت بازارساز در بازار ارز است که به مهار اسب سرکش معروف است پیشتر در کف بازار درباره این روش کنترل قیمت توضیح داده شده است. در این روش کنترل قیمتی بازارساز در هیجان اولیه اجازه رشد بازار را می‌دهد و در محدوده مقاومتی وارد بازار شده و رشد آن را مهار می‌کند.‌

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی