|

خبر خوش برای دانشجویان؛ بیمه دانشجویی، جزو سوابق بازنشستگی قرار گرفت!

بیمه دانشجویان، جزو بیمه مشاغل آزاد است و دانشجویان با داشتن کارت دانشجویی می‌توانند، خود را بیمه کنند.

لینک کوتاه کپی شد

بالاخره دانشجویان بیمه شدند. البته قبلاً هم بیمه بودند؛ اما فقط می‌توانستند از پوشش‌های درمانی آن استفاده کنند و سابقه‌ای برای آن‌ها حساب نمی‌شد. حالا با تفاهم‌نامه‌ای که بین سازمان تامین اجتماعی و سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با موضوع بیمه دانشجویان امضا شد، از این به بعد، دانشجویان، می‌توانند با پرداخت حق بیمه، تعداد سال‌های پرداختی را به سابقه بیمه خود اضافه کنند. طرح اولیه در تاریخ ۱۶ آذر ۱۴۰۰ و با توجه به روز دانشجو اعلام شد؛ اما اکنون با توجه به آخرین خبرها، از بهمن ماه قابل اجرا است (البته به احتمالی تا این مدت هم قابل اجرا بوده‌است). خبری خوش برای دانشجویان عزیز که بتوانند با بیمه دانشجویی حداقل دیگر دغدغه سوخت شدن سال‌های درس خواندن برای بیمه نباشند.

مزیت مهم طرح بیمه دانشجویی

در گذشته، هر جوانی با ورود به سن ۱۸ سالگی و دانشگاه، برای اینکه بتواند، تحت پوشش بیمه والدین خود قرار بگیرد، باید از طرف دانشگاه گواهی اشتغال به تحصیل می‌برد. مسئله اصلی این بود که برای او در مدتی که تحت پوشش بیمه بود، هیچ سابقه‌ای در نظر گرفته‌ نمی‌شد و فقط می‌توانست از بخش درمانی آن استفاده کند. این باعث می‌شد تا حداقل ۴ سال از سابقه دانشجو بسوزد. حالا اگر هم درس خود را ادامه می‌داد، مدت زمان سوخت شدن هم بیشتر می‌شد؛ اما حالا با امضای تفاهم‌نامه جدید، می‌توانند، مدت زمان دانشجو بودن را به عنوان سابقه اضافه کند. به این صورت زودتر بازنشسته می‌شوند و از مزایای آن سریع‌تر بهره خواهد برد.

تحصیل در دانشگاه، جزو سوابق بیمه قرار می‌گیرد.

تحصیل در دانشگاه، جزو سوابق بیمه قرار می‌گیرد.

در حقیقت بر اساس گفته‌های رئیس امور دانشجویان وزارت علوم، هدف از این طرح، ایجاد آسودگی خاطر و امنیت شغلی بیشتری برای دانشجویان است. به این صورت، آن‌ها با مشغول شدن در هر شرکتی، ۴ سال سابقه بیمه از قبل دارند. با این طرح بیش از ۳ میلیون دانشجو در کشور تحت بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی، قرار خواهند گرفت.

انواع طرح بیمه دانشجویی

بیمه دانشجویان، جزو بیمه مشاغل آزاد است و دانشجویان با داشتن کارت دانشجویی می‌توانند، خود را بیمه کنند. البته باید به این نکته اشاره کرد که این بیمه در حالت عادی فقط برای بازنشستگی است و دانشجویان باید استفاده از خدمات درمانی تامین اجتماعی، مبلغ ۷۰ هزار تومان اضافه‌تر برای هر دفترچه بپردازند.

بیمه دانشجویی همانند مشاغل آزاد دارای سه طرح زیر است:

  • نرخ ۱۴ درصد (۱۲ درصد سهم بیمه‌شده + ۲ درصد سهم دولت)
  • طرح ۱۶ درصد (۱۴ درصد سهم بیمه‌شده + ۲ درصد سهم دولت)
  • نرخ ۲۰ درصد (۱۸ درصد سهم بیمه‌شده + ۲ درصد سهم دولت)

۲ درصد از سهم بیمه را دولت پرداخت می‌کند.

نرخ ۱۴ درصد شامل سهم بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی، نرخ ۱۶ درصد شامل سهم بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی و ۲۰ درصد شامل سهم بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بیمه دانشجویی، پوشش‌ها و خدمات آن به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://bimeh.com/mag/scholar-insurance/

نکات مهم در خصوص بیمه دانشجویی

در ادامه، نکات مهمی را که در بیمه دانشجویی باید مد نظر داشته باشید، برای شما بیان می‌کنیم.

سن بیمه‌شدگان

از این طرح فقط دانشجویان با سن بین ۱۸ تا ۵۰ سال می‌توانند، استفاده کنند. برای آن‌هایی که بیش از ۵۰ سال سن دارند، باید اختلاف مبلغ مازاد را پرداخت کنند. البته اگر آن‌ها دارای ده سال سابقه باشند، نیازی به پرداخت هزینه مازاد ندارند و معاف هستند.

چگونگی پرداخت حق بیمه

تمامی دانشجویان، باید در هنگام ثبت نام، مبلغ یک ماه را واریز کنند. سپس باید حق بیمه را  حداکثر تا پایان دو ماه بعد بپردازند. در صورتی که تا ساعت آخر موعد مقرر پرداخت نکنند، بیمه آن‌ها باطل خواهد شد.

افراد تحت تکفل

دانشجویان می‌توانند، افرادی را تحت تکفل خود برای درمان قرار دهند. البته برای این کار باید حق بیمه درمان را هم بپردازند. همان‌طور که در بالا هم نوشتیم، بیمه دانشجویی فقط برای در نظر گرفته شدن سوابق بازنشستگی است و برای تحت پوشش قرار گرفتن درمان، باید مبلغی حدود ۷۰ هزار تومان برای هر فرد پرداخت شود.

همچنین دانشجویانی که تحت تکفل پدر یا مادر خود هستند، نیازی به پرداخت حق درمان ندارند و می‌توانند از آن برای کاهش هزینه‌های درمانی خود استفاده کنند. البته باید حق بیمه دانشجویی را جداگانه و از طریق پنل مربوط به خود بپردازند.

علاوه بر این، دانشجویانی که از مستمری بازماندگان خود استفاده می‌کنند، مشکلی در استفاده از بیمه دانشجویی و پرداخت حق بیمه خود ندارند. در حقیقت پرداخت حق بیمه باعث قطع شدن مستمری نمی‌شود.

معاینات پزشکی

دانشجویان متقاضی بیمه ۱۸ و ۱۴ درصد، باید معاینات پزشکی بدهند. این افراد حداکثر دو ماه فرصت دارند تا به پزشک معتمد سازمان بیمه تامین اجتماعی برای معاینه، مراجعه کنند. در غیر این صورت بیمه آن‌ها باطل خواهد شد. همچنین در صورتی که دانشجو مشکل ازکارافتادگی داشته باشد، به او بیمه ۱۸ درصد تعلق نخواهد گرفت.

دانشجویان، می‌توانند با بیمه خود از خدمات درمانی بهره‌مند شوند.

دانشجویان، می‌توانند با بیمه خود از خدمات درمانی بهره‌مند شوند.

البته دانشجویانی که تا ده سال قبل از قرارداد بیمه خود، یک سال کامل بیمه پرداخت کرده باشند و تا یک سال قبل از قرارداد هم دارای سابقه پرداخت ۹۰ روز کامل بیمه باشند، از معاینه پزشکی معاف خواهند بود.

ثبت نام بیمه دانشجویی

دانشجویان برای ثبت نامه بیمه خود، باید به سایت es.tamin.ir مراجعه کنند، سپس از طریق منوی بیمه‌شدگان و بعد بیمه‌شدگان خاص، انعقاد قرارداد بیمه دانشجویی را انتخاب و اطلاعات مورد نظر را کامل کنند. البته دانشجویان نیاز است که در ابتدا، در سایت برای خود حساب کاربری ایجاد کنند. تمامی فعالیت‌ها از طریق سایت انجام خواهد شد؛ مگر در مواردی که دانشجو باید به صورت حضوری به کارگزاری مراجعه کند.

بیمه دانشجویی خدماتی است که سازمان امور دانشجویان و تامین اجتماعی برای آسودگی خاطر دانشجویان عرضه کرده‌اند. از آنجا که دانشجو در دوران تحصیل خود و قبل از خدمت نمی‌توانست، سابقه بیمه‌ای برای خود داشته باشد و فقط از حق درمان استفاده می‌کرد، دیگر با استفاده از این طرح نگرانی برای او وجود نخواهد داشت. به این صورت هر جا که بعد از تحصیل مشغول به کار شد، مدت زمان پرداخت حق بیمه قبلی او جزو سوابق بیمه به حساب خواهد آمد. از این رو زودتر بازنشست شده و از مزایای آن در قبل از ۶۰ سالگی بهره خواهد برد.

منبع: سایت بیمه (https://bimeh.com)

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی