|

کش لس چیست و چگونه کار می‌کند؟

دستگاه کارت به کارت دیواری

بعد از چندین دهه که پول نقد مهمترین ابزار در مبادلات مالی بود، کارت‌های اعتباری و بانکی به علت راحتی و مزایایی که داشتند به سرعت جایگزین…

لینک کوتاه کپی شد

بعد از چندین دهه که پول نقد مهمترین ابزار در مبادلات مالی بود، کارت‌های اعتباری و بانکی به علت راحتی و مزایایی که داشتند به سرعت جایگزین آن شدند. به‌طوری که امروزه انواع دستگاه‌های ATM و پوزها را در هر فروشگاهی پیدا می‌کنیم. البته همیشه استفاده از خودپردازها یا پوزها در هر مکانی مناسب نیست، به همین دلیل شاهد گسترش استفاده از دستگاه‌های کش لس هستیم.

با خرید کش لس، تحول مهمی در سیستم‌های پرداخت کسب‌وکارها ایجاد شده است. علاوه‌بر مزایایی که این دستگاه برای واحد فروش و کارکنان ایجاد می‌کند، نقش مهمی در افزایش کیفیت خدمات به مشتریان و افزایش رضایت آنان خواهد داشت.

کش لس چیست؟

دستگاه‌های خودپرداز غیرنقدی (Cashless ATM) پایانه‌های پرداختی هستند که تمامی امکانات دستگاه‌های خودپرداز سنتی را به مشتریان ارائه می‌دهند و تنها قابلیت برداشت وجه نقد را ندارند.

خرید کش لس توسط کسب‌وکارها موجب تسهیل در خدمات پرداخت وجه به مشتریان می‌شود و نقش مهمی در کاهش ترافیک پایانه‌های ATM خواهد داشت. در یک دستگاه کش لس علاوه‌بر امکان پرداخت مبلغ فاکتور‌های خرید از فروشگاه، امکان انتقال وجه، پرداخت قبوض، مانده‌گیری، خرید شارژ، صورتحساب و.. وجود دارد.

چرا کسب‌وکارها به سراغ خرید کش لس می‌روند؟

خودپردازهای کش لس گزینه‌ای کلیدی برای کسب‌وکارهایی هستند که دارای تراکنش‌های زیادی بوده و مشتریان نیاز دارند تا فاکتورهای خود را از طریق ATM پرداخت کنند. این قبیل از دستگاه‌ها برای داروخانه‌ها، مراکز درمانی یا کسب‌وکارهایی که نیاز به کنترل دقیق سیستم پرداخت دارند بسیار کارگشا هستند.

امروزه پارک‌های تفریحی، رستوران‌ها، مراکز درمانی، باشگاه‌های ورزشی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و محلی و.. مورد استقبال قرار گرفته‌اند، زیرا دیگر نیازی به دریافت یا پرداخت پول نقدی نخواهند داشت. دلایل زیر از مهمترین عوامل خرید کش لس توسط کسب‌وکارها است:

امنیت بالای پرداخت با خرید کش لس

استفاده از خودپرداز کش لس موجب افزایش امنیت و کاهش احتمال کلاهبرداری، سرقت یا تراکنش‌های ناموفق می‌شود.

افزایش سرعت عمل

در فروشگاه‌ها یا مراکزی که با حجم زیادی از مشتریان روبه‌رو هستند، تهیه دستگاه کش لس موجب تسریع خدمات پذیرش، صدور فاکتور و پرداخت وجه فاکتورها توسط مشتریان می‌شود.

عدم نیاز به فضای زیاد برای نصب

کش لس دستگاهی کوچک بوده که دارای مدل‌های مختلفی است. در مدل‌هایی که قابلیت نصب بر روی دیوار را دارند، فضای کمی اشغال می‌شود. راه‌اندازی چنین دستگاه‌هایی برخلاف خودپردازهای سنتی ساده بوده و نیاز به مجوزها و زمان کمی دارد.

قابلیت اتصال کش لس به نرم‌افزارهای حسابداری و انبارداری

دستگاه‌های خودپرداز کش لس قابلیت اتصال به سیستم‌های حسابداری و انبارداری را دارند. بدین شکل با خرید کش لس حجم زیادی از امور مالی مکانیزه (خودکار) خواهد شد و دیگر نیازی به ثبت اطلاعات به‌صورت دستی نیست. همچنین تهیه اسناد حسابداری سرعت بیشتری پیدا می‌کند. از سویی دیگر، مدیران مالی در هر لحظه‌ای که بخواهند با تهیه گزارش امکان اطلاع از میزان فروش را خواهند داشت. یکی از بهترین کش لس های فروشگاهی مدل E800 می باشد که تمامی قابلیت های بالا را دارا می باشد.

کش لس چیست

دستگاه کش لس چگونه کار می‌کند؟

کارکرد دستگاه خودپرداز سنتی (ATM) به دستگاه‌های کش لس (Cashless ATM) شباهت چندانی ندارد. یک سیستم کش لس شبیه دستگاه‌های فروش نقطه‌ای (POS) است که توسط فروشگاه‌ها برای انجام تراکنش با کارت‌های اعتباری و بانکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با خرید دستگاه کش لس همانند یک دستگاه POS، امکان کارت کشیدن و پرداخت وجه فاکتورها برای کسب‌و‌کار ایجاد می‌شود. ویژگی مهم کش لس، امکان مدیریت مالیات حساب های تجاری همچنین امکان صدور فاکتور توسط سیستم فروش و ارسال آن به دستگاه است تا مشتریان با انتخاب فاکتور و بررسی مبلغ، نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

مشتریان با دریافت رسید از دستگاه ATM Cashless و تحویل آن به متصدی فروشگاه، کالا یا خدمات موردنظرشان را دریافت خواهند کرد.

بسیاری از کسب‌وکارها با اتصال کش لس به سیستم فروشگاهی، فاکتور دارای بارکد یا شماره سریال را در اختیار مشتری می‌گذارند. سپس مشتری با حضور در کنار دستگاه کش لس با کشیدن کارت بانکی، بارکد را اسکن کرده یا شماره سریال را وارد می‌کند.

 

نکات مهم برای خرید دستگاه کش لس

حالا که می‌دانیم کش لس چیست و چگونه کار می‌کند، به نکاتی برای خرید این دستگاه باید توجه کنیم:

1-کسب‌وکارهای استفاده‌کننده از کش لس

خرید کش لس برای مطب‌ها و کلینیک‌های پزشکی، درمانگاه‌ها، شرکت‌های خدماتی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مراکز آموزشی، شرکت‌های بیمه، رستوران‌ها، کافی‌شاپ و.. مناسب است. بهتر است دستگاه را در محل رفت‌وآمد، نزدیک صندوق پذیرش یا محل حضور فروشندگان نصب کنید تا مشتریان امکان استفاده از آن را داشته باشند. این دستگاه برای کنترل تعداد تراکنش های هر حساب و مدیریت مالیات بر حساب های تجاری بسیار کاربردی است.

2-انواع دستگاه کش لس

دستگاه‌های Cashless ATM دارای انواع مختلفی هستند:

  • مدل‌های دیواری: دستگاه کش لس دیواری ابعاد کوچکی دارد و از آن در ادارات، فروشگاه‌های کوچک، ایستگاه‌های مترو یا اتوبوس استفاده می‌شود؛
  • مدل‌های سالنی یا ایستاده: این دستگاه‌ها بر روی پایه نصب می‌شوند، دارای سایز بزرگتری هستند و برحسب نیاز دارای بارکدخوان یا نمایشگرهای لمسی خواهند بود.

در انتخاب و خرید کش لس باید به نیازها توجه کافی داشت تا دستگاه متناسب با کاربری خریداری شود.

3-قیمت خرید دستگاه کش لس

در سالیان اخیر دستگاه‌های کش لس توسط بانک‌ها یا سایر مراکز فروش به متقاضیان عرضه می‌شوند. کش لس را به‌عنوان پایانه خرید نقدی، دستگاه کارت‌به‌کارت دیواری یا خودپرداز شخصی غیرنقدی می‌شناسند.

این دستگاه‌ها برحسب اندازه، کاربرد و تکنولوژی مورد استفاده دارای قیمت‌های متنوعی هستند. برای خرید دستگاه کش لس با شرکت‌های معتبر عرضه‌کننده مشورت کنید تا بهترین دستگاه متناسب با نیاز تهیه شود.

مکان نصب کش لس

4-توجه به مکان نصب

امکان انتخاب بهترین مکان نصب را با شناخت بهتر دستگاه های کش لس خواهید داشت. این قبیل از دستگاه‌ها را بهتر است در فروشگاهی مورد استفاده قرار دهید که تراکنش‌های غیرنقدی بیشتری به نسبت خریدهای نقدی دارند.

باید توجه داشت که اگر تراکنش‌های غیرنقدی در یک فروشگاه زیاد باشد میزان درآمد واریزی توسط بانک مرکزی نیز افزایش می‌یابد.

5-توجه به بانک عرضه‌کننده کش لس

در خرید کش لس باید به خدمات بانک عرضه‌کننده نیز توجه داشت. بانک شهر، بانک دی، اقتصاد نوین، کارآفرین و.. (شرایط بانک ها در واگذاری دستگاه کش لس) به عرضه انواع دستگاه‌های خودپرداز شخصی می‌پردازند. در هنگام خرید باید به کارمزد، مدت زمان انتظار برای دریافت و هزینه دستگاه توجه داشت. برای تهیه کش لس باید علاوه‌بر افتتاح حساب در بانک مورد‌نظر، مدارک شناسایی و ضمانت‌هایی به بانک عرضه شود.

6-پشتیبانی و خدمات پس از فروش

در خرید کش لس به سراغ دستگاه‌هایی بروید که به لحاظ رنگ، اندازه و نرم‌افزار با ساختار کسب‌و‌کار تناسب کافی داشته باشند. همچنین فروشنده ضمانت مناسب برای دستگاه را عرضه کند و برای لوازم مصرفی یا قطعات اصلی خدمات پس از فروش را ارائه نماید.

سخن پایانی

با درک درست از اینکه کش لس چیست و چگونه کار می‌کند، این امکان برای کسب‌وکارها فراهم می‌شود تا با توجه به نیازهای خود دستگاه مناسبی را خریداری کنند. با خرید کش لس امکان بهبود در فرآیندهای فروش، مدیریریت بهینه تعداد تراکنش های تجاری روی هر حساب و افزایش رضایت مشتریان برای کسب‌وکارها ایجاد خواهد شد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی